Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Hej alla!
Symbaroum verkar riktigt fint och jag ser mycket fram emot kampanjen, men några saker oroar mig:
1. Det verkar lite svårt att komma igång med. Precis som Coriolis är det svårt att veta hur stämningen skall vara i äventyr man gör själv och jag tror därför att många håller sig från att låta spelarna utforska ruiner och annat tills man vet hur dessa skall vara utformade. Jag tror det är viktigt att snabbt få ut några klassiska ruiner att utforska från spelmakarnas sida, så att man själv sen enkelt kan konvertera andra spels äventyr och annat till en Symbaroum-variant. Hur ser ruinerna ut? Vad kan man hitta i dem? Här behövs hintar om den gamla högkulturen som kan placeras ut, samt exempel på fällor, typer av ruiner mm som man kan stöta på.
2. Liksom ovanstående känns hela världen lite patenterad från spelmakarna. Man vågar inte riktigt använda Tistla Fäste mm då man vet att det kommer att vara viktigt i framtida moduler. Jag tror det skulle vara bra att avgränsa en del av det ljusa Davokar och lite av omgivande Ambria och säga att: "Här kommer absolut inget officiellt material i den stora kampanjen att utspela sig, här kan finnas hertigar och barbarer och allt möjligt som du kan riva eller bygga upp efter behag, här kan du lägga in våra exempelruiner precis som du känner för". Den här sandboxen skulle man sedan kunna använda hur man vill i väntan på kampanjen. Det mörka Davokar mm kan lämpligtvis lämnas åt den riktiga kampanjen.
3. Jag tror att regelsystemet har gjort en miss då det strävar efter perfekt balans i alla varelser, att alla har ett 15-värde och ett 5-värde och allt däremellan. Som många tidigare sagt blir det mest ett ockrande för att se till att ens 15-värde gäller i så många situatoner som möjligt, och ett sten-sax-påse-tänk att man skall hitta angreppsformer som sätter ens15 mot den andres 5 så att man vinner. Det ser ut att bli enformigt Jag tror det hade varit bättre att låta så många varelser som möjligt ligga runt 10 i sina värden, så slipper man att modifiera sitt grundegenskapsslag lika mycket, och det blir mycket mer extraorinärt med någon som har 15 i ett värde, SLP:er och RP skulle också kunna vara antingen "grå" som snittar runt 10 på allt, eller mer färgrika med hela spektrat om det passar. Mer variation, och jag tror också att det skulle bli en roligare OSR-stämning. Tycker heller inte att det skall vara nödvändigt att alla skall ha 80 poäng, vissa tycker jag kunde få vara bättre eller sämre. Det är ju lätt att ändra själv som SL, men jag tror det är bra om man i spelmakeriet bygger in lite så att det blir enkelt att ändra till sin egen variant.
4. Brist på eget forum. I vart fall kunde det vara en stor länk till det här forumet direkt från Järnringens hemsida så att fler hittar hit.
Symbaroum verkar riktigt fint och jag ser mycket fram emot kampanjen, men några saker oroar mig:
1. Det verkar lite svårt att komma igång med. Precis som Coriolis är det svårt att veta hur stämningen skall vara i äventyr man gör själv och jag tror därför att många håller sig från att låta spelarna utforska ruiner och annat tills man vet hur dessa skall vara utformade. Jag tror det är viktigt att snabbt få ut några klassiska ruiner att utforska från spelmakarnas sida, så att man själv sen enkelt kan konvertera andra spels äventyr och annat till en Symbaroum-variant. Hur ser ruinerna ut? Vad kan man hitta i dem? Här behövs hintar om den gamla högkulturen som kan placeras ut, samt exempel på fällor, typer av ruiner mm som man kan stöta på.
2. Liksom ovanstående känns hela världen lite patenterad från spelmakarna. Man vågar inte riktigt använda Tistla Fäste mm då man vet att det kommer att vara viktigt i framtida moduler. Jag tror det skulle vara bra att avgränsa en del av det ljusa Davokar och lite av omgivande Ambria och säga att: "Här kommer absolut inget officiellt material i den stora kampanjen att utspela sig, här kan finnas hertigar och barbarer och allt möjligt som du kan riva eller bygga upp efter behag, här kan du lägga in våra exempelruiner precis som du känner för". Den här sandboxen skulle man sedan kunna använda hur man vill i väntan på kampanjen. Det mörka Davokar mm kan lämpligtvis lämnas åt den riktiga kampanjen.
3. Jag tror att regelsystemet har gjort en miss då det strävar efter perfekt balans i alla varelser, att alla har ett 15-värde och ett 5-värde och allt däremellan. Som många tidigare sagt blir det mest ett ockrande för att se till att ens 15-värde gäller i så många situatoner som möjligt, och ett sten-sax-påse-tänk att man skall hitta angreppsformer som sätter ens15 mot den andres 5 så att man vinner. Det ser ut att bli enformigt Jag tror det hade varit bättre att låta så många varelser som möjligt ligga runt 10 i sina värden, så slipper man att modifiera sitt grundegenskapsslag lika mycket, och det blir mycket mer extraorinärt med någon som har 15 i ett värde, SLP:er och RP skulle också kunna vara antingen "grå" som snittar runt 10 på allt, eller mer färgrika med hela spektrat om det passar. Mer variation, och jag tror också att det skulle bli en roligare OSR-stämning. Tycker heller inte att det skall vara nödvändigt att alla skall ha 80 poäng, vissa tycker jag kunde få vara bättre eller sämre. Det är ju lätt att ändra själv som SL, men jag tror det är bra om man i spelmakeriet bygger in lite så att det blir enkelt att ändra till sin egen variant.
4. Brist på eget forum. I vart fall kunde det vara en stor länk till det här forumet direkt från Järnringens hemsida så att fler hittar hit.