Nekromanti Tycker ni det är kul med krigsodugliga karaktärer?

Speciellt om man kan se till att han tar färdigheter som ingen i gruppen har innan...lite kriminellt lagda för väpnaren här åvan.

Så kan han vara till nytta även om han inte är så hög lvl.

Ändrad för att jag inte kan stava.

Gabri L

Warrior
Re: Det där är ett praktexempel...

Tror att det var en av killarna på SF-bokhandeln som berättade. Han var även spelledare, om jag inte minns fel. Fatta att sitta där på ett konvent, och bli utskrattad för att spelarna överspelar sina karaktärer....

Troberg

Sinister eater
Re: Det är livet! (lite OT)

Jag vet inte om det var här på rollspel.nu jag hörde om följande exempel, eller om det var ngn annan stans, men på ett konvent spelledde en kille i Call of Cthulu. Alla spelarna var åldersstigna professorer, som helt sonika sprang sin väg när det blev lite hairy! Och hela plotten bara föll platt till marken. Det enda de ville var att stoppa huvudet i sanden och vägra inse fakta, att människan inte riktigt är helt ensam härskare på jorden.... Snacka om bummer!!!
Inga problem, bara jaga in dem i ett hörn och sedan lär de sig att det är bra om någon kan fightas.

Gabri L

Warrior
En liten luffarslyngel som försöker sno en av riddarnas hästar, och sedan tillåts leva för att riddaren är så godhjärtad... Praktupplägg för en multiclass rogue/fighter (sedemera fighter, då han inte tillåts fortsätta på sin gamla bana)

Jodu, då går det mycket bra med att starta om på lvl 1 även i en höglevlad grupp...

Gabri L

Warrior
Re: Det är livet! (lite OT)

Mmmm. Bara det att om de överspelar så sitter de och håller för ögonen tills dess att de dör. Och då går ju inte äventyret vidare... Min poäng var att det kan hända grejer som inte ens den mest slipade sl kan lösa snyggt...

Troberg

Sinister eater
Re: Börja på level 1 - allt annat är fel

Du VILL verkligen att en låg-level karaktär, förr eller senare, ska bli lika bra som de hög-level karaktärer han äventyrar med???
Den inställningen är sinnessjuk!!!
Läs mitt inlägg igen med en miniräknare i handen.

Jag menar inte att alla ska ha samma level eller lika mycket XP.

Jag bara konstaterade att det går ganska fort för en ny karaktär att nästan komma ikapp i 2e under förutsättning att man i genomsnitt får ungefär lika mycket XP.

Detta tycker jag är rätt så bra ur spelsynpunkt. Genom att använda en geometrisk talföljd med ungefär en dubbling per level har man skapat ett system där spelarna automatiskt levlar i jämn takt med konstant utmaning, samtidigt som man faktiskt kan ta in en låglevelkaraktär som ganska fort kommer upp i liknande levels (matematiskt borde de hamna ungefär en level kägre när höglevlekaraktärerna levlat en gång).

Jag ser inte rollspelet som en tävling, det funkar helt enkelt bättre om alla är ungefär lika nivå.

Varför är det så sinnessjukt?

Ett exempel:
Vi har ett obalanserat party om 4 PCs: 1st lvl4 PC, 1st lvl5 PC, 1st lvl6 PC, 1st lvl7 PC.
Låt oss säga att det tar ett år för lvl7 PCn att stiga en level, men när det året har gått så har lvl6 PCn blivit lika bra - han stiger med andra ord en level per halvår.
Anledningen varför lvl6 PCn bara behöver ett halvår för att stiga mellan lvl7 och 8 måste därför vara att han får "hjälp" av sin mer erfarne kollega.
Men det blir värre:
När lvl6 PCn stiger två levels på ett år, så stiger givetvis lvl5 PCn tre levels på ett år, eller om du så vill en level på fyra månader.
(han ska ju också bli lika bra som sina kamrater)
Med samma logik betyder det att lvl4 PCn stiger en level var tredje månad.
Din matematik håller inte, eftersom den förutsätter någon underlig blandning av linjär och olinjär XP-skala. XP-skalan är inte linjär, vare sig i 2e eller 3e. Den är mer drastisk i 2e, men ingen av dem är linjär.

Rita den som en kurva på ett papper så ser du vad jag menar.

Du vill inte dela ut individuell xp för bra rollspelande, utan du vill dela ut individuell xp för att dåliga PCs ska bli lika bra som bra PCs.
Precis tvärtom.

Men vänta nu: när karaktärerna till slut blir lika bra, vill du INTE att de ska få lika mycket xp - DnDs xp-system ger nämligen lika mycket xp till alla och det systemet tyckte du ju inte om.
Ursäkta, men här fattar jag inte vad du snackar om. Jag har inget mot att alla får lika mycket (med vissa individuella variationer beroende på insatser och rollspel och sånt). Det är inte det som gör att en låglevelkaraktär knappar in. Det är den geometriska talföljden som utgör levelgränserna.

Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men jag förstår fortfarande inte vilket xp-system du vill ha...
Jag föredrar 2e-systemet. Det löser samma problem som 3e-systemet, fast mycket enklare och prydligare.

Jag misstänker starkt att du inte fattat ett dugg av vad jag har sagt, för jag fattar inte vad din kritik egentligen har med mitt inlägg att göra.

anth

Vetefan

OK, jag tror att jag missförstått dig, men jag gör ett nytt försök att förstå:
Jag bara konstaterade att det går ganska fort för en ny karaktär att nästan komma ikapp i 2e under förutsättning att man i genomsnitt får ungefär lika mycket XP.
Helt rätt! Och det tyckte spelskaparna på Wizards var obalanserat så de korrigerade det.
JAG anser det sinnessjukt att en PC kan ta sig från lvl 1 till 9 på lika lång tid som övriga partyt tar sig från lvl 9 till 10.
Kör man med en sådan raketstigning i lvl så kan man lika gärna direkt börja en level under gruppen.
Detta tycker jag är rätt så bra ur spelsynpunkt. Genom att använda en geometrisk talföljd med ungefär en dubbling per level har man skapat ett system där spelarna automatiskt levlar i jämn takt med konstant utmaning, samtidigt som man faktiskt kan ta in en låglevelkaraktär som ganska fort kommer upp i liknande levels (matematiskt borde de hamna ungefär en level kägre när höglevlekaraktärerna levlat en gång).
OM man hade behövt dubbelt så mycket xp varje level så hade jag hållt med dig, men i 2E så dubblades bara xp mellan lvl 2-10 (för fighter)
Efter lvl 10 behövde man lika mycket xp för varje lvl, vilket gjorde att det gick lättare och lättare att gå upp i level - hur listigt är det?
Jag ser inte rollspelet som en tävling, det funkar helt enkelt bättre om alla är ungefär lika nivå.
Iallafall en punkt där vi är överens, skillnaden är att jag inte tycker om en artificiell lösning för att boosta en spelare i lvl - jag anser det bättre att han får börja på hög lvl istället.

Troberg

Sinister eater

JAG anser det sinnessjukt att en PC kan ta sig från lvl 1 till 9 på lika lång tid som övriga partyt tar sig från lvl 9 till 10.
Kör man med en sådan raketstigning i lvl så kan man lika gärna direkt börja en level under gruppen.
Egentligen så är det ju inte låglevelkaraktären som ökar fortare, det är de andra som ökar långsammare. Det är ju dessutom mycket tuffare utmaningar för låglevlaren.

OM man hade behövt dubbelt så mycket xp varje level så hade jag hållt med dig, men i 2E så dubblades bara xp mellan lvl 2-10 (för fighter)
Efter lvl 10 behövde man lika mycket xp för varje lvl, vilket gjorde att det gick lättare och lättare att gå upp i level - hur listigt är det?
Japp, håller med ocm det. Oftast kommer man dock inte så högt i level så jag tycker inte det gör så mycket. Min gissning är att man tyckte att man inte kunde öka motståndet (och därmed takten man får XP i) så mycket mer och därför saktade ner.

Iallafall en punkt där vi är överens, skillnaden är att jag inte tycker om en artificiell lösning för att boosta en spelare i lvl - jag anser det bättre att han får börja på hög lvl istället.
Jag håller med dig, men samtidigt är det ju trevligt med ett system som har stöd för båda lösningarna.

Bombu

Hero

Ja här kommer det fram synpunkter.

Allt annat är fel börjar man med.

Jag tror att anledningen till att en del vill börja på level 1 med nya karaktärer har med synen på xp att göra.

Det här är min tolkning och kanske inte en riktig tolkning.

Man ser xp som belöning för att man varit duktig, en hög nivå får man som belöning för att man varit duktig och slitit i äventyret.

Så nån som kommer och inte har slitit i äventyret han skall banne mig inte få nått gratis, han skall få kämpa sig till xp som alla vi andra har gjort, allt annat är fusk.

Jag håller inte med om den världssynen. Jag anser att äventyren blir roligare om man är någorlunda på samma nivå, inte exakt samma det är inte nödnändigt.

Argumenten att man inte måste vara på samma nivå för att ha kul tror jag mest kommer från dem som av ett eller annat skäl har mycket erfarnare karaktärer än de andra, de gillar läget att vara mäkiga och kunna domdera med folk.

Att det skulle vara nödvändigt för känslan att börja på nivå 1 tycker jag är sladder snack ingenting annat.

Varför skulle just nivå 1 vara den nödvändiga nivån för en figur?

Böcker beskriver ju ibland hjältar som börjar som barn och ibland personer som kommer in senare i livet, allt funkar om man tänker sig in i personen.

