Typerna av äventyrsgrupper rankade från sämst till bäst

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,190
Glöm inte att gruppen också har en uppenbart OP trollkarl, men den rollspelaren är uppenbarligen småbarnsförälder och kan bara vara med då och då.
Det är ju SL:s brutna SL-RP. SLP i första kampanjen, RP med regelbrytarstats i andra.

Inte bara det, när han går och dör bara tre äventyr in så bara återupplivas karaktären utan vettig förklaring!

Jag hade lämnat kampanjen där och då. Inte konstigt att han som spelade gondoriansk ädling kastade in handuken.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
574
Det finns ingen grupp, för några ville att alla skulle komma samman naturligt, men vill inte själva ta några steg dit. Alla spelmötena går åt till att försöka sammanföra gruppen men flera av spelarna och karaktärerna saknar driv att göra detta. Efter att äventyret inte har kunnat börja ett antal sessioner kör det igång, och karaktärerna får ännu svårare att komma samman, så det hela rinner ut i sanden och vi byter spel.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Själv föredrar jag grupper som är "Oj, vi hamnade visst här tillsammans. Vad gör vi nu?", så att gruppen träffas organiskt under äventyret och faktiskt har en anledning att existera i samma rum. Och att hela gruppdynamiken, relationer, världsuppfattning diskuterats i S0 för att åtminstone mejka lite sense.
Den typen av grupper, där det mest är en slump att de sammanfördes, kan fungera jättebra för ett äventyr.
Men för en kampanj så kan det bli rätt krystat varför de fortsätter hänga ihop efter att tagit sig igenom det där första äventyret.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Det finns ingen grupp, för några ville att alla skulle komma samman naturligt, men vill inte själva ta några steg dit. Alla spelmötena går åt till att försöka sammanföra gruppen men flera av spelarna och karaktärerna saknar driv att göra detta. Efter att äventyret inte har kunnat börja ett antal sessioner kör det igång, och karaktärerna får ännu svårare att komma samman, så det hela rinner ut i sanden och vi byter spel.
Jag tror många har varit där - det blir krystat att gruppen är en grupp, och ingen solklar lösning går att hitta.

Tycker att andra säsongen av Crical Role har stora problem med att förklara varför gruppen är en grupp - vilket (om jag har rätt) visar att även storheter som Matt Mercer kämpar med den här utmaningen ibland.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Tycker att andra säsongen av Crical Role har stora problem med att förklara varför gruppen är en grupp - vilket (om jag har rätt) visar att även storheter som Matt Mercer kämpar med den här utmaningen ibland.
Även handlingsmässigt har den problem med att den är uppbyggd kring OC-modellen. Pitchen var "ge mig era backstories så skall jag se till att ni alla får en character arc", men i praktiken blev det handlingen som SL uppenbart tänkt ut i förväg (kriget) som genererade det mesta av det intressanta spelandet. Så när kriget nådde sitt logiska slut men vissa karaktärer inte fått sina arcs ännu, fick han frenetiskt improvisera ihop litet mer material åt dem och det blev inte lika bra.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Tretton dvärgkrigare och en halvlängdsmannatjuv har fan den sämsta gruppbalansen någonsin!
Det är väl värre än så. Dvärgarna är väl typ en handfull krigare och resten civilister om jag minns rätt? Tror inte ens de är beväpnade i början.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Det är väl värre än så. Dvärgarna är väl typ en handfull krigare och resten civilister om jag minns rätt? Tror inte ens de är beväpnade i början.
De har dock med sig musikinstrument, allihopa. Kanske är barder?

Och Balin är ju Ranger!
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
288
Kloner - Alla rollpersoner ser exakt likadana ut, har samma yrke, samma utrustning och samma personlighet. Så kunde det bli ibland när vi var små, typ 12-13 år, och spelade. Vi kunde ha sett exempelvis Escape from New York kvällen innan och sen när vi skulle spela ville alla vara Snake Plissken. Så alla gör en Plissken-kopia, med ögonlapp och allt 😄
Spelade klonade stormtroopers på konvent en gång. Det var kul! Geni av sl som bara behövde göra ett karaktärsblad. En av dem var extra korrumperad av den mörka kraften, så det blev dynamiskt ändå.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Kommer in sent i tråden, så med risk för att jag missat denna....

Riddare och väpnare - någon/några är riddare och kring dem kretsar allt, och de andra är väpnare, och får i bästa fall nöja sig med en bättre läktarplats när händelserna utvecklas.

Det här är inte nödvändigtvis just gruppsammansättningens fel, utan kanske problem med session zero, eller liknande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,588
Location
Göteborg
Eller om man föredrar finsk mutantjejbandspunk i framtiden:

View attachment 19628
Lite ironiskt här att i helgen spelade jag frustrerad kinesisk rockmusiker som inte fick sjunga det hon ville på grund av censuren, och här spelar man vad det ser ut som propagandamusiker för det kinesiska kommunistpartiet. :gremsmirk:
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Lite ironiskt här att i helgen spelade jag frustrerad kinesisk rockmusiker som inte fick sjunga det hon ville på grund av censuren, och här spelar man vad det ser ut som propagandamusiker för det kinesiska kommunistpartiet. :gremsmirk:
Ibland är det svårt att vara rebell.
 

Sara

Veteran
Joined
19 Oct 2023
Messages
16
Location
Skärblacka, Norrköping
Jag kanske har missat att någon redan har nämnt det, men annars vill jag ju lyfta en underskattad variant av found family: Faktiskt Familj. Jag har väldigt bra erfarenhet av att spelgrupper består av en familj, som har anledningar att hålla ihop men som sällan kommer helt överens och som dessutom gärna interagerar med folk omkring dem.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Jag kanske har missat att någon redan har nämnt det, men annars vill jag ju lyfta en underskattad variant av found family: Faktiskt Familj. Jag har väldigt bra erfarenhet av att spelgrupper består av en familj, som har anledningar att hålla ihop men som sällan kommer helt överens och som dessutom gärna interagerar med folk omkring dem.
Mina spelare driver en gård tillsammans som en storfamilj. Ibland behöver de försvara den mot kaosmonster. De fick marken gratis av en anledning, så att någon annan skulle vara närmsta granne med kaosmonstren.
 
Top