Nekromanti Ultimata sammansättningen av äventyrare?

G

Guest

Guest
Jag vill inte ta uppmärksamhet från tävlingen som pågår, men jag är verkligen intresserad av frågan hur ser den optimala äventyrargruppen ut i D&D?

Ponera att vi får använda 6 karaktärer. Jag har ofta den här diskussionen med min kusin (Anor) och andra spelare av D&D. Meningarna skiljer sig något, men personligen håller jag nog en mångfacetterad grupp som bäst. Innehållande de klassiska klasserna.

Så här skulle min grupp se ut i Forgotten Realms:

Dwarven Fighter
Tiefling Wizard
Aasimar Paladin
Aasimar Cleric
Halfling Rogue
Half-Orc Barbarian

Det är en stridstung grupp, men jag räknar med att dem kommer både spela "Dragonmountain" och "Die Vecna Die", så det behövs! Paladinen, Dvärgkrigaren, och barbaren tar täten och dunkar på fiender med rejäl kraft. Paladinen kan även bistå med "Aura of Courage" mot magiska effekter och rädsla, och använda sig av "Lay on Hands" för skador som uppstår. Dvärgar har ju bra motståndskraft (ST), och barbaren går i "Rage" när fienderna är svåra. Min Halfling Rogue smyger omkring i sin alvkappa och alvstövlar och desarmerar fällor, hittar lönndörrar och förvarnar stridsgruppen. Han smyger bakom fienderna och utdelar "sneak attacks" i ryggen på dem om det går. Annars använder han sig av sitt Light Crossbow. Wizard och Cleric bombarderar fienderna med spells, eller boostar sina vänner med "Prayer" och "protection from Evil". Min Cleric ska också specialisera sig på att bekämpa odöda, då de förekommer ofta.

Så, vad tror ni? Är min 6-grupp (inte gruppsex...även om det också är trevligt) den ultimata D&D gruppen, eller har ni andra förslag? Jag är ju en väldigt erfaren spelare, men har kanske missat något.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Well, för min del är den optimala äventyrargruppen inte gjorda för maximal stridsframgång eller så utan för att de skulle vara roliga att spela. Vad sägs om följande party:

* Human fighter
* Elven paladin
* Dwarven rogue
* Gnome bard
* Half-orc monk
* Dwarven barbarian

Tänk vilket helt annat spel det skulle bli då det inte finns clerics eller wizards/sorcerers med! Detta är lite spännande - de kommer lösa problem på ett helt annat sätt än det gamla "jag slänger en knock och jag turnar de 7127 skeletten..."
 
G

Guest

Guest
Ja, det var en kul grupp, men Barden kan ju använda spells som knock, och läsa scrolls.

Sen tycker jag din grupp var väl så stridsbenägen som min. Du har ju både Paladin, Fighter, och Barbarian! Även Monk är ju hyfsad på strid. Inte för att jag har något emot det!

Men jag tror nog min grupp är mer allround, och kommer både överleva fler äventyr och lösa fler gåtor än din!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Tja... min optimala grupp äventyrare skulle i dagsläget nog vara... hmm... tre till antalet. De skulle behöva smygighet, skicklighet, lite trix och ja... kreativitet kanske? Kort sagt är rogue den kanske "bästa" klassen i sammanhanget, gärna multiclassad med sorcerer eller så... Jag är nämligen rätt peppad på äventyr i städer med intrig och list snarare än "old school äventyrande" så... en paladin vore väl nästan mest i vägen då han inte kan ta de små sidostegen som kan vara så bra för spel i städer. :gremwink:

Varför siffran tre då? För att jag tror det skulle passa mig som SL bäst. 2-4 är väl vad jag föredrar så 3 blir ju som ett naturligt medel.

Om jag då ska ge en hel grupp (samtliga lvl 6 bara för att):

Human Rogue 2/Sorcerer 4
Human Fighter 6
Half-elf Acrobat 6 (från Cityworks av Fantasy Flight Games, en av Legends & Lairs-böckerna)

Tadaa!
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Sant, barden kan knocka sig fram hen också men det skulle inte bli med samma frensi som en wizard. Och strid är inte allt, glöm inte vad som stod i yrkesbeskrivningen till Drakar och Demoner (om man nu får skriva det namnet i detta forum) i 1991 års utgåva om krigaren - att en krigare kanske har som uppgift att *förhindra* strid också.

Klart att din grupp är mer allround - du har tillgång till alla spells - och bättre helande därmed. Överlever längre - ja, kanske. Löser fler gåtor - kanske. Grupperna gör det nog på olika sätt.
 
G

Guest

Guest
Varför inte 2 av varje, så blir det 6?

Skämt åsido, anledningen till att jag valde just 6 var för att jag var intresserad av att se vilka klasser/raser ni andra skulle välja, och INTE välja.

Din grupp verkar väl avvägd för stadsäventyr, även om jag nog gärna skulle vilja ha med en Cleric för att läka och boosta gruppen. (strid förekommer som bekant även i städer!)
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Men jag tror nog min grupp är mer allround, och kommer både överleva fler äventyr och lösa fler gåtor än din!

