Re: Börja på level 1 - allt annat är fel
Kanhända jag missar någon subtil detalj, men jag tycker att systemen verkar mer och mer ha samma eller likartad sluteffekt. I så fall, varför krångla till det (3e är ju knappast enklare)?
Problemet (enligt min mening) är att xp-systemet i 2E var för enkelt.
* En kobold var värd 7xp (har jag för mig) oavsett vilken level man var på.
Detta betydde att om en lvl 20 fighter slaktade tillräckligt med kobolder så gick han upp i level - att kobolderna inte kunde skada honom och definitivt inte var någon utmaning hade ingen betydelse.
Precis som i 2E så behöver man mer xp för varje level man går upp i, men i 3E så får man dessutom mindre xp för ett monster (t.ex. en kobold) ju högre level man är.
Jag anser att denna ide är så viktig att man kan ha lite mer komplicerade regler.
* Som vi redan diskuterat så dubblades xp för varje level i 2E - upp till level 10.
Sedan slutade dubblingen - helt enkelt för att exponentiella kurvor ökar fruktansvärt snabbt och man skulle behöva löjligt mycket xp till slut.
När dubblingarna slutade så behövde man lika mycket xp för varje level, men man blev bättre och monsterna gav fortfarande lika mycket xp, vilket gjorde att det blev lättare och lättare att gå upp i level.
I 3E så behöver man lite mer xp varje level, kanske lite mer komplicerat, men definitivt mycket bättre eftersom ökningen inte är exponentiell och därför kan fortsätta i oändlighet.
Jag har för mig att du skrev att det inte gjorde något att det blev lättare att gå upp i level efter lvl 10 för man ändå slutade spela där - det är den STORA skillnaden mellan 2E och 3E, man kan fortsätta att spela en karaktär en bra bit över lvl 20 i 3E.
(det kunde man i tidigare versioner också, men nu finns det betydligt bättre regler för höglevel-karaktärer)
Jag tror att ditt problem med xp-systemet i 3E är att du använder dig av house rules.
xp-systemet i 3E är så välbalanserat att det nästan är omöjligt att modifiera (det är därför jag skippat mina gamla house rules och använder xp-systemet så som det är beskrivet i DMG)
Du är helt enkelt sur för att du inte kan använda house rules längre!