Nekromanti Tycker ni det är kul med krigsodugliga karaktärer?

Feliath

Swashbuckler
Jaså du?

Skriver du sådant här, då tar jag det som en utmaning:

Ex: en level 9 Diviner med CON 8 - det är vad jag kallar en stridsoduglig karaktär!
I genomsnitt så kommer den karaktären ha 17hp, ni som får det till något annat kan inte räkna.
Jag får det till 12 HP, och jag anser mig kunna räkna alldeles finfint. Såhär: Vid Level 1 får man automatiskt full HP på slaget, vilket är 4 för en Wizard och därmed 2 med CON-penaltyn. De påföljande åtta levlarna får han 1d4-2 HP, men minst 1. Det ger alltså att en etta, tvåa eller trea ger ett HP. 3/4 chans alltså-vilket är ytterst praktiskt, eftersom karaktären har 8 levlar kvar. Det ger 1 + 1 + 1 + 2 + 1 + 1 + 1 + 2 = 10 Hp, plus de två från första leveln, alltså 12.

/Feliath - motbevisa det

Dilandau

Myrmidon
Re: Å andra sidan

Jag tar nog häldre hand om de feta riddarna som jag _vet_ är ett hot, än att jagar efter den harmlösa adelsdamen som på sin höjd _kanske_ kan var ett hot.

999 gånger av 1000 är hon nog just bara en adelsdam och inte en magiker.

anth

Vetefan
Med vilka regler spelar du?

Det är INGET fel på dina matematiska kunskaper. :gremlaugh:
Men, säg mig, var står det att man har -2 hp / lvl när man har CON 8?

Dilandau

Myrmidon
Börja på level 1 - allt annat är fel

Jag anser att man ska börja på level 1 när man rullar en ny gubbe. Jag och de flesta jag spelar med tycker helt enkelt att det är mycket lättare att få en känsla för gubben om man börjar från början. Man är liksom med honom från födslen, så att säga.

När jag börjar på högre levlar leder det nästan oundvikligen till gimmickartade off-gubbar som jag tröttnar på att spela tämligen snabbt.

Feliath

Swashbuckler
D&D 3E, men det spelar ingen roll

Det är nämligen samma sak i 2nd Ed. Kolla på tabellen över ens bonusar och penalties beroende på värdet i grundegenskaperna. Den är alldeles i början av PHB, men jag orkar inte hämta min och hitta den exakta sidan. Om du kollar på beskrivningen av "Constitution" där ser du att det står att ens Con-bonus (eller, som i det här fallet, penalty) appliceras på HP. Står nog på något mer ställe också.

Däremot inser jag när jag tänker efter att penaltyn bara är -1, vilket givetvis innebär att sannolikheterna förskjuts, jag har skjutit mig i foten och du har helt rätt :gremblush:

/Feliath - slinker tyst iväg för att skämmas i ett hörn :gremfrown:

anth

Vetefan
Re: Börja på level 1 - allt annat är fel

Och om du inte använder optional rules (antingen från FRCS eller house rule) så kommer level 1 karaktären aldrig komma ikapp resten av gruppen - vilket var just det Troberg retade sig på.

anth

Vetefan
Re: D&D 3E, men det spelar ingen roll

Ditt exempel beskriver en magiker med 6-7 i CON, vilket är ännu mer stridsodugligt.
Många CR9-monster gör MER än 12hp i minimumskada, vilket gör det OMÖJLIGT för karaktären att gå vanliga äventyr.

Troberg

Sinister eater

Många CR9-monster gör MER än 12hp i minimumskada, vilket gör det OMÖJLIGT för karaktären att gå vanliga äventyr.
Omöjligt är väl att ta i. Han får väl låta andra slåss åt honom.

Troberg

Sinister eater

Och om du inte använder optional rules (antingen från FRCS eller house rule) så kommer level 1 karaktären aldrig komma ikapp resten av gruppen
Oavsett regler så kommer han aldrig att komma ikapp, bara tillräckligt nära för att skillnaden inte ska vara viktig (detta naturligtvis under förutsättninga att XP delas ut lika åt alla).

anth

Vetefan

Omöjligt är väl att ta i. Han får väl låta andra slåss åt honom.
Inte "han får", utan "han måste" - vilket begränsar rollspelandet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vad är bra karaktär? Det har jag aldrig gjort en som är... :gremsmile:

Nej men jag tycker att det är roligt att spela med mina rollpersoner eftersom de i nio fall av tio blir komplett odugliga. Men det lustiga är att jag gillar att spela fighting-äventyr med mna värdelösa rollpersoner eftersom de andra i gruppen gärna vill ha power-gubbar. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Inte "han får", utan "han måste" - vilket begränsar rollspelandet.
Nejdå, jag hade en karaktär som hade ovanan att alltid kommentera striderna som om de var en brottningsmatch. Enormt underhållande!

