Re: Börja på level 1 - allt annat är fel
Du VILL verkligen att en låg-level karaktär, förr eller senare, ska bli lika bra som de hög-level karaktärer han äventyrar med???
Den inställningen är sinnessjuk!!!
Läs mitt inlägg igen med en miniräknare i handen.
Jag menar inte att alla ska ha samma level eller lika mycket XP.
Jag bara konstaterade att det går ganska fort för en ny karaktär att nästan komma ikapp i 2e under förutsättning att man i genomsnitt får ungefär lika mycket XP.
Detta tycker jag är rätt så bra ur spelsynpunkt. Genom att använda en geometrisk talföljd med ungefär en dubbling per level har man skapat ett system där spelarna automatiskt levlar i jämn takt med konstant utmaning, samtidigt som man faktiskt kan ta in en låglevelkaraktär som ganska fort kommer upp i liknande levels (matematiskt borde de hamna ungefär en level kägre när höglevlekaraktärerna levlat en gång).
Jag ser inte rollspelet som en tävling, det funkar helt enkelt bättre om alla är ungefär lika nivå.
Varför är det så sinnessjukt?
Ett exempel:
Vi har ett obalanserat party om 4 PCs: 1st lvl4 PC, 1st lvl5 PC, 1st lvl6 PC, 1st lvl7 PC.
Låt oss säga att det tar ett år för lvl7 PCn att stiga en level, men när det året har gått så har lvl6 PCn blivit lika bra - han stiger med andra ord en level per halvår.
Anledningen varför lvl6 PCn bara behöver ett halvår för att stiga mellan lvl7 och 8 måste därför vara att han får "hjälp" av sin mer erfarne kollega.
Men det blir värre:
När lvl6 PCn stiger två levels på ett år, så stiger givetvis lvl5 PCn tre levels på ett år, eller om du så vill en level på fyra månader.
(han ska ju också bli lika bra som sina kamrater)
Med samma logik betyder det att lvl4 PCn stiger en level var tredje månad.
Din matematik håller inte, eftersom den förutsätter någon underlig blandning av linjär och olinjär XP-skala. XP-skalan är inte linjär, vare sig i 2e eller 3e. Den är mer drastisk i 2e, men ingen av dem är linjär.
Rita den som en kurva på ett papper så ser du vad jag menar.
Du vill inte dela ut individuell xp för bra rollspelande, utan du vill dela ut individuell xp för att dåliga PCs ska bli lika bra som bra PCs.
Precis tvärtom.
Men vänta nu: när karaktärerna till slut blir lika bra, vill du INTE att de ska få lika mycket xp - DnDs xp-system ger nämligen lika mycket xp till alla och det systemet tyckte du ju inte om.
Ursäkta, men här fattar jag inte vad du snackar om. Jag har inget mot att alla får lika mycket (med vissa individuella variationer beroende på insatser och rollspel och sånt). Det är inte det som gör att en låglevelkaraktär knappar in. Det är den geometriska talföljden som utgör levelgränserna.
Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men jag förstår fortfarande inte vilket xp-system du vill ha...
Jag föredrar 2e-systemet. Det löser samma problem som 3e-systemet, fast mycket enklare och prydligare.
Jag misstänker starkt att du inte fattat ett dugg av vad jag har sagt, för jag fattar inte vad din kritik egentligen har med mitt inlägg att göra.