TV-serieklubben Q4 2024

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har sett de tre säsongerna av Sweet Tooth (2021-2024, Netflix). Jag tyckte bitvis det var jättebra, och fläckvis lite cheezy. Ett tag satt jag och störde mig lite på när det blev för snäll-skoj för jag tyckte att det blev för stort avbrott från tonen överlag, men i längden så kände jag att det var helt rätt ändå, så det inte blev för tungsint.

Säsong ett och två tyckte jag hade en bättre nerv och hängde ihop bättre. Säsong tre kändes ibland som att de körde ett fast format med 2-4 vanliga scener, sen en lite för lång scen där nån skulle hålla monolog – rinse and repeat. Vägdes upp lite av en del möten och bifigurer jag gillade.

Överlag schysst tittning. Jag ger den fyra virusmutationer av fem på den krankiska skalan.

Jocke

Man med skägg
Agatha All Along s01

Spoiler: Den här serien har något så ovanligt som ett riktigt smart manus. Det märks inte i början - de första fem avsnitten är bara normalkvalitet, hyggligt underhållande men inget särskilt. Men i de sista fyra får vi förklaringen på vad det faktiskt är vi har sett, och plötsligt blir det mycket intressantare i efterhand. Det är så himla ovanligt att det finns en Mystery Box som både är intressant och faktiskt genomtänkt från början så att det finns något att avslöja som faktiskt är sammanhängande (ta den, Damon Lindelof, det är så här man gör!).

Serien gör också några riktiga djupdykningar i Marvel - senast jag såg Jennifer Kale var i John Francis Moores X-Force från nittiotalet! Det är också en serie som inte bara är till för att sätta upp nästa film, som nästan alla Marvel-tv-serier tyvärr varit, utan den står på egna ben (även om den är inkopplad till filmer - den manliga huvudpersonen kommer vi att få se i Young Avengers nästa år).

En av de bästa Marvel-tv-serierna (i svag konkurrens...), och tveklöst den skickligast skrivna och konstruerade.
Det ska inte heller glömmas att det är en serie om fräcka outfits och fleetwood mac-liknande sånger. Och det är vi inte heller bortskämda med.

Conan

انتفاضة
Yellowstone

Är den värd att kolla på? Är snart igenom första avsnittet och verkar helt okej, men osäker på om den är värd att prioritera. Hur är den framåt? Bättre/sämre?

Gutte

Warrior
Yellowstone

Är den värd att kolla på? Är snart igenom första avsnittet och verkar helt okej, men osäker på om den är värd att prioritera. Hur är den framåt? Bättre/sämre?
Det är en smaksak men jag tyckte attde första säsongerna var bra men det tog ett par avsnitt innan jag kom in i det. Det blir mer än mer än såpa som saknar en riktig utveckling. Avbryt när du tröttnar för det blir inte bättre. Se det som en blanding av Dallas och sons of anarchy (där skaparen av Yellowstone har en biroll).

DeBracy

Jag har kollat på Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix (2023, 6 avsnitt) på Netflix.

Det kanske är meningen att man ska kunna tv-spelsreferenserna när man kikar eftersom serien är gjord av Ubisoft, men jag hade väldigt lite koll utöver att det ytligaste, och att jag är nog gammal för att känna igen Rayman från länge sen.

Det är lite röjigt, och lite kul och kanske lite spännande, men inget som jag kommer gå och tänka på. En del användning av tv-spelsgrafik i tillägg till den vanliga animationen.

Det mest bestående är nog besvikelsen över att
typ alla kvinnliga roller som får lite utrymme dör, eller är skurkar. Eller är skurkar och dör.

En krankisk trea.

Rickard

Urverk speldesign
Det är lite röjigt, och lite kul och kanske lite spännande, men inget som jag kommer gå och tänka på. En del användning av tv-spelsgrafik i tillägg till den vanliga animationen.
Gillar VR-episoden. Jag tycker folk definitivt ska se första avsnittet, om de är sugen på något annorlunda.

Här är min tidigare recension.

Conan

انتفاضة
Det är en smaksak men jag tyckte attde första säsongerna var bra men det tog ett par avsnitt innan jag kom in i det. Det blir mer än mer än såpa som saknar en riktig utveckling. Avbryt när du tröttnar för det blir inte bättre. Se det som en blanding av Dallas och sons of anarchy (där skaparen av Yellowstone har en biroll).
Tack. Då kollar jag nog på nåt annat istället. Andra säsongen av Arcane och 100 år av ensamhet står på tur.

