Nekromanti Undrar bara...

Chiggo

Veteran
...om det finns någon som kan hjälpa mig med ett problem.

Problemet är att mina spelare alltid är stora mördarmaskiner som alltid dödar allt jätte lätt, jag har försökt med att lägga till fler fiender men det blir bara orealistiskt.

Vill järna ha råd på hur man får rp:na att få jämna medel "stats".

Tack på för hand.
/Chiggo

DAKRilla

Hero
Lägg inte till fler fiender. Ändra fienden istället, fast inte på det sättet att de blir farligare i strid. Gör så att fienden inte kan besegras genom att banka ner folk, åtminstone till en början. Gör så att spelarna måste lösa andra problem först där stora muskler och välslipade svärd inte är till särskilt stor nytta. Visa dem att man inte kan lägga alla enheter på stridsfärdigheter, för då blir man handikappad i de flesta andra situationer.

Senare, när det väl blir strid; använd dig av metoder de inte räknat med. Låt fienden avväpna rollpersonerna (en stridskonst med den tekniken borde funka, annars kan de säkert avväpnas på andra sätt - var kreativ), eller låt dem ha en gisslan som rollpersonerna inte har råd att offra. Kanske har skurkarna ett blåsrör vars pilar är giftiga? För att få motgiftet måste rollpersonerna låta skurkarna komma undan, eller liknande.

Det viktigaste är att du absolut inte ökar antalet fienden eller bara gör dem mäktigare - då blir spelarna bara uppmuntrade att göra ännu värre kampmaskiner till rollspersoner.

trinker

Warrior
Dra bort från deras slag om du tycker de är för höga..
Låt de slå med typ 3T6-2 eller nåt i den stilen och låt inte alla vara krigaryrken. Det blir bara tråkigt i längden.
Tro mig jag vet... :gremsmirk:

Mvh coZcin

PimPim

Veteran
Håller helt med DAKRilla lägg inte till fler fiender....
Jag hade detta problem en gång när jag skulle introducera några unga killar till eon, dom ville alla vara krigar med stora svärd, hög sty och så vidare.
Jag läste problemet med att visa dem konsekvenserna av en strid.
Jag beskrev striden in i minsta detalj varje hugg varje skrik varje droppe blod. Folk dör i strider, eller om dom har tur så blir dom "bara" lemlästade. Du måste få dina spelar att inse att dom inte slåss emot blyerts siffror på ett papper.
Om du inte riktig vet hur du skall gå till väga för att beskriva detta så föreslår jag att du kollar inlednings scenen till rädda menige ryan, eller fält slagen i Braveheart. Om du vill ge dina spelare en riktig konsekvens av en strid så låt dom bli arresterade för dråp och störande av friden. Hållen en rättegång och ge den ett kännbart straff. Om dina spelar är så vålds benägna som du ger sken av så borde du inte ha några problem med att få dem att ta till vapen i en simpel bar fight.

PimPim

Veteran
Ingen ras är den andra lik där av modsen på grud egenskaperna. Om du kollar på plusen som Tosh och Thism har så jämnar det oftas ut sig.

Freddy

Veteran
En stor stark...

Använd en stark fiende, som kan vara ledare över ett mindre legosoldats förband eller liknande. Målat kan vara att besegra honom eller att ta något ifrån honom, eller helt enkelt föra honom tillbaka till rättvisan. Han kanske har gjort något och nu väntar hans straff på honom. Spelarna måste hämta in honom och hans gäng levande. Men först måste de hitta dem, och varje gång de närmar sig målet så sätter fienden käppar i hjulen, och de måste försöka komma åt honom på andra sätt. Om det sedan innebär att banka skiten ur gamla gruppmedlemmar eller om de måste snacka sig fram till honom genom att träffa hans gamla älskarinnor eller de kankse hittar någon ledtråd av vart han kan gömma sig...

Men jag tycker det är värt att sattsa på en stark fiende med kapacistet att sabba spelarnas planer och kanske även hjälpa dem. Spelarnas intressen kanske också är fiendens intressen. Han/hon kanske följer spelarna och har gjort det ändå sedan de fick sitt uppdrag att leta upp Kung Efretes gamla grav och återföra den gyllene spiran till konungen i landet, eller till något sällskap. Fienden behöver bara uppenbara sig ibland för att hjälpa spelarna på vägen tills de hoppat över alla fällorna och löst alla gåtor. Då kan de mötas upp inne i själva gravkammaren där det blir en strid på liv och död... En stor krigare med bara muskler och en massa FärdighetsPoäng på strids färdigheter skulle inte klara sig speciellt långt.

