Nekromanti Undran om World Of Darkness

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag brukar blanda allt huller om buller.

Viktiga platser och prylar kan få egna bubblor, och påföljande relationspilar.

solvebring

Superhero
Nå, förutom att diskutera vad man bör tänka på när man spelleder skräck kanske jag mer specifikt borde fråga vad man bör tänka på just när man spelleder World Of Darkness?
Finns det något så där typiskt för World Of Darkness som man bör ha i åtanke när man sitter där bakom skärmen och ska styra upp denna mörka, mytiska värld?
... Visst jag har ju en känsla att gå på utifrån boken och de spelsessioner där jag varit spelare. Men att vara spelledare kontra spelare är trots allt en stor skillnad i vad man jobbar med.

SvenFu

Warrior
wilper said:
Mindmaps / Relationsdiagram brukar funka. Ta ett stooort papper, skriv namnen på SLPs slumpmässigt på det. Rita sedan pilar mellan dem och skriv relationerna / målen på dem.
För min del var det just VtM som öppnade mina ögon för detta sätt att skapa scenarion, eftersom varenda jäkla By Night-bok hade massvis med relationskartor med pilar kors och tvärs mellan SLP:er och klaner. Personligen får jag dock mest ut av fisktankar jag bygger själv, eftersom jag då inte behöver memorisera 114 fraktioner och personer. Att sitta med 100 sidor bakgrundfakta som man dessutom inte skrivit själv har en tendens att låsa mig som SL.

solvebring

Superhero
Men var e vi rå?

Jag har just börjat spåna lite på en scenarioidé. Då kom jag plötsligt att tänka på: "Men vart i helvete är vi?"
Visst, jag kan ju alltid spela World Of Darkness i staterna, som det är tänkt. Jag är dock inget fan av USA i sig, dessutom känns det så krystat maffigt, plus att jag är värdelös på geografi och därför kommer göra ett dåligt jobb vad det gäller stater och städer.

Att spela i svensk miljö det är ju sisådär. Det är ju underhållande på det viset att man är helt hemma med geografin och att man kan återskapa platser i den fiktiva världen som spelarna verkligen känner igen. Dock är ju Sverige vad det är... Ganska mesigt och alldagligt. Sverige känns kärringkofta helt enkelt, i alla fall för oss som är härifrån. :gremtongue:
Då kom jag plötsligt att fundera på England, min storfavorit bland världens alla länder vad det gäller... Tja, mycket. Det blir ju knappast bättre av att jag älskar brittiska mysterier i bokform likväl som film- och TV-produktioner.
... Visst, det är inte skräck, men jag kan väl tillägga det att jag just nu drar igenom alla Doyles verk om Holmes. Jag är helt enkelt mycket svag för ett mörkt, kallt fiktivt England. :gremwink:
Vad det gäller England är jag dessutom klart mer hemma på den geografiska delen också - jämfört med staterna - eftersom jag alltid haft ett litet allmänintresse för Storbritannien.

Nåväl, jag kommer säkerligen inte att kunna bestämma mig på egen hand. Så, vad tycker och tror ni?

Ram

Skev
Re: Men var e vi rå?

Ehm, när är ni då?

Spontan rekommendation från höften: Prag 1988. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Ehm, när är ni då?
Tja, jag hade tänkt mig att faktiskt köra på nutid rätt och slätt såsom det är tänkt. Visst, vad det gäller England så är den viktorianska eran alltid lika tilltalande. Däremot tror jag mig förlora en hel del saker från modern tid som jag möjligen kommer att vilja använda mig av. Om inte annat skulle det just bli en ripp på den typiska engelska deckaren att vilja rikta sig mot det viktorianska hållet. Dessutom kan jag göra mitt fiktiva moderna England minst lika smolkigt om jag vill.
... Om det nu blir England vill säga. :gremwink:

Ram

Skev

Ok. Och vi tänker mer Barnaby än Twilight, inte sant? England är absolut ett bra val. Vill du gå mer urban och klubb-artat så kan Hamburg vara ett intressant alternativ. Prag har jag redan nämnt, Wien är ett annat coolt alternativ. Och Rom är en intressant blandning av historia och aktiv nutid.

Och det är bara i europa. Singapore är en grymt cool stad till exempel.

solvebring

Superhero

Och vi tänker mer Barnaby än Twilight, inte sant
Twilight... Svär inte!
Nå, för att vara lite seriös. Du förstår mig väldigt bra. Det ska vara modernt men inte "hippt". Eller ja, om man söker sig till sådana omgivningar är det klart, men inte annars. Modernt men inte hippt. :gremsmile:

Vill du gå mer urban och klubb-artat så kan Hamburg vara ett intressant alternativ. Prag har jag redan nämnt, Wien är ett annat coolt alternativ. Och Rom är en intressant blandning av historia och aktiv nutid.
Hm, jag gillar dina förslag. Dock är jag inte så hemma på de där alternativen, förutom möjligen Wien. Däremot kan man ju alltid plugga lite.
Faktum är förresten, att när jag och en annan spelgrupp spelade VtM för en tid sedan, då jag var spelare, så lade den spelledaren kampanjen i 1700-talets Wien. Det var trevligt. Så ja, Wien är ganska så lockande just för att det bär på en hel del kulturhistoria, precis som du säger, och detsamma med Rom. Sistnämnda kan jag dock inte så mycket mer om än det som var och en möjligen känner till genom medelmåttig allmänbildning.