Mogger

Hipsteranka
Har varit lite sjuk så betade av Walking Dead: Those Who Live och den var oväntat bra. Inte lika bra som WD var i början men långt mycket bättre än den blev senare. 3.5 ruttnande lik!

Conan

انتفاضة
Yellowstone

Då har jag sett klart första avsnittet! Det ballade ur direkt. Vilket antiklimatiskt såpopereslut. Blir inte att se vidare.

Jocke

Man med skägg
Jag är klar med säsong 4 av Slow Horses, den var lite sämre än de tidigare, och handlingen var för fokuserad på en av de Slöa Hästarna (givetvis River, den tråkigaste av dem) mer än att de i tidigare säsonger dragits in i yttre händelser, vilket passar miljön mycket bättre. Men det var fortsatt bra skådespeleri och Hugo Weaving är gäst för säsongen och det blir man ju självklart glad av.

Platon

Swordsman
Jag är klar med säsong 4 av Slow Horses, den var lite sämre än de tidigare, och handlingen var för fokuserad på en av de Slöa Hästarna (givetvis River, den tråkigaste av dem) mer än att de i tidigare säsonger dragits in i yttre händelser, vilket passar miljön mycket bättre. Men det var fortsatt bra skådespeleri och Hugo Weaving är gäst för säsongen och det blir man ju självklart glad av.
håller med dig. Dock tycker jag Hugo spelar över å det grövsta. Helt löjligt porträtt -sämst med hela säsongen.

Dune - Prophecy (2024)

Gillar den här serien riktigt mycket.
Utspelar sig 10.000 år före filmerna, så det känns enormt 40k och ja, det blir än mer tydligt att GW stulit så enormt mycket från Dune.
Fokus på systerskapet och deras intriger.
Grymt snygga miljöer, och tydligen är allt byggda kulisser, men de har säkert försköntat det digitalt.
Bra stämning överlag. Rekommenderas om man gillar filmerna, men med ett per hovligt intrigfokus.

7,5/10

Rickard

Urverk speldesign
Gillar den här serien riktigt mycket.
Utspelar sig 10.000 år före filmerna, så det känns enormt 40k och ja, det blir än mer tydligt att GW stulit så enormt mycket från Dune.
Fokus på systerskapet och deras intriger.
Grymt snygga miljöer, och tydligen är allt byggda kulisser, men de har säkert försköntat det digitalt.
Bra stämning överlag. Rekommenderas om man gillar filmerna, men med ett per hovligt intrigfokus.
Så om man vill spela rollspel i 40k-universiumet, så är detta egentligen en bättre setting?

Så om man vill spela rollspel i 40k-universiumet, så är detta egentligen en bättre setting?
Mjaa, vill man spela 40K så vill man ju trots allt spela 40K, men man märker att GW snott is stort sett ALLT från Dune. Det innebär inte att om man vill spela 40K så är Dune en bättre setting för att spela 40K.
40K är sedan strösslat med ÄNNU mer saker så som rymdalver, orker, odöda osv, osv. Men kärnan är definitivt snodd ifrån Dune imo.
MEN.....om man gillar 40K, men har folk som inte gör det, är det här ett bra alternativ för en liknande setting som inte är lika over the top som 40K trots allt är.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Mjaa, vill man spela 40K så vill man ju trots allt spela 40K, men man märker att GW snott is stort sett ALLT från Dune. Det innebär inte att om man vill spela 40K så är Dune en bättre setting för att spela 40K.
40K är sedan strösslat med ÄNNU mer saker så som rymdalver, orker, odöda osv, osv. Men kärnan är definitivt snodd ifrån Dune imo.
MEN.....om man gillar 40K, men har folk som inte gör det, är det här ett bra alternativ för en liknande setting som inte är lika over the top som 40K trots allt är.
Jag gillar estetiken med 40k (Astartes exempelvis) och hur köttigt/ultrahårt det är, men världen känns mest en ursäkt för att meja ned saker. Inget fel med det (jag spelar Boltgun just nu), men blir tradigt i längden. Hade man kunnat ge världen lite mer djup (via intriger/mystik) - genom att blanda in Dune - så känns det som något jag skulle kunna tänka mig att köra. Det var lite så jag menade med mitt första inlägg. :)