Jag kanske inte är speciellt konsekvent men det här är i alla fall min åsikt...

Chiggo

Veteran
men om man slår ob3t6-2, alla tärningar visar 1, 1+1+1=3, 3-2=1. om man sen får -2 blir det -1 i tex sty.

/Chiggo

Mercellon

Veteran
Men, sätt dom som sagt för sociala problem, där dom kanske inte är så starka? Eller sätt upp en stor vägg som dom inte kommer igenom, och tids nog får dom reda på att det är en liten tomte med Gömma och Undvika 18?Körde jag på en trukk frakk, satte fram ett skåp med en tomte brevid. Tomten kunde inte bli träffad och skåpet kunde inte bli försört. Inne i skåpet fanns de skatter. Tyvärr slog han hål i golvet så dom kom ner under en trappa där dom hitta ett jättefint svärd. :p
Men det är sånt som händer...

Klon

Hero
Diger döden, frukta ack ni dödliga [lite spoiler]

Släng in dem i ett pestdrabbat område där det fullkomligt kvittar om man så vore muskelberget självt, eller är en riktig smörknivsviftare av utomordentilgt slag (även kallat svärdsmästare)

Dra dem inför situationer där det helt enkelt inte hjälper att vara bra i strid.
Sociala problem kan vara något.
En RP blir kär, men eftersom han bara ägnat sig åt strid i livet sköter han det hela taffligt kan man tänka sig.

Om det hela går för långt, lura bort dem till det där gamla Drezin-fästet där draken lurar, där kan den älskvärda draken ta kål på dem så får ni sedan nya RP's som du kan se till att få mindre "mäktiga"

Klon

Hero
allt under 3 blir 3 då, för enkelhetens skull...
fast jag rekomenderar inte det där med slagen, spelare kan lätt bli griniga då

PubisFlarup

Veteran
Re: Diger döden, frukta ack ni dödliga [lite spoiler]

NU glömmer du något. Är du en mördarmaskin, SS-trooper så är det ju ganska stor chans att du har högt i TÅL. JA och då är det stor chans att det inte smittar en!

Men sociala problem etc är alltid bra

Honken

Hero
Jag har haft samma problem, dessutom så anser jag att en strid ska vara farlig , inte nått som spelarna tar sig igenom utan en skråma. Så vi hade en diskussion, och vi kom fram till att spelarna inte ska vara mördarmaskiner. Jag har nämligen sagt att om mina spelare skalar upp sina vapen kommer mina npc att göra det också. Även om jag gav detta hot har vi kommit i samförstånd, rollspel är så mycket roligare med lite spänning, då man inte alltid kan förutsäga en strid. Det kommer ju också då att innebära att de inte alltid tar sig an en strid.

/Honken

Klon

Hero
Re: Diger döden, frukta ack ni dödliga [lite spoiler]

Är sjukdommen tillräckligt smittsam så är det ändå väldigt stoir chans att RP's smittas...

En annan grej man kan leka med är svält och törst.
Kanske RP's är på väg över ett hav, men kommer ur kurs och blir kvar där.
Eller kanske köld, om de blir fångade i en snöstorm uppe bland bergen, och tvingas kämpa hårt där för sin överlevnad.

Om de sen inte är bra på just det, överlevnad så kan det också vara något, att de hamnar någonstans ute i ödemarken och inte vet vad de skall göra för att klara sig. det blir en utmaning det

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Icke stridsrelaterade färdigheter

Ha äventyr där det helt enkelt inte är praktiskt att vålda sig igenom allting. Kräv många slag mot kulturkännedom, Övertala, diverse kunskapsfärdigheter, Språk, Skrift, Överlevnad, Dansa, Klättra, Hoppa, Skumraskaffärer, Diplomati, Låsdyrkning m.m.

Låt liksom deras icke stridsrelaterade färdigheter lysa med sin frånvaro, och då kommer dom inse att deras köttberg med apmycket styrka, inget PER-värde, och alla enheter nedlagda i 1 stridskonst inte är så jäkla hipp egentligen.

