Nekromanti Undre världen

Totenklage

Veteran
Om Neogames skulle få för sig att i framtiden ge ut ett supplement rörande undre världen, vad skulle då folk vilja att ett sånt supplement innehöll? Vad skulle folk vilja att fokus låg på? Nya regler? Nya vapen, gifter, utrustning? Beskrivningar av brottslighet, land för land, kultur för kultur? Beskrivningar av platser och personer? Kampanj- och äventyrsidéer? Beskrivningar av lag och rätt, brott och straff?
Dessutom undrar jag om folk har några tankar kring vad som är bra och dåligt i Neogames tidigare Eonprodukter?
Ni får ursäkta om dessa frågot ältats en massa gånger innan på detta forum men min lathet hindrar mig från att gå igenom alla tidigare trådar.

Madon

Warrior
Brott och straff... kanske lite gifter, lönnmördarvapen... regler för kunskapare (även fast jag har dem från en codex tidning men) och lite runt deras värld....

neowyn

Swordsman
Jag skulle gilla tipps över hur brottsligheten ser ut i de olika länderna, vilka straff det är för respektive brott mm.
Sedan gillar jag när man får tipps på vapen, tillväaggångsätt, gifter och sådant men jag är ingen fan av nya regler mm.
Äventyrs förslag är trevligt men om materialet är vällskrivet så brukar jag sällan behöva det då jag får massor av ideer bara genom att läsa.
Samma sak gäller platser och personer, det kan vara kul men det är absolut inget som jag använder frekvent.
En bra spel modul tycker jag är Pirater, där finns mycket nyttigt.
En bra modul med kännsl tycker jag är Riddaren.

Totenklage

Veteran
Ja, jag håller med dig om att nya regler i supplement känns onödigt. Jag tycker det är oerhört frustrerande med spel som har sitt regelsystem spritt över grundbok plus 25 moduler och supplement. Frustrerande är det också när det dyker upp nya konstiga regler i supplement som inte känns motiverade eller genomtänkta.

Stavningstrollet är framme.

men jag är ingen fan av nya regler mm.
Borde vara "inget fan av nya regler". Annars blir innebörden att du inte är en jävel av regeltillägg. :gremgrin:

Känner mig egentligen rätt dum när jag anmärker på sånt här, men det såg så kul ut att jag inte kunde låta bli.

/Lars, har det ganska tråkigt...
Livar upp stämningen med en zeppelinare...
:zeppelinare: weeeeeeeeeeeee!

neowyn

Swordsman
Re: Stavningstrollet är framme.

ja ja :gremblush:
ok gå måste hålla med om att det såg rätt skojigt ut, men jag får väll bjuda på det :gremtongue:

Slarn

Excentriker
Jag tycker att en sådan modul gott kunde innehålla en del om brottsbekämping och rättsprocesser i olika länder, t ex. i Jargien kan man ju oftast muta sig ur det mesta, medan det knappast lär funka i Alarinn... Lite info om lag- och ordningsmän och hur de arbetar, samt olika straffsatser. Detta plus naturligtvis en massa info om den undre världen och dess organisationer. Lite som Westerns Laglöst Land, förutom fokuset på ett enskilt område (Oklahoma) då.

Pendragon

Swashbuckler
Jag vet inte om brott bekämpas vidare organiserat egentligen. Man fångar in den misstänkte och den lokale ståthållare bestämmer om denne är skyldig eller inte, möjligtvis efter att ha lyssnat på vittnesmål. Finns ingen misstänkt skyller man på närmaste banditgäng/tirakstam/utlänning. Står ord mot ord, vinner den som har flest vittnen på sin sida.

Brottsutredningar, som vi ser på dem idag, lär knappast förekomma.

/Joel

Totenklage

Veteran
Nä, något fullständigt domstolssystem med nämndemän, åklagare och advokater lär ju inte finnas. Men det lär nog variera en hel del mellan stad och landsbygd, dvärgar och tiraker, jargier och thalasker.
Jag kan tänka mig att större städer har en eller flera fogdar/lagmän som vid eventuellt brott rycker ut och arrangerar nån form av utredning och rättegång. Givetvis helt beroende på brottets karaktär och vilka som är misstänkta/brottsoffer. Fylleslagsmålet på värdshuset Rufflande Galten kanske inte fogden bryr sig så mycket om medan den anlgda branden i Mäster Jarriks kvarn förmodligen utreds.
På landsbygden kan jag tänka mig att befolkningen får vända sig till något byaråd eller den lokale markägaren. Även där lär "ordningsmakten" bara lägga sig i om brottet handlar om något som "ordningsmakten" anser ha betydelse.
Om brottsoffret är en rik handelsman eller adelsman och den misstänkte råkar vara en enkel dräng så tror jag inte det blir så mycket till utredning eller rättegång. Likadant vice versa.
Förmodligen är lag och ordning mycket mer godtycklig än vad vi är vana vid.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Angående rättstavningsinlägg (till alla)

Wrnu-administrationens officiella ståndpunkt på rättstavningsinlägg är att dom helst inte bör förekomma.