Jag gillar estetiken med 40k (Astartes exempelvis) och hur köttigt/ultrahårt det är, men världen känns mest en ursäkt för att meja ned saker. Inget fel med det (jag spelar Boltgun just nu), men blir tradigt i längden. Hade man kunnat ge världen lite mer djup (via intriger/mystik) - genom att blanda in Dune - så känns det som något jag skulle kunna tänka mig att köra. Det var lite så jag menade med mitt första inlägg. :)
Allt det där finns ju, men man måste gotta ned sig i loren mer för att nå fram till det då det yttre skalet är väldigt mycket vad du precis beskrev ovan.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
My Brilliant Friend
Max

Lenu får ett samtal från sin bästa väninnas Lilas son. Hans mor har frivilligt försvunnit. Alla spår är borta; hon har till och med klippt ut sitt ansikte från alla foton. Som hämnd börjar Lenu skriva en bok om hennes och Lilas liv. En berättelse som spänner över tre decennier med utanförskapet som Neapel innebär mot övriga Italien, maffians inflytande och fascismens inflöde. En historia utifrån perspektivet av de två vännerna.

Det här är en typ av serie som jag känner inte längre görs (i Marvel-tiden vi lever i). En tung historia, långsamt berättad, där vi får uppleva historian tillsammans med antagonisterna. En hel del saker är tvetydiga men med tydliga vinkningar och får både mig och frun att dra egna slutsatser, ibland satt vi diskuterade vad vi upplevt på skärmen, ofta under tiden vi såg avsnittet. Kroppsspråk, karaktärernas tankar, agerande i tidigare situationer, allt sådant spelar in i deras senare agerande. Inför den sista säsongen installerade jag ett insticksprogram som gjorde att jag kunde titta på alla tre tidigare säsonger i dubbla hastigheten under tre dagar, då jag glömt bort en del av det stora havet av karaktärer vi ställs inför eftersom det tog ett år mellan varje säsong. Denna sista säsong bytte regissör, men det kändes också som att manuset tappade något, för det var mycket mer information som skrevs på näsan. Tyvärr hade jag långtråkigt under delar av säsongen och det är också enda gången serien dippar under 8.5 på imdb på sina avsnitt.

Ge serien 2-3 avsnitt och om du inte har fastnat då är denna serie inte för dig, men detta är en av de bättre serier jag någonsin sett.

Last edited:

DeBracy

Jag har sett The Decameron (2024) på Netflix.

Det är farsartat men sällan riktigt riktigt roligt, bitvis dramatiskt men bara nån enstaka gång lite rörande, och väldigt få av de figurer vi får följa väcker någon vidare sympati.

Jag tyckte ändå den var rätt bra i helhet, men kanske mer för hur jag fastande för en del av skådisarna snarare än för rollerna de spelade?

Tanya Reynolds (som jag först inte kunde placera, men kände igen från Sex Education) var typ halva anledningen till att jag var intresserad av att titta på den, och Amar Chadha-Patel tyckte jag om i Willow. Övriga var nya bekantskaper.

Jag tycker inte riktigt den kommer upp till en krankisk fyra, så en stark trea får det väl bli.

JohanL

Champion
Jag såg femte och sista säsongen av Star Trek: The Lower Decks.

Det finns två saker med Star Trek. Det ena är att 90% är skräp. Det är knappast konstigt givet Sturgeons lag, men ändå. Star Trek missar väldigt ofta.

Det andra är att 100% är trams och nys utifrån ett minsta hårt SF-perspektiv. Det finns ingen konsekvens alls och vad som helst kan hända.

Lower Decks har vett att gör dygd av nödvändigheten vad gäller den tramsiga settingen, och tar den inte det minsta på allvar (vilket är rimligt eftersom den inte går att ta på allvar). I stället skämtas det hela tiden med premissen, men på ett kärleksfullt vis. Serien vet om att allt är helt tokigt, och lutar sig in i det, som det heter på engelska. Kombinera det med att det animerade formatet gör att man inte behöver bry sig om specialeffektsbudgetar eller vilka skådespelare man kan få tag på, så kan den vara hejvild på ett väldigt underhållande vis. Det är för övrigt något den delar med det särklassigt bästa övriga Star Trek-avsnittet, Tribbles and Tribble-ations (DS9 s05e06). Tänk en serie som är så fast hela tiden!

Det här är med bred marginal den bästa Star Trek som har gjorts. Inte i den tuffast möjliga tävlingen direkt, men ändå!

Se även: Serietidningsversionen som görs av Ryan North (Dinosaur Comics, Squirrel Girl, Fantastic Four), den roligaste mannen i serievärlden och en perfekt passform till Lower Decks.

Last edited: