Okej, Foundation S01E09.
Jag fortsätter gilla hela den nya plotten kring kejsarna, och här skördas mycket av det som planterats och byggts upp kring Dawn. Jag tycker att det gjordes snyggt, på det hela taget. Jag kanske var lite dum, men jag såg inte twisten komma faktiskt. Å andra sidan har jag tränat mig i att inte se twistar komma, just för att jag gillar "oh snap"-ögonblicket när de avslöjas.
Grejen på Terminus… well, den gör jobbet. Den ytligaste delen av lösningen på den första krisen blir alltså densamma, det blir terrorbalans/samarbete/etc. Men det är fortsatt väldigt synd att serien helt skippat tanken att krisen skulle bero på rent materiella orsaker och att dess lösning skulle vara självklar och driven av samma historiska tryck. Här handlar det ju mer om Salvors övernaturligheter och väldigt mycket individer som Gör Skillnad. Bra TV blir det ju, och fortsatt snygga miljöer och effekter. Men jag kan tycka att TV-serien är fin och bra och samtidigt sörja lite eftersom jag hellre sett något som följde originalets centrala tanke. Just att det är skillnader rent visuellt och handlingsmässigt rör mig mindre, tror jag.