Nekromanti Tycker ni det är kul med krigsodugliga karaktärer?

Troberg

Sinister eater
Re: Börja på level 1 - allt annat är fel

Det är betydligt enklare att starta nya karaktärer på samma nivå som de gamla, eller en nivå under.
Instämmer och detär så jag skulle gjort, men det är väl inte fel om systemet hanterar de som vill börja på level 1 (eller level 0) också?

anth

Vetefan

Om man får samma effekt med den nya utplattade skalan och differentierad utdelning av XP baserad på motstånd och level, hade det inte varit enklare att behålla den gamla skalan som ser ut som en hoppbacke och inte behöver sådant krångel?
Problemet är att vi har att göra med en smaksak.
3E-skaparna tyckte inte att 2E-systemet var bra.
Så de skapade ett, enligt deras uppfattning (och min), överlägset xp-system.
Sedan fanns det givetvis spelare (som du) som tyckte att 2E-systemet var bättre.
För att blidka dessa spelare så skapade man en optional rule och la in den i Forgotten Realms.

Jag vet att du tycker bättre om lösningen i 2E, men personligen tycker jag att xp-systemet i 3E är mer logiskt.
(OK, xp-system bör man väl inte nämna i samma mening som logik)
När det gäller vilket xp-system som är bäst, 2E eller 3E, så får du och jag helt enkelt förundras över att den andre kan ha så konstig smak. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater

Problemet är att vi har att göra med en smaksak.
3E-skaparna tyckte inte att 2E-systemet var bra.
Så de skapade ett, enligt deras uppfattning (och min), överlägset xp-system.
Sedan fanns det givetvis spelare (som du) som tyckte att 2E-systemet var bättre.
Kanhända jag missar någon subtil detalj, men jag tycker att systemen verkar mer och mer ha samma eller likartad sluteffekt. I så fall, varför krångla till det (3e är ju knappast enklare)?

Bombu

Hero

Instämmer och detär så jag skulle gjort

men det är väl inte fel om systemet hanterar de som vill börja på level 1 (eller level 0) också?
Den här typen av visdom är det bara att böja sig för.

Jo visst är det bra om systemet klarar av lite olika situationer.

Tycker ni att xp är nått man måste förtjäna, eller skulle ni kunna tänka er att spela Conan direkt om det man gjorde ett äventyr där han var en spelarkaraktär.

Jag förutsätter här att Conan skulle hamna på hyfsat hög nivå?

Staffan

Myrmidon

Vissa saker i systemet bygger ju på absoluta mängder XP, t ex tillverkning av magiska prylar samt vissa formler. Om man ändrar till en exponentiell skala på XP så ställer det till problem med dessa.

anth

Vetefan

Kanhända jag missar någon subtil detalj, men jag tycker att systemen verkar mer och mer ha samma eller likartad sluteffekt. I så fall, varför krångla till det (3e är ju knappast enklare)?
Problemet (enligt min mening) är att xp-systemet i 2E var för enkelt.

* En kobold var värd 7xp (har jag för mig) oavsett vilken level man var på.
Detta betydde att om en lvl 20 fighter slaktade tillräckligt med kobolder så gick han upp i level - att kobolderna inte kunde skada honom och definitivt inte var någon utmaning hade ingen betydelse.
Precis som i 2E så behöver man mer xp för varje level man går upp i, men i 3E så får man dessutom mindre xp för ett monster (t.ex. en kobold) ju högre level man är.
Jag anser att denna ide är så viktig att man kan ha lite mer komplicerade regler.

* Som vi redan diskuterat så dubblades xp för varje level i 2E - upp till level 10.
Sedan slutade dubblingen - helt enkelt för att exponentiella kurvor ökar fruktansvärt snabbt och man skulle behöva löjligt mycket xp till slut.
När dubblingarna slutade så behövde man lika mycket xp för varje level, men man blev bättre och monsterna gav fortfarande lika mycket xp, vilket gjorde att det blev lättare och lättare att gå upp i level.
I 3E så behöver man lite mer xp varje level, kanske lite mer komplicerat, men definitivt mycket bättre eftersom ökningen inte är exponentiell och därför kan fortsätta i oändlighet.

Jag har för mig att du skrev att det inte gjorde något att det blev lättare att gå upp i level efter lvl 10 för man ändå slutade spela där - det är den STORA skillnaden mellan 2E och 3E, man kan fortsätta att spela en karaktär en bra bit över lvl 20 i 3E.
(det kunde man i tidigare versioner också, men nu finns det betydligt bättre regler för höglevel-karaktärer)

Jag tror att ditt problem med xp-systemet i 3E är att du använder dig av house rules.
xp-systemet i 3E är så välbalanserat att det nästan är omöjligt att modifiera (det är därför jag skippat mina gamla house rules och använder xp-systemet så som det är beskrivet i DMG)
Du är helt enkelt sur för att du inte kan använda house rules längre! :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater

* En kobold var värd 7xp (har jag för mig) oavsett vilken level man var på.
Detta betydde att om en lvl 20 fighter slaktade tillräckligt med kobolder så gick han upp i level - att kobolderna inte kunde skada honom och definitivt inte var någon utmaning hade ingen betydelse.
Precis som i 2E så behöver man mer xp för varje level man går upp i, men i 3E så får man dessutom mindre xp för ett monster (t.ex. en kobold) ju högre level man är.
Ser du inte att det blir samma sak? I ena fallet miskar man XP man får, i andra ökar man hur mycket man behöver.

Jag har för mig att du skrev att det inte gjorde något att det blev lättare att gå upp i level efter lvl 10 för man ändå slutade spela där - det är den STORA skillnaden mellan 2E och 3E, man kan fortsätta att spela en karaktär en bra bit över lvl 20 i 3E.
Nej, jag tror jag skrev att när man kommer upp i level blir det svårt att skicka på spelarna tuffare motstånd utan att det blir löjligt, och därför kan man vänta sig att XP-inflöde inte längre ökar i samma takt.

Jag tror att ditt problem med xp-systemet i 3E är att du använder dig av house rules.
xp-systemet i 3E är så välbalanserat att det nästan är omöjligt att modifiera (det är därför jag skippat mina gamla house rules och använder xp-systemet så som det är beskrivet i DMG)
Jag vet inte om det är lönt att diskutera balans i XP och levelsystem. Däremot så verkar det som om ju mer vi tittar på det, desto mer lika blir effekterna av 2e's okomplicerade system och 3e's mer komplexa system. Om effekterna är snarlika så gäller det enkla systemet för mig.

Du är helt enkelt sur för att du inte kan använda house rules längre!
Jag spelleder inte D&D, så det rör mig inte i ryggen.

Troberg

Sinister eater

Vissa saker i systemet bygger ju på absoluta mängder XP, t ex tillverkning av magiska prylar samt vissa formler. Om man ändrar till en exponentiell skala på XP så ställer det till problem med dessa.
Jo, men å andra sidan så är väl denna hantering i vilket fall ganska kontroversiell.

anth

Vetefan

Effekterna blir desamma - ja.
2E-systemet är enklare - ja.
MEN - om 2E är så mycket bättre, varför fortsätter inte xp-ökningen per level hela tiden, utan sluter vi level 10 i 2E jämfört med 3E?
Svaret på den frågan är också svaret på varför man ska använda 3E-systemet.
Eftersom du inte bryr dig om svaret på frågan så är det inte lönt att diskutera med dig varför man ska använda 3E.