Ape of Wrath;n66867 said:
Hej!
Jag brukar normalt sett använda Excel endast till att skapa namnlistor för mina fritidsbarn på jobbet. Kolumner och rader och linjer runt om och så vidare.
Möjligheterna att göra detta snyggt är ju rätt begränsat utan det blir ju mest ganska tråkigt och grått.
Hur kan jag på ett enkelt sätt skapa liknande dokument fast med mycket snyggare design?
Som andra varit inne på kan färg och form göra mycket. Ta ett kladdpapper och grabba en bläckpenna och designspåna lite. Exempelvis i vilken ordning du kan lägga saker, om det är snyggare med stående eller liggande format och om man kan kombinera vissa rutor och linjer till mer än ett ändamål, o s v.
Nå, men en
färgklick gör alltid skillnad! Testa att leka lite en färger du tycker är snygga. Kanske jordfärgat, med en ljus sandfärgad botten, en mjuk barkbrun, men i klar kontrast till sandfärgen, färg till brödtexten och en murrig jordbrun sak till rubrikerna. ... Gå på vad du gillar och tänkt enhetligt så att det inte ser ut som ett cirkustält men gör sig bekvämt läsligt.
Med andra ord tycker jag att du ska se vilka layouter som finns vad gäller olika tabeller, öva på att skapa egna tabeller, undersöka symboler, tecken och skiljefunktioner, samt glutta igenom teckensnitt, färger och sådant och kolla upp hur man ändrar tabellers kantlinjer, fyller cellerna med färger och fixar bakgrundsfärg på hela dokumentet.
.. Enklast brukar vara att googla lite. Finns tusen guider, även från Microsoft själva i viss fall, hur man gör olika saker i Word, Excel och dylika program.