Av en rad olika anledningar:
För det första så är det drygt och ger en bossande attityd från den som rättar.
För det andra så kan den som bli rättad kanske ha läs- och skrivsvårigheter eller dylikt och därför ta åt sig väldigt mycket av rättningen.
För det tredje så skulle det ge forumet en väldigt ogästvänlig stämning om alla konstant klankade ner på allas stavning.

Ingen är perfekt och skriver 100% rätt svenska hela tiden. Jag gör definitivt inte det och jag har ingen önskan att låta andra sitta och rätta mig så fort jag skriver fel.

Liksom, jag vet att jag skriver fel och om jag vill bli bättre på skrivande så fixar jag det själv. Jag behöver inte ett tjog mästrande låtsaslärare för att jag ska lära mig skriva ordentligt.

Nu skrev i och för sig Lottomannen ett ganska så vänligt menat inlägg, så egentligen ingen skada skedd här. Men, rättstavningsinlägg beivras.

/Naug, pekar på skåpet, som står där det ska

Totenklage

Veteran
Ja, händelseförloppet i den historien kändes ganska trovärdig och möjlig.
Vad jag dock skulle vilja tillägga är att historien hade nog sett annorlunda ut om den döde och hans hushåll varit storbönder med stort inflytande och den misstänkte, Segan, varit byfånen, bråkstaken eller den fattige torparen. I ett sånt fall hade det nog inte blivit mycket till rättegång, saken hade varit klar från första början.
I ett omvänt fall där den döde herr Aron med hushåll är livegna torpare och den misstänkte, Segan, råkar vara traktens storbonde (och kanske till och med ägaren till Arons gård) så tror jag resultatet skulle bli samma som ovanstående.
Hade den misstänkte/döde dessutom tillhört en annan religion, haft en annan etnisk bakgrund eller varit av annan ras hade det också spelat in oerhört mycket.
Jag tror inte tanken på "allas lika rätt inför lagen" inte är speciellt närvarande i en fantasyvärld som Mundana. Givetvis finns det nog undantag (misslor kanske? :gremwink:)men i länder med feudalt styre som Consaber och Soldarn tror jag att saker som status, makt, inflytande och religion har oerhört stort inflytande på rättsprocessen.

Slarn

Excentriker
Jo, det var typ något sånt jag menade att man kunde ha med i modulen. Den här sortens medeltida rättegångar borde väl finnas i de flesta länder på "civiliserad/feodal" nivå ( i mer eller mindre korrumperad form) medan man i ett tiraksamhälle antagligen låter stammens ledare döma i olika brottsrättsfrågor, eller avgör saken genom en duell.

Re: Angående rättstavningsinlägg (till alla)

Oops. "Baxar snällt tillbaka skåpet där Naug visat att det skall stå"

Ber om ursäkt för det där. Det var mest den komiska delen jag var ute efter, jag vill absolut inte hacka ner på någons stavning. :gremblush:
Kan väl säga att jag tvekade lite om jag skulle skriva det inlägget. Hade väl mest en tråkig dag på jobbet och ville hitta på nått kul.
Jag hoppas att ingen tolkade det på ett "besserwisser"-aktigt sätt, eller tog illa upp.

/Lars , ångerfull.

Ljusbringaren

Veteran
Jag brukar av någon konstig anledning förknippa Eon med epoken som brukar kallas Medeltiden. Jag har efter ett projekt i skolan, varade i 2 veckor, lärt mig om medeltidens brott och straff(i Svergie). Men jag tänkte bara köra kort, för att kanske föda nya ideér, till modulen..Denna information är inte helt pålitlig bara satt ni vet :gremcool: :

I staden fungerade rådet som en domstol, men de bslutade även vilka som skulle vara statsvakter osv. Rådet bestod av upp till 30 st av de rikaste och mest respektfulla männen i staden men det var även 6 borgmästare inkluderade i rådet. Dessa turades om, 3 gånger per år, att sköta allt(det var alltså 10 rådsmän och 2 borgmästare närvarande vid varje rättegång). Dessa män var rika men de flesta kunde inte läsa, så därför närvarade även en slags lagman, som kunde alla lagar utantill. Det fanns även en fogde utsänd av kungen för att ta in skatten till kungen och han fungerade även som en slagsdommare.

