Nekromanti Twilight Imperium; vad som stör mig

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelade Twilight Imperium idag. Det gick som vanligt inte så bra, men det var ganska roligt.

Men, jag har nu spelat såpass många gånger att jag kan börja sätta fingret på saker som stör mig.

För det första tycker jag att det är för lite kul-per-minut. Väldigt mycket tid spenderas åt val och administration och pluppar som jag egentligen inte tycker känns givande. Dels för att besluten jag tar känns svåra att överblicka, och dels för att jag inte upplever att de har sådär jättestor effekt.

Ofta blir matcherna för korta för att det ska bli särdeles mycket rymdstrid, vilket ju ändå är spelets främsta motor för interaktion mellan spelare.

Jag hade gärna sett:
- Mindre administration
- Mer "plot"; jämför händelsekorten i Arkham Horror med de ganska färglösa händelserna man får av Distant Suns t.ex. Twilight Imperium är ganska färglöst.
- Rasspecifika mål. Alltså, sådana som faktiskt relaterar till just varje ras; kanske även delmål. Det tror jag skulle kunna ge mer vad gäller känslan av att spela en specifik ras.
- Mekaniserade allianser. Trade-systemet är väl det närmaste allianser som finns här, och förlusten av ett trade agreement är inte så värst kännbart upplever jag. Om man ser på t.ex. Rex, av samma företag, så har vi där som kontrast ett väldigt (tycker jag) kul allianssystem, som på ett annat sätt uppmuntrar till spelarinteraktion.
- Mer forskning. Jag gillar forskning, men i TI känns det sällan som att det leder nån vart. Man måste i princip satsa helhjärtat på forskning för att komma nånvart i trädet innan spelet är slut, och gör man det får man liksom inga resurser och ingen tid att göra något av sina kunskaper...

Det är ingen hemlighet att jag gillar fluffintensiva spel som t.ex. Arkham Horror. TI börjar kännas alltmer gråtråkigt och färglöst för mig.

Hur känner ni? Finns det andra 4X-brädspel jag borde kolla på, som ligger mer åt "mitt" håll? Tror ni att det skulle gå att husregla något av det ovanstående?

Ond bråd död

Swashbuckler
Du kanske skulle testa Eclipse

Jag har inte spelat TI, men Eclipse sägs göra samma sak på kortare tid. Det är mera euro så det kanske saknar lite känsla. Det sker t ex inga slumpmässiga händelser i stil med händelsekort och liknande och allianser är väldigt simpla. Däremot är forsknings- och bygga skepp-delen välutvecklad.

Mer kul-per-minut, men något själslöst och "speligt". Mer regelmekanik än upplevelse kan man väl säga.

krank

Ond bråd död said:
Du kanske skulle testa Eclipse

Jag har inte spelat TI, men Eclipse sägs göra samma sak på kortare tid. Det är mera euro så det kanske saknar lite känsla. Det sker t ex inga slumpmässiga händelser i stil med händelsekort och liknande och allianser är väldigt simpla. Däremot är forsknings- och bygga skepp-delen välutvecklad.

Mer kul-per-minut, men något själslöst och "speligt". Mer regelmekanik än upplevelse kan man väl säga.
Mja, jag har hört att det ska vara bra. Eftersom det är just själslösheten jag stör mig på i Twilight Imperium är jag lite tveksam, men om jag kan få samma upplevelse på kortare tid är jag såklart nyfiken =)

Jag har en kompis som äger spelet, har tänkt försöka vara med och spela nåt tag...

Möller

Hubert Hortlax
Jag är heller inte helt nöjd med TI, även om mina problem delvis är skilda från kranks.

Handel är alldeles för statiskt. De 1-3 första gångerna Trade-kortet tas (vi spelar helst med Trade II, men det är irrelevant i sammanhanget) så väljs handelspanters ut och mini-allianser formaliseras. Därefter blir Trade-kortet enbart en resurs för att kunna bygga mer. Det är dock inte enkelt att fixa med ett trollslag (eller en husregel).

Galax-skapandet är obalanserat. Man kan jävlas mycket med varandra - och dessutom lista ut vilka som inte kan jävlas tillbaka.

Jag tror det behövs lite fler planeter och lite färre helt tomma system i spel. Mer resurser, dvs planeter, möjliggör mer krig (fast minskar iochförsig nödvändigheten i det).

