Petter42 said:
Nu är det ju inte så att vi bara bojkottar och att företaget inte har någon aning om varför. Det finns otroliga mängder kommentarer, förslag och förklaringar. Det är inte alls så att dom kommer stå där och vara förvirrande när ingen köper deras spel. Dom säger själva att dom är fullständigt medvetna om motståndet, och vi har sett till att dom är det.
Fast jag tror att det går alldeles utmärkt att bortse från sådant, "det säger de bara för att de vill piratkopiera; har man inget att dölja" och så vidare. Företaget kan alltså hålla sig precis så ignorant som det känner för.
För att inte tala om de blandade signalerna:
* En hel del av de som bojkottar har inte sagt något om varför.
* En hel del av de som säger att de tänker bojkotta, kommer inte att göra det.
* En hel del av de som slutar köpa spel från företaget har helt andra anledningar än just de senaste; man kanske till exempel vill signalera att man tycker att företaget gör dåliga spel nuförtiden eller så.
Det finns otroliga mängder kommentarer, förslag och förklaringar som inte har ett dugg med Ubisofts nya system att göra, men som ändå förklarar kundbortfall.
Sammantaget så - nej, det spelar ingen roll hur många forum man spammar med gnäll, man tillhör fortfarande den lilla minoriteten som bryr sig och skriker. De flesta bryr sig inte, eller skriker inte. Man är en högröstad minoritet.
Det är knappast så att alla Ubisofts fans ens är aktiva nog att hänga online. Att tro att det som sägs på nätet skulle motsvara nåtslags demokratisk yttring eller tydligt uttalande från målgruppen/publiken är bara naivt.
Petter42 said:
Det är enligt min mening hemskt att ett företag sällan lyssnar när en konsument säger "Gör så här istället", utan måste bunta ihop sig med ofta tusentals.
Å andra sidan är 99% av spelföretagens publik ena jädrans gnällpottor som det överhuvudtaget inte finns någon anledning att lyssna på.