Archer
Swashbuckler
Nu börjar du se vad det var jag syftade på, att en G.C. kommer att lida av att han är mångsidig när det gäller "mäktighet". Han kan liksom inte använda allt krut från båda klasserna samtidigt.
Det kommer en punkt då en spelare av en g.c. klass tycker "varför gjorde jag en g.c. och inte satsade allt på ett kort", just på grund av det faktum att han kan bli hyffsad på mycket, men inte suverän på få saker. Prioriteringar ställer till det, förmåga att använda sina förmågor fullt ut ställer till det, och slutligen ställer vissa kombinationer till det brutalt (en wizard/fighter får ju till exempel lida av att han inte kan använda vidare tung rustning, om han inte vill ha stor spell failure, han gör bäst nytta på fronten av striden samtidigt som han troligen också gör bäst nytta längst bort i striden, kastandes besvärjelser).
Det största rådet jag kan ge är att vara vaksam för olika kombinationer av rouge och stridsklasser som barbarian och fighter, de ger karaktärer som kan bli ganska extrema.
En level 10 barbarian/rouge kan till exempel om han inte har rustning smyga upp bakom en motståndare obemärkt utan större problem, sedan genom featen Power Attack dela ut ett slag med två-handssvärd (skada från power attack x 2 med två-handsvapen), för en total skada på 2d6+20 (hela base attack x 2) + 5d6 sneak attack damage, med lite tur så ger det oss 48 poäng i skada. Och då har vi inte lagt till någon form av styrke bonus etc. Ouch!
Eftersom motståndaren troligen inte har upptäckt denne karaktär (han lär få rätt höga move silently och hide checks) lär han vara flat-footed. Så det lär inte vara för otroligt att träffa honom...
Det är en taktik som jag har sett användas av mina spelare, och den fungerar otäckt bra till att öppna en strid. Har sedan gruppens magiker precis innan i ronden kastat en True Strike på dig, då är det nästan en garanterat hemsk taktik (vår grupps wizard/rouge var också framme vid vakten de smög sig upp bakom, och kastade True Strike quickened, silent).
Nu minns jag inte vilka skador och värden som var involverade i den striden, men jag minns att vakten dog rätt så brutalt.
Det kommer en punkt då en spelare av en g.c. klass tycker "varför gjorde jag en g.c. och inte satsade allt på ett kort", just på grund av det faktum att han kan bli hyffsad på mycket, men inte suverän på få saker. Prioriteringar ställer till det, förmåga att använda sina förmågor fullt ut ställer till det, och slutligen ställer vissa kombinationer till det brutalt (en wizard/fighter får ju till exempel lida av att han inte kan använda vidare tung rustning, om han inte vill ha stor spell failure, han gör bäst nytta på fronten av striden samtidigt som han troligen också gör bäst nytta längst bort i striden, kastandes besvärjelser).
Det största rådet jag kan ge är att vara vaksam för olika kombinationer av rouge och stridsklasser som barbarian och fighter, de ger karaktärer som kan bli ganska extrema.
En level 10 barbarian/rouge kan till exempel om han inte har rustning smyga upp bakom en motståndare obemärkt utan större problem, sedan genom featen Power Attack dela ut ett slag med två-handssvärd (skada från power attack x 2 med två-handsvapen), för en total skada på 2d6+20 (hela base attack x 2) + 5d6 sneak attack damage, med lite tur så ger det oss 48 poäng i skada. Och då har vi inte lagt till någon form av styrke bonus etc. Ouch!
Eftersom motståndaren troligen inte har upptäckt denne karaktär (han lär få rätt höga move silently och hide checks) lär han vara flat-footed. Så det lär inte vara för otroligt att träffa honom...
Det är en taktik som jag har sett användas av mina spelare, och den fungerar otäckt bra till att öppna en strid. Har sedan gruppens magiker precis innan i ronden kastat en True Strike på dig, då är det nästan en garanterat hemsk taktik (vår grupps wizard/rouge var också framme vid vakten de smög sig upp bakom, och kastade True Strike quickened, silent).
Nu minns jag inte vilka skador och värden som var involverade i den striden, men jag minns att vakten dog rätt så brutalt.