En tanke på hur galaxen ska byggas är att man inte bestämmer vart någonstans i galaxen ens eget hemsystem ska ligga förrän efter galaxen är byggd. Då lägger man inte asteroidfält ivägen för Mecatol Rex - för risken finns att man slumpas att till att liga framför nämnda asteroidfält.

Lycan

Hero
Vilka strategikort kör ni?

Vilka frivilliga regler?

Vilka expansioner?

- L

krank

Lycan said:
Vilka strategikort kör ni?
Lite blandat.

Lycan said:
Vilka frivilliga regler?
Nu senast var det nog bara Distant Suns, tror jag.

Lycan said:
Vilka expansioner?
Nu senast bara Shattered Empire, men jag märkte ingen jätteskillnad med Sharts of the Throne heller...

Sodivra

Champion
Twilight Imperium har alltid varit Spelet Numero Uno i vår grupp, och jag har alltid pysslat med husregler till det. Mycket kärlek, mycket frustration. I grunden kan inte spelet räddas genom husregler, men två förslag har jag iaf:

krank said:
Ofta blir matcherna för korta för att det ska bli särdeles mycket rymdstrid, vilket ju ändå är spelets främsta motor för interaktion mellan spelare.
Prova Simulated Early Turns för att komma snabbare till rymdstriderna.

krank said:
- Mer forskning. Jag gillar forskning, men i TI känns det sällan som att det leder nån vart. Man måste i princip satsa helhjärtat på forskning för att komma nånvart i trädet innan spelet är slut, och gör man det får man liksom inga resurser och ingen tid att göra något av sina kunskaper...
Du kan prova ett alternativt tech-träd. Här är en variant: http://boardgamegeek.com/thread/811835/alternate-tech-tree
Jag bifogar ett till i slutet på inlägget.
Jag skrev också en variant där varje tech krävde ett antal valfria techs i en viss färg, typ att enviro compensators krävde inget, sarween tools krävde en gul, advanced fighters kanske krävde två blå och en grön, osv. Inget krävde mer än 4 tidigare techs.

krank said:
Mindre administration
Exakt vad tänker du på för administration? Passa runt counters? Exhausta planeter? Reparera skepp?

Attachments

Sodivra

Champion
Murkla said:
Jag är heller inte helt nöjd med TI, även om mina problem delvis är skilda från kranks.

Handel är alldeles för statiskt. De 1-3 första gångerna Trade-kortet tas (vi spelar helst med Trade II, men det är irrelevant i sammanhanget) så väljs handelspanters ut och mini-allianser formaliseras. Därefter blir Trade-kortet enbart en resurs för att kunna bygga mer. Det är dock inte enkelt att fixa med ett trollslag (eller en husregel).
För oss så fixade Trade III i Shards of the Throne detta. Trade III förutsätter att man spelar med Mercenaries (Shards of the Throne-grej), men man kan nog konvertera den till att funka med bara grundspelet eller Shattered Empire. Ta bara bort Mercenaries-referensen och ge primary en annan bonus, typ 2 TG. (Men Mercenaries är kul, om man har Shards of the Throne)
http://www.fantasyflightgames.com/ffg_co...les-low-res.pdf (Sidan 20)

Murkla said:
Jag tror det behövs lite fler planeter och lite färre helt tomma system i spel. Mer resurser, dvs planeter, möjliggör mer krig (fast minskar iochförsig nödvändigheten i det).
Ja, mer resurser innebär mindre krig, iallafall om ni gör ert bästa att vinna objectives, och speciellt om ni spelar med public objectives från SE.

Murkla said:
En tanke på hur galaxen ska byggas är att man inte bestämmer vart någonstans i galaxen ens eget hemsystem ska ligga förrän efter galaxen är byggd. Då lägger man inte asteroidfält ivägen för Mecatol Rex - för risken finns att man slumpas att till att liga framför nämnda asteroidfält.
En kul grej jag velat testa är att man sitter med sina hemsystem på hand: Man kan alltså välja att lägga ut dom var och när man vill, och inte nödvändigtvis i yttersta ringen. Förmodligen behöver ni plocka på rutor för att göra en till halv ring eller så.

En annan variant är att värden för spelet sätter upp en karta innan de andra spelarna kommer, och sedan får spelarna en summa trade goods för att bjuda på att vara först att välja startposition, välja ras, vara speaker.