Det är väl ändå spelarna som löser gåtorna och inte karaktärerna, oavsett vad det är för karaktärer? Om inte skulle jag tacksamt ta emot en virtuell spelgrupp som själva har en AI vilket leder till att man kan spela med dem.

För övrigt är alla spelgrupper där spelet funkar, spelarna & spelledaren är glada samt ger goda minnen och en bra upplevelse bra.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Ur ett rent powergamingperspektiv tror jag att följande grupp skulle om sex personer funka tämligen väl i Wilderlands of High Fantasy:

Mountain Dwarf Fighter
Dvärgar är de klart bästa tankarna i 3,5 och eftersom Mountain Dwarves i Wilderlands har + på styrka och - på smidighet blir de ännu bättre än standarddvärgen i PHB. Någon i partyt måste dessutom ha mörkersyn.

Altanian Barbarian
Altainians passar perfekt för barbarer (för er som inte har spelat i Wilderlands är altanians rödskinnade Conaninspirerade barbarer som ett resultat av en historisk mix av kaosvarelser och människor). En stark krigare med vildmarksfärdigheter och hög rörlighet är ju ett bra komplement i alla partyn.

Avalonian Wizard
Kan egentligen lika gärna vara sorcerer (har + i både Int och Cha), men jag väljer wizard eftersom det passar deras kultur bättre (Avalonians är en blandning mellan människor, havsfolk och iselementarer). Någon form av magiker är i alla fall nödvändig.

Human (Alryan) Cleric of Mitra
Alla partyn behöver en helare och präster är helt enkelt bättre på det än paladiner, druider och barder. Prästens magi är, enligt min erfarenhet, dessutom oftare mer användbar än druidens. Att han blev normal människa beror mest på extraknep och
-färdighetspoäng.

High Elf Rogue
Någon måste öppna lås och leta fällor och alvens högre händighet samt "sjätte sinne" förbättrar förutsättningarna för detta. Alvens + i listen, search, spot och DEX samt nattsyn och "sjätte sinne" tycker jag för rackare överväger nackdelarna med färre knep och färdighetspoäng jämfört med människor.

Komplementfiguren
Ovanastående femmannaparty känns tämligen komplett och den sjätte spelaren får helt enkelt bestämma själv vad han vill spela. Mina rekommendationer skulle nog vara någon av klasserna ranger, paladin, fighter (med inriktning mot bågskytte) och druid, eftersom en snubbe som kan slåss och skjuta nog skulle förbättra slagstyrkan mer än exempelvis en sorcerer eller bard. En spellblastare (sorcerer) skulle dock inte heller vara fel. Att komplettera gänget med en alkemist skulle kanske göra det hela mer intressant. Eftersom jag inte tillåter munkar (definitivt inte gnom- och halvorch- :gremgrin:) för spelare i min kampanj faller i alla fall det bort. Om jag hade tillåtit amazon warriors hade det varit ett givet val, men jag tycker att både ras och klass kräver rejäla modifikationer för att inte vara overpowered och jag har inte orkat fixa detta än.
 
G

Guest

Guest
Jo det är sant, men med "lösa gåtor" menar jag förstås specifika färdighetsslag (diplomacy, gather info, intimidate, knowlege skills, etc.) och särskilda förmågor, som t.ex. att upptäcka lönndörrar i stenbyggen (dvärgar), eller desarmera magiska fällor som bara Rogue kan göra.

För det tror jag inte spelarna kan, hur "mysigt" man än har det...
 
G

Guest

Guest
Det här tycker jag var en mycket intressant konstellation, även om jag inte känner till några av dina val.

Men jag gillar just det att du täcker upp olika klasser och den här gruppen kan i princip möta alla utmaningar.

Din grupp är hittills den bästa utmaningen för min egen grupp!

Funderade du aldrig på Halfling-Rogue?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Funderade du aldrig på Halfling-Rogue?
Jo, det var alternativet till Elf. Rent powergamingmässigt är det inte så stor skillnad på elf och halfling, men jag bedömde att att det är bra att ha minst två snubbar i partyt med mörker-/nattsyn och då vann alven. Annars är det svårt att värdera om det är viktigast för en tjuv att hitta dolda grejer eller att kunna smyga och gömma sig, men alven är nog något bättre i dungeons, medan halvlängspysslingen är bättre i städer.

Det här tycker jag var en mycket intressant konstellation, även om jag inte känner till några av dina val.
Jag utgick från ren power gaming inför dungeonröj - när man i verkligheten sätter ihop partyn blir det sällan så perfekt. I Forgotten Realms hade man kunnat byta ut Avalonian mot Sun Elf och Altanian mot Half-Orc och i Greyhawk hade man i stället bytt Avalonian mot Gray Elf och då fått ett liknande resultat.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Smaka på den här!

