Jag spelade Twilight Imperium idag. Det gick som vanligt inte så bra, men det var ganska roligt.
Men, jag har nu spelat såpass många gånger att jag kan börja sätta fingret på saker som stör mig.
För det första tycker jag att det är för lite kul-per-minut. Väldigt mycket tid spenderas åt val och administration och pluppar som jag egentligen inte tycker känns givande. Dels för att besluten jag tar känns svåra att överblicka, och dels för att jag inte upplever att de har sådär jättestor effekt.
Ofta blir matcherna för korta för att det ska bli särdeles mycket rymdstrid, vilket ju ändå är spelets främsta motor för interaktion mellan spelare.
Jag hade gärna sett:
- Mindre administration
- Mer "plot"; jämför händelsekorten i Arkham Horror med de ganska färglösa händelserna man får av Distant Suns t.ex. Twilight Imperium är ganska färglöst.
- Rasspecifika mål. Alltså, sådana som faktiskt relaterar till just varje ras; kanske även delmål. Det tror jag skulle kunna ge mer vad gäller känslan av att spela en specifik ras.
- Mekaniserade allianser. Trade-systemet är väl det närmaste allianser som finns här, och förlusten av ett trade agreement är inte så värst kännbart upplever jag. Om man ser på t.ex. Rex, av samma företag, så har vi där som kontrast ett väldigt (tycker jag) kul allianssystem, som på ett annat sätt uppmuntrar till spelarinteraktion.
- Mer forskning. Jag gillar forskning, men i TI känns det sällan som att det leder nån vart. Man måste i princip satsa helhjärtat på forskning för att komma nånvart i trädet innan spelet är slut, och gör man det får man liksom inga resurser och ingen tid att göra något av sina kunskaper...
Det är ingen hemlighet att jag gillar fluffintensiva spel som t.ex. Arkham Horror. TI börjar kännas alltmer gråtråkigt och färglöst för mig.
Hur känner ni? Finns det andra 4X-brädspel jag borde kolla på, som ligger mer åt "mitt" håll? Tror ni att det skulle gå att husregla något av det ovanstående?
Men, jag har nu spelat såpass många gånger att jag kan börja sätta fingret på saker som stör mig.
För det första tycker jag att det är för lite kul-per-minut. Väldigt mycket tid spenderas åt val och administration och pluppar som jag egentligen inte tycker känns givande. Dels för att besluten jag tar känns svåra att överblicka, och dels för att jag inte upplever att de har sådär jättestor effekt.
Ofta blir matcherna för korta för att det ska bli särdeles mycket rymdstrid, vilket ju ändå är spelets främsta motor för interaktion mellan spelare.
Jag hade gärna sett:
- Mindre administration
- Mer "plot"; jämför händelsekorten i Arkham Horror med de ganska färglösa händelserna man får av Distant Suns t.ex. Twilight Imperium är ganska färglöst.
- Rasspecifika mål. Alltså, sådana som faktiskt relaterar till just varje ras; kanske även delmål. Det tror jag skulle kunna ge mer vad gäller känslan av att spela en specifik ras.
- Mekaniserade allianser. Trade-systemet är väl det närmaste allianser som finns här, och förlusten av ett trade agreement är inte så värst kännbart upplever jag. Om man ser på t.ex. Rex, av samma företag, så har vi där som kontrast ett väldigt (tycker jag) kul allianssystem, som på ett annat sätt uppmuntrar till spelarinteraktion.
- Mer forskning. Jag gillar forskning, men i TI känns det sällan som att det leder nån vart. Man måste i princip satsa helhjärtat på forskning för att komma nånvart i trädet innan spelet är slut, och gör man det får man liksom inga resurser och ingen tid att göra något av sina kunskaper...
Det är ingen hemlighet att jag gillar fluffintensiva spel som t.ex. Arkham Horror. TI börjar kännas alltmer gråtråkigt och färglöst för mig.
Hur känner ni? Finns det andra 4X-brädspel jag borde kolla på, som ligger mer åt "mitt" håll? Tror ni att det skulle gå att husregla något av det ovanstående?