Pom
Swashbuckler
Re: Fast
Men jag tillägger att när jag spelar vill jag att PC skall vara dramats huvudpersoner, hjältarna som kan förändra världen. De skall med tiden få ett hum om hur bra de är relativt övriga världen, och de skall inte behöva förlita sig på att "DM skickar alltid storskurken på Johan" när de råkar ut för faror.
(Däremot skulle jag kunna tänka mig kampanjer där man turas om att spela superhjälten men har en balanserad gubbe som man kör när det är någon annans tur att glänsa.)
De kan gott ha sidekicks och andra svagare personer med sig, men de skall normalt vara NPC. I grundreglerna är alla klasserna lika lämpade för hjälterollen och det ser jag som en fördel, inte som något irrelevant.
Edit: lade till parentesen
Jag håller med Bombus svar på detta, så det skall jag inte upprepa.Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Fast frågeställningen gällde ju just hur man balanserar olika PC så att alla kan vara lika bra hjältar med absoluta mått mätt.
--------------------------------------------------------------------------------
Min variant är väl också en form av balansering? Alla är lika bra hjältar om de har lika lätt/svårt att möta det motstånd de möter.
Att försöka hitta en absolut värdeskala är knappast hanteringsbart. Det är ungefär som att fråga vilken bil som är världens bästa eller om en traktor eller en sportbil är bäst. Så fort du har något som mäts i relation till något annat (tex "bra", "mäktig" osv) så finns det liksom ingen absolut skala längre. Är hjältarna olika bra om de var de existerade helt ensamma i sin värld där det inte fanns något annat? Är bra ens ett relevant begrepp i det läget?
Nöj dig med praktiska definitioner. Man är bra jämfört med de svårigheter man möter.
Men jag tillägger att när jag spelar vill jag att PC skall vara dramats huvudpersoner, hjältarna som kan förändra världen. De skall med tiden få ett hum om hur bra de är relativt övriga världen, och de skall inte behöva förlita sig på att "DM skickar alltid storskurken på Johan" när de råkar ut för faror.
(Däremot skulle jag kunna tänka mig kampanjer där man turas om att spela superhjälten men har en balanserad gubbe som man kör när det är någon annans tur att glänsa.)
De kan gott ha sidekicks och andra svagare personer med sig, men de skall normalt vara NPC. I grundreglerna är alla klasserna lika lämpade för hjälterollen och det ser jag som en fördel, inte som något irrelevant.
Edit: lade till parentesen