Allt beror väl på vilken version vi spelar och lvlarna, men om vi tar den senaste då 3.5 och inte för höga lvlar eller allt för låga.

*Dwarf Cleric
*Dwarf Cleric
*Dwarf Cleric
*Dwarf Cleric
*Dwarf Cleric
*Dwarf Cleric

Alla med olika gudom så dom kan täcka upp spells och skills med hjälp av sina olika domains. Ifall äventyren är väldigt rogue baserade så kan väl nån multiklassa lite smått...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag är förvånad...

...att Yassilus inte föreslagit som favoritgrupp:

Bard
Bard
Bard
Bard
Bard
Bard

Men allvarligt talat... jag ska fan testa vad som händer om man kör enbart med clerics nångång!

M.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Jag är förvånad...

visst jag är lite ironisk när jag skrev det, men fan clerics är väldigt feta i D&D...

Men det skulle kunna vara ett ganska coolt uppslag, en religon där alla karaktärerna kommer ifrån, eller kanske många olika religioners kämpar samlas för att ta i tu med nått.

Annars tycker jag i regel om när hela gruppen har ett tema. Även om klasserna är lite olika. Alla kommer från tjuv gillet, red wizards, soldater, en viss religion eller kanske en viss ras.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
*NÄVEN FRÅN UNDERJORDEN*

Men allvarligt talat... jag ska fan testa vad som händer om man kör enbart med clerics nångång!

Jag satt och fnulade på den här frågan och jag måste säga att från nån form av "effektivitetstänkande"
så är ju Cleric ett yrke man med stor fördel kan ha flera av.

Ett äventyrargäng med 6 stycken är ju ganska maffigt i DnD 3, i 1st och 2nd edition så var det ju 6 snubbar som nån form av standard, nu är det ju oftare 4.

Men om jag skulle ha ett gäng så tror jag att jag skulle vilja ha med flera Clerics, det blir så fetuthålligt på det sättet.



*NÄVEN FRÅN UNDERJORDEN*

1/2-orc Barbarian
Dwarf fighter
Dwarf cleric
Dwarf clerc (den andre)
Dwarf Wizard
1/2-orc Rogue (möjligen en tiefling om man vill avancera till det)

På så sätt får man ett gäng som kan strutta runt i totalt mörker och inte behöver nått ljus, tycker jag är coolt.

Bombu
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
Jag skulle föreslå The Raging Crew:

1) En helare. Förslagsvis Barbarian 1/Cleric (X-1) där X är karaktärens level. Köp Extra Rage och Power Attack för att kunna deala grov skada. Använd tvåhandsvapen.
2) En rouge. Förslagsvis Barbarian 1/Rouge (X-1) där X är karaktärens level. Köp Extra Rage och Power Attack för att kunna deala grov skada. Använd tvåhandsvapen.
3-5) Tre rena skademaskiner. Förslagsvis rena barbarians eller någon slags barbarian/fighter multiklass. Power Attack, Cleave och Tvåhandsvapen givetvis.
6) En trollkarl. Psion är ett bra alternativ till wizard, ffa pga ingen ACP. Trollkarlar ska undvika att multiklassa så han får nöja sig med att vara impotent frustrerad medan hans vänner slaktar monster (som trollkarlar så ofta får).

Idéen är att alla (utom Psionen) kan köra taktiker i stil med: "Rage, Charge, Power Attack". Skadan man dealar varje runda är helt otrolig. Dessutom ger alla barbar levlarna grym staying power så man kan kötta och kötta och kötta dagen lång utan att bry sig om tramsigheter som spells per day.

Psionen är ett nödvändigt ont för att kunna kasta Identify och Dispel Magic (eller Dispel Psion då, men de funkar likadant).

Spela medium sized raser (för att kunna ha riktiga vapen) utan level adjustment (nästan aldrig värt det).
 
G

Guest

Guest
Mycket intressant, även om din grupp kanske är aningen enformig med väldigt stort inslag av Barbarian.

Om jag inte misstar mig har Barbarians dåliga ST´s mot magi, så en elak Wizard med några "Hold Person" och "Charm Person" kan få otrevliga konsekvenser för din grupp...

Men i ren strid blir det nog svårt att besegra den här gruppen!
 
G

Guest

Guest
Re: Smaka på den här!

Gäsp!

Kan du inte ha lite mer fantasi än så? Kom igen, 6 OLIKA klasser vore roligare!
 
G

Guest

Guest
Re: *NÄVEN FRÅN UNDERJORDEN*

Jo, Cleric´s är ju bra med sin läkande förmåga, men det finns ju faktiskt magiska drycker som man både kan hitta och köpa, så jag tycker inte det är helt avgörande för gruppen.

Men jag tycker absolut en Cleric ska ingå i ett äventyrarteam, och jag tycker nog fortfarande att standarden för antalet PC´s i en grupp är 6. Dem flesta äventyren (köp) som finns ute brukar ju anges som 4-6 PC´s, men jag skulle bedömma dem flesta som för svåra för en grupp med bara 4 äventyrare.
 
Top