Personligen tycker jag level 1 snubbar blir begränsade i hur man kan beskriva dem, det blir fråga om en typ av karaktärer, de naiva nybörjarna, varför skulle det vara nödvändigt att börja just där?

Antingen är det bristande förmåga till inlevelse eller dålig förmåga att sätta sig in i figurer som ligger bakom tvånget att börja på level 1, men jag tror det snarare handlar om att bibehålla nån form av makt hierarki i sällskapet, inget av argumenten är speciellt bra.

Bombu

Troberg

Sinister eater
Powergaming!

Jag tycker det är fel och powergaming att börja på level 1.

En riktig rollspelare börjar på level 0 som bonde och arbetar sig uppåt genom att skyffla skit i tio år! :gremwink:

Bombu

Hero
Re: Powergaming!

Det finns röster som gör gällande att de vanliga karaktärsklasseran i DnD är aldeles för mäktiga.

Så lösningen borde vara att börja med NPC yrkerna i DMG, undanta Expert och Aristokrat de kan ju faktiskt uppfattas som värda att satsa på.

Karaktärsskapandet ligger på topp om man börjar som Commoner, för att eventuellt efter några nivåer få pröva på att få en nivå som Warrior.

Level 0 är dessvärre en kvarlevande terminologi från 1st och 2nd edition, finns inte i 3rd edition.

Undrar om du kan acceptera en level 1 Commoner istället eller om det kommer uppfattas som powerplay?

Bombu

Troberg

Sinister eater

Level 0 är dessvärre en kvarlevande terminologi från 1st och 2nd edition, finns inte i 3rd edition.
Då är det alltså sant. 3e duger bara för powergaming. :gremgrin:

Bombu

Hero

Du har ju rätt.

En nivå 1 commoner är ju inget annat än en fördjävligt dålig förklädd power gamer.

Fy bubblan är allt jag säger :gremooo:

Bombu kungen av potatislandet

Feliath

Swashbuckler
Ääh...

Undrar om du kan acceptera en level 1 Commoner
Oerhört koboldigt. Det är en Apprentice-level Commoner som gäller, juh! :gremgrin:

/Feliath - spelleder level 7-gubbar

Jag anser att man ska börja på level 1 när man rullar en ny gubbe. Jag och de flesta jag spelar med tycker helt enkelt att det är mycket lättare att få en känsla för gubben om man börjar från början. Man är liksom med honom från födslen, så att säga.

Helt klart. Fast detta kräver, precis som med den stridsodugliga rollpersonen, att SL är med på noterna lite och kanske fixar nått lite extra åt låg-lvl karaktären. Kanske något som drar nytta av färdigheter som bara han/hon har. Då får han/hon också känna att han/hon gör nytta.

Troberg

Sinister eater

Man är liksom med honom från födslen, så att säga.
Där har du en vettig ide! Om man inte spelar en karaktär från födseln så är det powergaming!

Kampanjinledning:

"Du flyter omkring i en behagligt varm vätska, när den plötsligt rinner bort och du känner hur du börjar klämmas ut genom en trång tunnel. De ser ett ljus i änden av tunneln."

Bombu

Hero

Jag kan bara skriva under på detta, det är födseln som gäller allt annat bör undvikas.

anth

Vetefan

Läs mitt inlägg igen med en miniräknare i handen.

Jag menar inte att alla ska ha samma level eller lika mycket XP.

OK, jag följde ditt råd och plockade fram en miniräknare.

Jag använde mig endast av core-rules i DMG och det optional xp-system som finns i Forgotten Realms (FRCS).

Partyt består av 4 karaktärer, 3 st PCs som har 45000xp var och just stigit till lvl 10, och en ny lvl 1 PC med 0xp.

När lvl PCn skramlat ihop 45000xp och stigit till lvl 10 så har lvl 10 PCs skramlat ihop 66000xp och stigit till lvl 12.

Jag tycker att ovanstående exempel visar att man kan få samma effekt i 3E som man hade i 2E.

Troberg

Sinister eater

Jag använde mig endast av core-rules i DMG och det optional xp-system som finns i Forgotten Realms (FRCS).

Partyt består av 4 karaktärer, 3 st PCs som har 45000xp var och just stigit till lvl 10, och en ny lvl 1 PC med 0xp.

När lvl PCn skramlat ihop 45000xp och stigit till lvl 10 så har lvl 10 PCs skramlat ihop 66000xp och stigit till lvl 12.

Jag tycker att ovanstående exempel visar att man kan få samma effekt i 3E som man hade i 2E.
Vilket för in mig på en annan fråga. Om man får samma effekt med den nya utplattade skalan och differentierad utdelning av XP baserad på motstånd och level, hade det inte varit enklare att behålla den gamla skalan som ser ut som en hoppbacke och inte behöver sådant krångel?

Men visst har du rätt, man får likartad effekt, men på en betydligt krokigare väg.

Bombu

Hero

Det är betydligt enklare att starta nya karaktärer på samma nivå som de gamla, eller en nivå under.