Jag tror vi vet en hel del...
Tråden har kanske redan fyllt sitt syfte men jag kan ändå inte låta bli att svara…
Verkar som jag och min spelgrupp är lite speciell då fyra utav fem personer är officerare!
Vi är arméofficerare (viktigt att skilja på försvarsgrenarna..
med löjtnants- och kaptensgrad, dvs. i mellanskiktet på den militära hackordningen. Gemensamt har vi ett antal utlandsmissioner bakom oss vilket ger perspektiv på olika militära system och olika länders militär.
På fråga ett får jag därmed svara att vi vet en hel del
I rollspelandet använder vi oss av våra militära kunskaper för strid, militära operationer, vapenverkan, fältliv, hierarki m.m.
Som nämnts tidigare sitter normen att följa order ganska hårt i de flesta militärer – då är det extra roligt att som spelledare ”pusha” sina spelare mot mer och mer tvivelaktiga handlingar för att slutligen se när de trillar över kanten och ordervägrar med de konsekvenser det ger.
Spelledaren (jag) har nog en bitvis lättare roll då spelarna är vana vid att bli tillsagda om när de får agera eller inte vilket underlättar spelmötet (ibland). Vid vissa spelmöten hamnar vi i dispyt kring detaljer om hur ett vapen funkar och hur man skulle reagera i den eller den situationen, följt av många anekdoter från egna upplevelser, överlag berikande men tidskrävande.
Fältliv under olika förhållanden vet vi en hel del om vilket jag tror ger en bättre inlevelse. Alla känner igen känslan från att ha varit veckor i fält med lite sömn och mat, för att sedan återvända till civilisationen. Vi har haft många roliga spelmöten som nästan urartat när rollpersonerna återvänt från vildmarken för att släppa loss på en bar eller ett värdshus
Insikten om hur olika länders försvarsmakter fungerar. Att vara soldat i Sverige, Storbritannien, Kosovo, Afghanistan eller Syrien är vääääldigt annorlunda. Den som gjort lumpen i Sverige känner troligen igen metoden att ha en dubbelpost åt vardera håll av förläggningen, i Syrien kör det en soldat på post var 30 m runt varje viktigare installation – försök smyga in där mina kära RP! I Sverige kostar personal så mycket att vi har en patrullerande Securitas vakt i en byggnad eller så sitter han i en bil utanför och läser en bok, i Syrien kostar inte personal något så där kan det vara upp till 20 civilklädda poliser utanför en ambassad/ myndighetsbyggnad/fabrik. En VIP kortege kan vara fyra mörktonade bilar eller femton bilar inklusive ambulans.
Det jag saknar avseende militära kunskaper försöker jag ”googla” eller ”wikipedia” upp. Diverse rollspelböcker och historiska böcker fyller luckorna från tidigare århundraden. Vår civile medspelare(som inte gjort lumpen) har nog lärt sig en hel del om det militära sedan vi började spela för över sju år sedan, men vi får också bra synpunkter hur en "civil" ser på militära ting då vi militärer ofta blir lite insöade i vår egen verkstad...
En massa babbel men så har vi det i vår spelgrupp.
/PalMer