Jag har ju inte läst böckerna, en del annat av Asimov dock, så här är mitt intryck av någon som bara har tv-serien som referens:
Den började otroligt lovande men blev gradvis sämre, och slutade som ganska ointressant. När premissen i första avsnittet etablerades blev jag eld och lågor! Wow, vilket spännande koncept! Ett ont imperium, men grejen är inte att störta imperiet. Nej, det kommer ske av sig själv, istället är grejen att samla historiska data till kommande generationer! Jag såg framför mig etiska beslut och politiska ränksmiderier angående vilken data som ska bevaras. Moraliska överväganden, kanske flashbacks till de historiska händelser som bevaras. Men nej då, istället kommer hologramgubben och säger "Äh, jag trollade bara om det där att samla data. Vad vi egentligen ska göra är att ge imperiet på nöten". För rebeller som kämpar mot ett ont imperium har vi ju aldrig sett tusen miljarder gånger tidigare! Det kanske är böckerna troget, jag vet faktiskt inte, men jag antar att det i alla fall göra lite mer komplext där? För här var det en otrolig besvikelse.
Då gillade jag storylinen om kejsarklonerna bättre. Vet inte hur troget det var böckerna, kanske inte så väldans gissar jag då det verkar på er andra som att kejsarna inte var kloner där, men det var en grej som jag tycket var spännande.