På landet fanns det inget råd, däremot ett ting. Tinget är alla bekanta med som läst den första boken om tempelriddaren Arn( Vägen till Jerusalem , skriven av Jan Guillou). Vid tinget närvarade även här en lagman, som hade alla lagar memorerade i minnet.

De flesta straffen för brott var böter, men som de flesta vet så var man inte blyg för att använda snaran eller yxan för att rensa världens avskum..

/Goffe- Nu kommer jag bli lynchad och bli tillrätta sagd av folk som lever med att läsa sånt här... men vad gör man inte för att kanske, iallafall en liten snutt, ge glädje till någon.

Totenklage

Veteran
Jajamensan Herr Ljusbringare, precis som Herr Krille har ni nu presenterat en version av ett rättsväsende.
Precis som Herr Krille har ni presenterat ett lagsystem:

I staden fungerade rådet som en domstol, men de bslutade även vilka som skulle vara statsvakter osv. Rådet bestod av upp till 30 st av de rikaste och mest respektfulla männen i staden men det var även 6 borgmästare inkluderade i rådet. Dessa turades om, 3 gånger per år, att sköta allt(det var alltså 10 rådsmän och 2 borgmästare närvarande vid varje rättegång). Dessa män var rika men de flesta kunde inte läsa, så därför närvarade även en slags lagman, som kunde alla lagar utantill. Det fanns även en fogde utsänd av kungen för att ta in skatten till kungen och han fungerade även som en slagsdommare.

Det jag dock saknar i fantasyvärldar (och i era beskrivningar) är en form av beskrivningar av ett rättsväsende som både härmar vår dåtids människosyn men också gör det möjligt att "äventyra" (eller allra helst rollspela) i den. I synnerhet tycker jag att herr Krilles sabriska rättegång är ett exempel på dålig kontextualisering och (enligt mig) dålig fantasi.
Att bara referera till teorier kring hur rättsväsendet eventuellt gick till för 1000 år sedan ( i de mest ideala och optimistiska fallen, om det nu fanns några såna) i VÅR värld löser ingenting, det ger bara dålig smak i munnen enligt mig.
Jag eftersöker trovärdiga fantasy-lagar, och hur dessa lagar faktiskt fungerar i "realiteten" (dvs Hur funkar det rent pragmatiskt i ett rättssystem i en fantasy-världs?). Att bara säga att fogden, byälsten, prinsen, baronen, lagmannen etc bestämmer saker ger ingenting, man måste också beräkna de religiösa, ekonomiska och rasmässiga aspekterna i en fantasyvärld.

Världen (Vår och Mundanas) är/var inte rättvis.

Brott och straff har det larvats med för länge med i fantasyspel.

Krille

Super Moderator
"Det jag dock saknar i fantasyvärldar (och i era beskrivningar) är en form av beskrivningar av ett rättsväsende som både härmar vår dåtids människosyn men också gör det möjligt att "äventyra" (eller allra helst rollspela) i den. I synnerhet tycker jag att herr Krilles sabriska rättegång är ett exempel på dålig kontextualisering och (enligt mig) dålig fantasi."

Att det är dålig fantasi och dålig kontextualisering är ju också en form av kritik. Dålig fantasi kan jag väl delvis hålla med om, då det inte krävs så mycket fantasi att planka Äldre Västgötalagen. Som motfråga kanske man ska fråga sig varför det inte görs oftare, utan varför man oftare plankar LA Law istället när man skapar sina fjantasyrättssystem.

Vad gäller dålig kontextualisering... Consaber är ett samhälle där det tvärtom är rätt troligt att ett sådant rättsväsende. Det har ett feodalt samhälle, en stark heders- och familjekänsla, en stark gudstro och endast på senare tid en stark kungamakt - precis de förutsättningar som rådde för hela den germanska kultursfären där just ett sådant rättsväsende växte fram.

För övrigt refererar jag inte till någon "teori". Det finns tillräckligt mycket lagtexter och protokoll bevarade för att visa hur det gick till. Och som synes var det inte rättvist heller, vilket exemplet jag gav borde vara ett bra exempel på.