Icke stridsrelaterade färdigheter
Ha äventyr där det helt enkelt inte är praktiskt att vålda sig igenom allting. Kräv många slag mot kulturkännedom, Övertala, diverse kunskapsfärdigheter, Språk, Skrift, Överlevnad, Dansa, Klättra, Hoppa, Skumraskaffärer, Diplomati, Låsdyrkning m.m.
Låt liksom deras icke stridsrelaterade färdigheter lysa med sin frånvaro, och då kommer dom inse att deras köttberg med apmycket styrka, inget PER-värde, och alla enheter nedlagda i 1 stridskonst inte är så jäkla hipp egentligen.
Sedan kan du ju alltid låta stadsvakten eller fogdens knektar se surt på dom när dom knatar omkring med sina krigsvapen på öppen gata (vilka sådana spelare du talar om, har en tendens att göra). Folk som går omkring bepansrade med stridsvapen ses nämligen på som bråkmakare och hanteras så som rövare och banditer. Tänk dig motsvarande om ett gäng skulle gå omkring med en AK-4, en Berretta M9 och några handgranater vardera, på stan. Polisen skulle definitivt ha någonting att säga om detta!
Samma sak är det med krigsvapen som armborst, 2-handsvapen, stridsgissel, morgonstjärnor, hillebarder. Alla dessa går under krigsvapen, då de är designade för att användas på slagfältet. Dom motsvara alltså en AK-4 eller en kalschnikov i dagens mått mätt. Detta gillas icke av knektarna, på samma sätt om AK-4:or inte gillas av svenska polisen.
När man lagt ner massa sådana här moment i äventyren, som att folk faktiskt inte gillar vapen för dom gör ont, och att man faktiskt måste göra annat om dagarna än att slåss. Då brukar folk haja rätt så snabbt att det inte är så tufft egentligen, med råoptade stridsmaskiner.
Fast, innan du tar till såna här drastiska åtgärder så kanske du ska prova att prata med dina spelare
/Naug