Och det är bara i europa. Singapore är en grymt cool stad till exempel.
Nja, som sagt är jag riktigt dålig på geografi och relaterade ämnen så vi håller oss nog till Europa.

Ymir

Liten kantbaron

Lycans metod när han sl:ar Vampajjer brukar vara att hitta på egna länder, det är ett koolt grepp. Vi har tex mikrostaten Rosenburg uppe i bergen mellan Österrike och Slovenien, och Prenangayon mellan Laos, Myanmar och Kina.

Själv har jag sl:at Vampajjer i Rom, Prag, St Petersburg, Shanghai, Hongkong och Seoul, samt en kort fläng på Okinawa. Prag är på pappret ballast av de städerna på grund av sin uberhäftiga och gamla historia och sin awesome geografiska placering i Europas hjärta, och därmed i mitten av typ alla coola historiska händelser, men ska man förhålla sig trogen till WoDs officiella vampyrdemografi failar Prag lite på att stan är för liten för att ha särskilt mycket vampyrer i sig. Shanghai hade väldigt koola konflikter och fraktioner i det officiella gamla WoD, men är lite personlighetslös i jämförelse med Hongkong, som väl egentligen, handen på hjärtat, är jordens koolaste stad. WoD Hongkong var en rätt kass modul, dessvärre...

Jag när en lite vag dröm om att SL:a Vampajjer i Kairo. Detta beror delvis på att Cairo by Night helt enkelt är gjord av awesome och äg, men det beror ju i sin tur delvis på att stan är så kool som den är, med sin uråldriga historia och det nutida Egyptens intressanta kontraster och konflikter. Sem hängde ju gräddan av gamla WoDs koolaste fraktioner i krokarna; Setiterna, Infitiores, med flera. Ja, och så är muslimvampyrer koolt överhuvudtaget.

Istanbul borde också vara jävligt, jävligt koolt, speciellt som Constantinople by Night var packad med awesome.

Faen. Nu fick jag typ en inspirationsspasm av episka proportioner. Istanbul by Night. Wow.

- Ymir, vill spelleda

solvebring

Superhero

Man får lov att tacka för ett mycket intressant och trevligt inlägg med mycket värt att tänka på. Jag gillar främst dina exempel om de olika geografiska lägena som kan generera olika kulturer samt kulturella blandningar.

Däremot tycks alla få för sig att jag tänkt att spela Vampire fast jag inte alls tänkt det. Jag vill därför nu understryka de ord jag skrev i ett svar ovan till wilper (tillagd fetstil).
solvebring said:
Ingen fara. Ska spela WoD rätt och slätt, inte Vampire även om jag för inte så längesedan införskaffade WtM som står och lockar i hyllan. Nåväl, så rollpersonerna kommer att vara vanliga människor. De kommer att befinna sig längst ned i "näringskedjan".

ermine

Warrior

Min Changeling: The Lost-kampanj utspelar sig i Mälardalen år 2006 och det fungerar riktigt bra. Jag antar att Changeling håller aningen bättre än många andra spel på den punkten eftersom jag där kan använda mig av många gamla sagor och myter från Skandinavien utan att det känns krystat. Dessutom har bortbytingar inte samma problem med demografi som till exempel vampyrer, då de inte är rovdjur eller ens särskilt territoriella och man lätt kan sätta många på samma plats även i mindre orter utan att det har en massa dåliga inverkningar på den dödliga befolkningen.

Vampire, som är ett spel som nästan kräver storstäder, känns inte som det fungerar så värst bra i Sverige. Å andra sidan borde en kampanj om till exempel varulvar som springer runt i de norrländska skogarna vara perfekt för Skandinavien. Det faktum att Sverige är så pass alldagligt är nästan ett plus i WoD, då det gör att onaturligheter och skräckelement sticker ut mycket skarpare och skär sig ännu mer mot vardagen.

En av de roligaste grejerna med att spela i Sverige är att ta det ganska USA-centrerade materialet från WoD-modulerna och anpassa det till svenska förhållanden och att hitta på bra svenska översättningar av de engelska termerna.

solvebring

Superhero

Det faktum att Sverige är så pass alldagligt är nästan ett plus i WoD, då det gör att onaturligheter och skräckelement sticker ut mycket skarpare och skär sig ännu mer mot vardagen.
Intressant tanke och också mycket sant. Det där ska jag nog fundera lite över.

solvebring

Superhero

Jag tror att jag kommit till ett beslut vad det gäller vart jag ska låta min kampanj utspela sig. Jag tror att det får lov att falla på England, dels för att jag slipper plugga så vidare mycket, plus att jag verkligen älskar miljöerna. Visst, mitt moderna England kommer att bli lite mer viktorianmodernt, men jag har väl inte tänkt att göra en alltför stor fiktiv omskrivning. Nåväl, jag känner att det kommer att passa mig själv bäst att arbeta med och jag vet att mina spelare absolut inte kommer att ha någonting emot det. Jag menar, varför argumentera med sig själv. Om man suger in stämningen i till exempel The Hound of the Baskervilles med den regnvåta, kalla, mörka heden och går igång på alla cylindrar av det, så är England ett självklart val. :gremsmile: