Nekromanti Tycker till

Fridigern

Swordsman
Hej alla!

Symbaroum verkar riktigt fint och jag ser mycket fram emot kampanjen, men några saker oroar mig:

1. Det verkar lite svårt att komma igång med. Precis som Coriolis är det svårt att veta hur stämningen skall vara i äventyr man gör själv och jag tror därför att många håller sig från att låta spelarna utforska ruiner och annat tills man vet hur dessa skall vara utformade. Jag tror det är viktigt att snabbt få ut några klassiska ruiner att utforska från spelmakarnas sida, så att man själv sen enkelt kan konvertera andra spels äventyr och annat till en Symbaroum-variant. Hur ser ruinerna ut? Vad kan man hitta i dem? Här behövs hintar om den gamla högkulturen som kan placeras ut, samt exempel på fällor, typer av ruiner mm som man kan stöta på.

2. Liksom ovanstående känns hela världen lite patenterad från spelmakarna. Man vågar inte riktigt använda Tistla Fäste mm då man vet att det kommer att vara viktigt i framtida moduler. Jag tror det skulle vara bra att avgränsa en del av det ljusa Davokar och lite av omgivande Ambria och säga att: "Här kommer absolut inget officiellt material i den stora kampanjen att utspela sig, här kan finnas hertigar och barbarer och allt möjligt som du kan riva eller bygga upp efter behag, här kan du lägga in våra exempelruiner precis som du känner för". Den här sandboxen skulle man sedan kunna använda hur man vill i väntan på kampanjen. Det mörka Davokar mm kan lämpligtvis lämnas åt den riktiga kampanjen.

3. Jag tror att regelsystemet har gjort en miss då det strävar efter perfekt balans i alla varelser, att alla har ett 15-värde och ett 5-värde och allt däremellan. Som många tidigare sagt blir det mest ett ockrande för att se till att ens 15-värde gäller i så många situatoner som möjligt, och ett sten-sax-påse-tänk att man skall hitta angreppsformer som sätter ens15 mot den andres 5 så att man vinner. Det ser ut att bli enformigt Jag tror det hade varit bättre att låta så många varelser som möjligt ligga runt 10 i sina värden, så slipper man att modifiera sitt grundegenskapsslag lika mycket, och det blir mycket mer extraorinärt med någon som har 15 i ett värde, SLP:er och RP skulle också kunna vara antingen "grå" som snittar runt 10 på allt, eller mer färgrika med hela spektrat om det passar. Mer variation, och jag tror också att det skulle bli en roligare OSR-stämning. Tycker heller inte att det skall vara nödvändigt att alla skall ha 80 poäng, vissa tycker jag kunde få vara bättre eller sämre. Det är ju lätt att ändra själv som SL, men jag tror det är bra om man i spelmakeriet bygger in lite så att det blir enkelt att ändra till sin egen variant.

4. Brist på eget forum. I vart fall kunde det vara en stor länk till det här forumet direkt från Järnringens hemsida så att fler hittar hit.

Cassius

Hero
Jag gav uttryck för liknande tankar tidigare. Jag känner att jag hade velat ha ett eller två miniscenarion likt det i senaste Fenix. Det gör att man får mer känsla av spelet. Jag sitter lite i Coriolois situationen just nu.

deusexmatteo

Warrior
Finns det någon ETA på när kampanjen kommer? Om man ska "trampa vatten" fram tills dess eller spela någonting annat så länge beror ju lite på hur länge det kommer ta att få första delen, och sedan hur lång tid det tar att spela igenom den delen.

Min spelgrupp som jag spelar med nu tycker mycket om Symbaroum och vi spelar så gott som varje vecka. Planen är att köra allt utgivet först och sedan något annat äventyr förlagt till Symbaroum. Frågade runt om detta i tråden "Andras spel till Symbaroum" och fick en del bra förslag, bland annat från Järnringenutvecklarna, om vilka andra spels äventyr man kan tänkas spela i Symbaroum värld. Troligen kommer vi köra någonting som utspelar sig i Symbaroums ljusa delar och som håller sig runt en isolerad plats. Det tror jag kommer räck fram tills Döda Drömmars Grav kommer ut, men kanske inte.

Ser verkligen fram emot Döda Drömmars Grav. Fram tills det kommer tror jag inte att det kommer bli så mycket resor in i det hemliga Davokar.

Cassius

Hero
Hör av dig till mig AFK så kan jag ge dig en sandlåda att leka runt i.
RasmusL said:
deusexmatteo said:
Ja! Det ska jag göra, är det din idé till en kampanjmiljö som vi diskuterade här eller? Vad är denna sandlåda för någonting?

deusexmatteo

Warrior
Måste säga att jag gillar att spela de skrivna äventyren. Vi är snart klara med allt som kommit ut, inklusive Nidingsnatt i Fenix. Hittills gillar jag mest det första äventyret, det förlovade landet. Jag vet inte riktigt varför, men jag tror att det känndes som ett cool äventyr där det hände mycket varje gång. Det var också väldigt lätt att spelleda eftersom att det rörde sig åt en viss riktning.

Vilddjurets Märke var inte lika mycket rå action. Det var en del saker som hände, men jag tror inte min spelgrupp riktigt tog till sig av ledtrådarna och det kändes som att de inte fick grepp om brottet. Sedan var det en rätt tråkig slutstrid för dom. De hade lite tålighet kvar och ville inte slåss.

Döda drömmars grav artar sig till att bli roligt. Vi har precis satt igång och det känns som att det är rätt mycket att hålla i huvudet. Måste bli bättre på att ta anteckningar och läsa ur dom istället för direkt ur äventyret. Fick göra det med Vilddjurets Märke för att hålla reda på alla saker som kunde hända.

Som sagt har det precis dragit igång så det har inte hunnit hända så mycket, men det kommer bli fett!
Lilja said:
Ska bli grymt spännande att höra hur Döda Drömmars Grav artar sig för din spelgrupp!
All feedback är varmt välkommen, vi använder DDG som ett test för äventyrsskrivande framöver och lyssnar gärna på berättelser om hur det gått, good/bad/ugly.