Dilandau

Myrmidon

Och vem har sagt att det är så viktigt att alla rollpersoner ligger på samma level?

Oldtimer

Slava Ukraini!

detta naturligtvis under förutsättninga att XP delas ut lika åt alla

Vilket ju inte görs varken enligt FRCS-reglerna eller i RPGAs tolkning av grundreglerna.

/Mikael

Vad är bra karaktär? Det har jag aldrig gjort en som är...
Hehe :gremsmile:

I gruppen jag spelar i nu har vi två krigare, en präst, en magiker, och alla är väldigt bra på det de skall vara bra på.

Sen har vi en bard (jag :gremcool:) som kan slåss, kan kasta spells och kan hela....men är inte alls bra på något av det.

Det är den roligaste karaktär jag har spelat någonsin.

/Lars, som tycker om att vara lite oduglig ibland.

anth

Vetefan

Oavsett regler så kommer han aldrig att komma ikapp, bara tillräckligt nära för att skillnaden inte ska vara viktig (detta naturligtvis under förutsättninga att XP delas ut lika åt alla).
Vänta här nu:
Du VILL verkligen att en låg-level karaktär, förr eller senare, ska bli lika bra som de hög-level karaktärer han äventyrar med???
Den inställningen är sinnessjuk!!!

Ett exempel:
Vi har ett obalanserat party om 4 PCs: 1st lvl4 PC, 1st lvl5 PC, 1st lvl6 PC, 1st lvl7 PC.
Låt oss säga att det tar ett år för lvl7 PCn att stiga en level, men när det året har gått så har lvl6 PCn blivit lika bra - han stiger med andra ord en level per halvår.
Anledningen varför lvl6 PCn bara behöver ett halvår för att stiga mellan lvl7 och 8 måste därför vara att han får "hjälp" av sin mer erfarne kollega.
Men det blir värre:
När lvl6 PCn stiger två levels på ett år, så stiger givetvis lvl5 PCn tre levels på ett år, eller om du så vill en level på fyra månader.
(han ska ju också bli lika bra som sina kamrater)
Med samma logik betyder det att lvl4 PCn stiger en level var tredje månad.

Ovanstående komplicerade exempel går faktiskt att sammanfatta i en ganska enkel regel:
I ett obalanserat party så räknar man ut xp till den/de karaktärer som har högst level. Karaktär med lägre level får lika mycket xp multiplicerat med (antalet PCs med högre level)+1
Ett exempel:
Samma party om 4 PCs: lvl7, lvl6, lvl5, lvl4
DM bestämmer att lvl7 PCn får 1000xp
Lvl6 PCn har EN PC som har högre level och får därför 2*1000xp=2000xp
Lvl5 PCn har TVÅ PCs som har högre level och får därför 3*1000xp=3000xp
Lvl4 PCn har TRE PCs som har högre level och får därför 4*1000xp=4000xp

Ovanstående xp-regel har jag ALDRIG sett tidigare och man kan ju fråga sig varför...
Nu börjar jag förstå varför du inte tycker om xp-systemet i DnD3E.
Du vill inte dela ut individuell xp för bra rollspelande, utan du vill dela ut individuell xp för att dåliga PCs ska bli lika bra som bra PCs.
Men vänta nu: när karaktärerna till slut blir lika bra, vill du INTE att de ska få lika mycket xp - DnDs xp-system ger nämligen lika mycket xp till alla och det systemet tyckte du ju inte om.

Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men jag förstår fortfarande inte vilket xp-system du vill ha...

Gabri L

Warrior
Re: Det är livet! (lite OT)

Det värsta som finns för en spelledare torde ju dock vara spelare som är fööör smarta... som pajar hela plotten genom att agera på helt oförutsedda sätt.

Jag vet inte om det var här på rollspel.nu jag hörde om följande exempel, eller om det var ngn annan stans, men på ett konvent spelledde en kille i Call of Cthulu. Alla spelarna var åldersstigna professorer, som helt sonika sprang sin väg när det blev lite hairy! Och hela plotten bara föll platt till marken. Det enda de ville var att stoppa huvudet i sanden och vägra inse fakta, att människan inte riktigt är helt ensam härskare på jorden.... Snacka om bummer!!! :gremlaugh:

Gabri L

Warrior
Ibland kan det ju faktiskt vara kul att börja om. Som finnig väpnare till en av ovan nämnda riddare t.ex. Om det spelas på rätt sätt så kan det snarare bli en tillgång i gruppen...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det där är ett praktexempel...

...på vad som händer när man försöker spela "realistiska" äventyr. Alla springer och gömmer sig, för det är vad de flesta skulle göra i verkligheten.

Kanske realistiskt, men knappast kul! :gremgrin:

Magnus