Sedan kan du ju alltid låta stadsvakten eller fogdens knektar se surt på dom när dom knatar omkring med sina krigsvapen på öppen gata (vilka sådana spelare du talar om, har en tendens att göra). Folk som går omkring bepansrade med stridsvapen ses nämligen på som bråkmakare och hanteras så som rövare och banditer. Tänk dig motsvarande om ett gäng skulle gå omkring med en AK-4, en Berretta M9 och några handgranater vardera, på stan. Polisen skulle definitivt ha någonting att säga om detta!
Samma sak är det med krigsvapen som armborst, 2-handsvapen, stridsgissel, morgonstjärnor, hillebarder. Alla dessa går under krigsvapen, då de är designade för att användas på slagfältet. Dom motsvara alltså en AK-4 eller en kalschnikov i dagens mått mätt. Detta gillas icke av knektarna, på samma sätt om AK-4:or inte gillas av svenska polisen.

När man lagt ner massa sådana här moment i äventyren, som att folk faktiskt inte gillar vapen för dom gör ont, och att man faktiskt måste göra annat om dagarna än att slåss. Då brukar folk haja rätt så snabbt att det inte är så tufft egentligen, med råoptade stridsmaskiner.

Fast, innan du tar till såna här drastiska åtgärder så kanske du ska prova att prata med dina spelare :gremwink:

/Naug

Demiurg

Warrior
Om du med jämna medelstats menar att du vill undvika att rollpersonerna blur övermaxade så rekommenderar jag att de får slå sina attribut, uppifrån och ned med 3T6 och inte flytta om dem. De får inte heller slå om. VIsst kan spelarna bli griniga, men om du är SL så...

När det kommer till färdigheter, sätt 15 som max, låt inte spelarna köpa mer i en färdighet från början. Förklara sedan vikten av att en person kan mer än "Mega-mördarens Ultravåldsteknik 15". Om de bara maxar sina stridsfärdigheter kommer deras rollpersoner enkelt falla offer för smartare människor. Har de lågt i Värdera kommer folk sälja skräp till dem (svärd och rustningar med -2 BRYT, till exempel), har de inget i Etikett kommer de göra bort sig så fort de öppnar munnen. Har de inget i kulturkännedom kommer de också göra bort sig. Ingen Geografi = knepigt med resor.

Och deras rollpersoner kan väl knappast vara osårbara, låt dem få slåss i oväntade situationer, då de inte har tjockplåtsrustningen med dubbel tät ringbrynja under. Mitt i natten är ju en klassiker. Och vill de sova i sina jätterustningar kommer de vakna ganska trötta. Bär de dessutom sina rustningar i tid och otid kommer de rosta ganska fort, därtill kommer hjältarna lukta svett, för plåt andas inte särskilt bra.
Bär de stora vapen kan man stadsvakten bli kinkiga. Vaktkaptenen kanske till och med bestämmer sig för att överfalla och stjäla eventuella värdefulla vapen och föremål rollpersonerna har med sig. Och då menar jag inte på öppen gata, utan när rollpersonerna ligger och sover sött på ett värdshus.

Möjligheterna är oändliga, och inga mördarmaskiner skulle överleva länge i mina kampanjer, det är ett som är säkert.

trinker

Warrior
Ja men då kan du som SL lägga till så han får i allafall 3 men vill du att dina spelare ska ha 3 i något?

Mvh coZcin

Sedjem ash

Veteran
Jag älskar hovkampanjer det är jättekul men inget för nybörjare dock skulle ditt problem enkelt kunna lösas geonom att ge rolpersonerna ekonomiska problem eller (som tidigare nämnts) sosciala problem. Din plan ska sedan gå ut på att undeminera deras självförtoende t ex Ta den köttigaste karraktären i gruppen eftersom han inte har råd att ta in på ett världshus måste han tillbringa natten på en höskulle där en lämpligt ohederlig dräng råkar snubbla på hans stora svärd "BONUS!!" tänker drängen som genast säljer svärdet(eller behåller det) och köttklumpen vaknar med loppor i skägget och inget vapen... hur skulle han tackla ett dylikt problem när han upptäcker att hans vänner e lika fattiga som honom?? Om inte annat får du som SL ett gott skratt!

Klon

Hero
vad är det för fel med 3?
en av de första RP's jag som SL var med att skapa till Eon hade 4... i STY!!
gissa om spelaren blev snopen när han slog slaget :gremwink: