Re: Nya rollfigurer som inte är nybörjare
Halloj Troberg, istället för att svara på vart och ett av dina inlägg försöker jag svara på alla här.
Du frågade om det fanns någon som använde xp-reglerna i DMG.
Jag använder dem.
Anledning:
Tidigare har jag använt ett eget xp-system, men när jag köpte nya DMG så gick jag igenom xp-systemet GRUNDLIGT - och insåg det som dina DMs inte insett: att det är nästan omöjligt att ändra xp-systemet och bibehålla spelbalansen - vilket är ett tecken på hur välbalanserade grundreglerna är från början.
Du frågade om speltillverkarna hade tänkt på konsekvenserna när de konstruerade den flackare xp-tabellen.
Jo, de har tänkt på det.
Mao det är inte meningen att en låg-level PC ska komma ikapp hög-level PCs.
Man kan diskutera i oändlighet om det är bra eller dåligt,
(du tycker uppenbarligen att det är dåligt)
men det är fortfarande speltillverkarnas avsikt.
Dessutom kan man lösa problemet genom att använda den optional rule som finns i Forgotten Realms:
I korthet går den ut på att man INTE ska räkna ut en genomsnittslevel för gruppen, utan räkna ut xp för varje karaktärs enskilda level.
Eftersom en låg-level PC får mer xp för en viss CR än en hög-level PC, så kommer låg-level PCn stiga snabbare än resten av gruppen.
Om vi återgår till vad den här tråden handlade om från början:
Är det kul med stridsodugliga karaktärer?
Som alla andra håller jag med om att det är kul förutsatt att man har en DM som tar hänsyn till ens karaktär.
Men det inte många inser är att själva systemet motarbetar stridsodugliga karaktärer.
Ex: en level 9 Diviner med CON 8 - det är vad jag kallar en stridsoduglig karaktär!
I genomsnitt så kommer den karaktären ha 17hp, ni som får det till något annat kan inte räkna.
(han kan antagligen boosta med fortitude, men här talar vi om stridsoduglighet)
Ta en titt på vad ett level 9 party (som vi förutsätter att han är medlem av) brukar möta - han ska inte bara hålla sig i bakgrunden, han överlever överhuvudtaget ingenting.