entomophobiac
Low Prep High Play
Allt detta eviga snack om "trad" som en definition av något gjorde att jag började jämföra hur RPGGeek och BoardGameGeek beskriver olika spel.
På BGG är spel väldigt tydligt indelade efter mekaniker eller familjer av mekaniker. Vi kan ta spelet vi spelar i min grupp ikväll (The Great Zimbabwe) som exempel:
På RPGG är det oftast mycket mer abstrakt och "high level", ungefär som att det förutsätter vissa saker om spelen som förblir outtalade. Vi kan ta Fading Suns som exempel:
Här hade ju varit ett gyllene tillfälle att faktiskt lista även hur spelets format ser ut. Exempelvis vilken typ av spelledande spelet har.
Så jag är helt enkelt nyfiken på vilka typer av spelledande som finns, som uppmuntras av olika spel, eller som utövas av olika spelgrupper, och tänkte lite tafatt börja lista några jag kommer på här.
Auktoritär spelledare: SL bestämmer allt. Punkt slut. Skulle säga att det här är rätt vanligt som utgångspunkt, men sällan fullt så snävt. Det finns oftast utrymmen där spelarna är medbjudna eller delvis auktoritära.
Världsauktoritär spelledare: SL bestämmer det som gäller spelvärlden, olika gruppers agendor, SLPs, etc.
Interaktionsauktoritär spelledare: SL bestämmer vad som går eller inte går att göra.
Äventyrsspelledare: SL förmedlar ett skrivet äventyr eller en skriven kampanj.
Regeldomare: SL avgör regelutfall och eventuella tvister, men är inte nödvändigtvis auktoritär utöver det.
Underhållare: SL är den som är där för att se till så alla i gruppen har roligt.
Moderator: SL ser till att alla får ungefär lika mycket plats.
Ruvare: SL "ruvar" på spelets hemligheter och representerar den yttersta sanningen. Alltså Amber: Diceless-varianten av auktoritet; det är inte samma sak som Äventyrsspelledare.
Berättare: SLs uppgift är att berättelsen blir så bra som möjligt. Det här är en lite märklig särart, för här är det mycket snack om fudging av tärningsslag, och om "ståry", men inte alltid på samma sätt som för en Äventyrsspelledare, utan rätt ofta med en utgångspunkt om att SL även är författare.
...
Fler?!
På BGG är spel väldigt tydligt indelade efter mekaniker eller familjer av mekaniker. Vi kan ta spelet vi spelar i min grupp ikväll (The Great Zimbabwe) som exempel:
På RPGG är det oftast mycket mer abstrakt och "high level", ungefär som att det förutsätter vissa saker om spelen som förblir outtalade. Vi kan ta Fading Suns som exempel:
Här hade ju varit ett gyllene tillfälle att faktiskt lista även hur spelets format ser ut. Exempelvis vilken typ av spelledande spelet har.
Så jag är helt enkelt nyfiken på vilka typer av spelledande som finns, som uppmuntras av olika spel, eller som utövas av olika spelgrupper, och tänkte lite tafatt börja lista några jag kommer på här.
Auktoritär spelledare: SL bestämmer allt. Punkt slut. Skulle säga att det här är rätt vanligt som utgångspunkt, men sällan fullt så snävt. Det finns oftast utrymmen där spelarna är medbjudna eller delvis auktoritära.
Världsauktoritär spelledare: SL bestämmer det som gäller spelvärlden, olika gruppers agendor, SLPs, etc.
Interaktionsauktoritär spelledare: SL bestämmer vad som går eller inte går att göra.
Äventyrsspelledare: SL förmedlar ett skrivet äventyr eller en skriven kampanj.
Regeldomare: SL avgör regelutfall och eventuella tvister, men är inte nödvändigtvis auktoritär utöver det.
Underhållare: SL är den som är där för att se till så alla i gruppen har roligt.
Moderator: SL ser till att alla får ungefär lika mycket plats.
Ruvare: SL "ruvar" på spelets hemligheter och representerar den yttersta sanningen. Alltså Amber: Diceless-varianten av auktoritet; det är inte samma sak som Äventyrsspelledare.
Berättare: SLs uppgift är att berättelsen blir så bra som möjligt. Det här är en lite märklig särart, för här är det mycket snack om fudging av tärningsslag, och om "ståry", men inte alltid på samma sätt som för en Äventyrsspelledare, utan rätt ofta med en utgångspunkt om att SL även är författare.
...
Fler?!