Fahnen;n120401 said:
Vad har försäljningssiffror med huruvida ett spel är under- eller överskattat att göra? Jag har svårt att se den kopplingen. Enligt samma logik så borde man lätt kunna producera världens mest underskattade rollspel genom att typ trycka en bunt och sedan aldrig sälja?
Ett lågt skattat spel är ett spel många tycker illa om, och som antagligen därmed inte säljer så bra.
Ett högt skattat spel är ett spel många tycker om, och som därmed antagligen inte säljer så bra.
Ett överskattat spel är då ett spel som många tycker om, men som man själv rent subjektivt anser att färre borde gilla.
Ett underskattat spel är då ett spel som få tycker om/köper, men som man själv rent subjektivt anser att fler borde gilla.
Om man inte uppskattar postmodernism och subjektivitet kanske man föredrar att tänka på de senare såhär:
Ett överskattat spel är då ett spel som många tycker om, oförtjänt. Spelet är inte så bra att det borde vara så populärt som det är. Sälja sämre, alltså.
Ett underskattat spel är då ett spel som få tycker om, oförtjänt. Spelet är bra nog för att vara mer uppskattat/populärt än det är. Sälja bättre, alltså.
Jag sällar mig därmed till de som tycker att det är svårt att tala om Eon som sådär speciellt underskattat. Visst får det ta en hel del skit, framför allt från folk som inte gillar den sortens regelsystem eller den sortens fantasyvärld spelet erbjuder. Men det är samtidigt ett av de absolut mest uppskattade spelen i svensk rollspelshistoria, sett till försäljning och antal aktiva spelgrupper och engagemanget hos fansen. Jag tycker att det krävs ett element av "underdog" för att ett spel ska kunna räknas som underskattat; inte bara att det är obskyrt eller okänt men att det sålt ganska dåligt samtidigt som det är väldigt bra. Typ.