China Miéville
Det här kommer jag säga under överskådlig framtid så fort någon andas en viskning om att han vill läsa fantasy utan alver, dvärgar, drakar och genomonda trollkarlar/demoner/halvgudar/helgudar som bara kan dräpas av det magiska svärdet efter att hjältarna gått runt och fånat sig i minst fem tegelstensromaner: Alla borde läsa China Miéville (ja, jag tror att han faktiskt heter så).
Mannen har skrivit tre böcker än så länge. Den av dem ni antagligen har hört talas om är "Perdido Street Station". En del har klassat den som science fiction. Själv verkar han inte vilja sätta några genre-etiketter alls på böckerna, vilket är vettigt. Jag skulle kalla det för fantasy, eftersom det finns magi, vilket enligt mina definitioner diskvalificerar det från science fiction.
Men hur som helst: Boken utspelar sig i den enorma staden New Crobuzon i världen Bas Lag. Staden styrs av en mer eller mindre fascistisk regering och är hem åt människor och mängder av märkliga varelser, varav ingen ens påminner om en alv eller dvärg. Där finns varelser vars huvuden är stora skalbaggar, kompletta med små ben och vingar, grodliknande varelser som kan omforma vatten efter sin egen vilja, intelligenta kaktusar och fjäderklädda örnmänniskor. Världen har en teknologisk nivå som på många håll ligger någonstans runt 1900-talet, där finns elektricitet, tåg, ångkraft och liknande, medan moralen verkar ligga närmare medeltiden, med kroppsstraff och gladiatorspel. Det vanligaste straffet för brottslingar verkar vara att de omformas och används som slavarbete. Omformningen är en magisk/vetenskaplig process (den mesta vetenskapen gränsar till magin och tvärtom) där en skicklig kirurgmagiker bygger om människan och eventuellt "ympar" på nya kroppsdelar på den, eller maskindelar om det verkar mer lämpligt. Det finns även primitiva ångdrivna robotar, luftskepp och andra kul prylar. Världen är svår att beskriva i en kort text, eftersom den inte liknar någon annan i litteraturen.
Boken har en handling också, men jag vill inte beskriva för mycket av den, eftersom huvudhandlingen inte blir uppenbar förrän en bra bit in i boken. Vad jag kan säga är att vetenskapsmannen Isaak får i uppdrag att forska om hur man flyger. Ja, det är mer spännande än det låter!
Miéville har skrivit två böcker till, "King Rat" är nutidsfantasy som utspelar sig i London och påminner lite om något som Neil Gaiman skulle kunna ha skrivit. "The Scar" utspelar sig i samma värld som "Perdido Street Station", men inte i New Crobuzon. Båda är mycket bra även om "Perdido Street Station" är den bästa av dem.
Ja, just ja. Jag kom på att troberg frågade efter ett
kommunistiskt samhälle i fantasy för ett tag sedan. Fågelfolket garuda i "PSS" är uttalat kommunistiska och verkar trivas ganska bra med det.
/tobias