Möller

Hubert Hortlax
Arvidos MC said:
Murkla said:
Ja, mer resurser innebär mindre krig, iallafall om ni gör ert bästa att vinna objectives, och speciellt om ni spelar med public objectives från SE.
Huh? Jag har, dumt nog, inte kollat in de nya objektiven från SE. I regelboken står det dock följande »These new Objective decks focus more on warfare and encourage more conflict than the original Objective decks.«, men det kanske är bullshit?

(Förövrigt körde vi senast med alla nya (vita) strategi-kort utom Diplomacy (där vi alltså använde vanilj), Race-Specific Technologies, shock troopers, Wormhole nexus, Tactical retreats, Distant Suns samt Territorial Distant Suns)

Sodivra

Champion
Murkla said:
Arvidos MC said:
Huh? Jag har, dumt nog, inte kollat in de nya objektiven från SE. I regelboken står det dock följande »These new Objective decks focus more on warfare and encourage more conflict than the original Objective decks.«, men det kanske är bullshit?
Nej, det finns en objective som ger 1 poäng för att invadera en planet med en ground force, och en som ger 1 poäng för att döda tre skepp i en rymdstrid, till exempel.

Ymir

Liten kantbaron
Specialscenariot till Shards of the Throne har rasspecifika objectives, det enda jag kommer ihåg på rak arm är Jol-Nars, "Calculating Infinity", som går ut på att researcha alla techs. Dessa objectives vore busenkla att bara köra med rakt av i det vanliga spelet, men de är kanske lite för svåra att uppnå, särskilt om man inte kör med The Long War, så man skulle ju kunna nerfa dem lite.

Det faktum att du tycker att spelet är för kort för att techande och rymdstrider ska hinnas med kan enkelt åtgärdas genom:
#1: Kör The Long War
#2: Seeda planeterna så att det blir en rik karta, då får spelarna mer resurser att kriga och techa för.
#3: Spela fraktioner som uppmuntras att kriga och techa från start, tex Jol-Nar, Mentak, Necrovirus.

Andra lösningar, tex att köra med dubbla techkort, minska techkostnader etc, hade rubbat spelbalansen i olika grad och krävt att man moddade tech-raserna med, så personligen hade jag undvikit en sådan lösning, alldeles för mycket jobb.

De här avtals-korten som kommer med Shards of the Throne inför också ett element av mekaniserade allianser, iirc.

Lycan

Hero
Jag är ledsen, men det är mina villfarelser som smittat av sig och envist stannat kvar i världen.

De rasspecifika victory conditions jag pratade om som om de kom från SotT visade sig vara fan-skapade. Jag hade sett dem tillsammans med inscannade kort från SotT (innan jag hunnit kika på expansionen själv) ungefär samtidigt som det släpptes. Utgick dumt nog från att allt kom från officiella källor.

Mea culpa. Tusen förlåt.

- L

Troberg

Sinister eater
Jag gillar inte att man måste välja det där strategikortet som ger två poäng (kommer inte ihåg namnet just nu) så fort man har chansen om man ska kunna vinna. Det blir lätt att vem som vinner avgörs av hur många spelare man är eller vilken ordning man går i, och strategin som krävs blir "grundare".

Ett par varianter jag gillar istället, om man har tid med ett längre spel, är:

1. Låt det strategikortet bara ge en poäng.
2. Låt det ge två poäng, men bara om man samtidigt håller Mecatol Prime (eller vad centrumplaneten nu heter). Det uppmuntrar till aggressivitet, men ger samtidigt en broms på aggressiviteten när man tagit centrumplaneten.

Funkar fint, om man spelar med snabba spelare.

Ymir

Liten kantbaron
Vi kör aldrig med det kortert, vi hatar det.Vi kör istället med Imperial 2 från Shattered Empires, som låter en claima ett extra objective - om man kan. Detär ett briljant designat kort, som både kan vara game-winning och helt värdelöst.

krank

Ymir said:
Vi kör aldrig med det kortert, vi hatar det.Vi kör istället med Imperial 2 från Shattered Empires, som låter en claima ett extra objective - om man kan. Detär ett briljant designat kort, som både kan vara game-winning och helt värdelöst.
+1

Möller

Hubert Hortlax
Ymir said:
Problemet är att man inte kan ta ett extra publikt objektiv, utan hur många som helst.

Jag gillar också Imperial III, men det behöver moddas så att det fungerar så som du säger =)