Nekromanti Unearthed Arcana

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Magic

Alla caster levels adderas nu för att få total caster level.
Jag utgår ifrån att "caster level" verkligen bara är just kastargraden, så att det antal formler de kan kasta inte påverkas av detta.

problemet uppstår när man multiclassar med 2 spellcasters, eftersom dessa adderas, ex:
lvl 4 cleric / lvl 4 wizard kastar spells som lvl 8 cleric OCH som lvl 8 wizard.
Givet ovanstånde antagande, vad är problemet? Det gör ju multiklassning mellan två formelkastande klasser lite rimligare. En sådan rollfigur behöver verkligen något som lyfter den lite.

man får fortfarande problem med paladin/cleric och wizard/sorcerer.
Har du sett hur sjukt dålig en Paladin 5/Präst 5 är jämfört med en Präst 10? Eller en Magiker 5/Trollkonstnär 5 jämfört med en Magiker 10?

Detta innebär ju bara att Mag5/Trk5 får exakt samma kastargrad som Mag10 eller Trk10. Vad är problemet?

Jag tycker det låter mycket bra.

/Mikael

anth

Vetefan

Detta innebär ju bara att Mag5/Trk5 får exakt samma kastargrad som Mag10 eller Trk10. Vad är problemet?
Jag tycker det låter mycket bra.
Problemet med att multiclassade spellcasters är sämre är ett välkänt fenomen ända sen de släppte 3rd edition.
Det här känns som en "bugfix".
Jag kan tänka mig systemet, men jag skulle nog modda den lite (jag vet inte hur ännu).

anth

Vetefan

planerar du att genomföra det här systemet?
Jag kommer nog tänka mig för både en och två gånger innan jag inför det.

Spell / Powerpoints har jag alltid varit för, det sätter åtminstone in någon form av logik i all ologiskhet.
Jag tycker redan nu att sorcerer känns lite malplacerad mellan wizard och psion.
Om man inför spell points så känns det som "en ska bort" av sorcerer och psion.
Dock väntar jag med spänning på den reviderade psionic handbook som kommer om en månad eller två.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Jag tycker redan nu att sorcerer känns lite malplacerad mellan wizard och psion.
Om man inför spell points så känns det som "en ska bort" av sorcerer och psion.

Tja, du kan ju av påtagbara skäl egentligen inte välja bort någon av dem; såvida du inte planerar att göra dig av med antingen tomas eller mig..*S*

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det här känns som en "bugfix".
Klart det är en bugfix. Men är det en dålig bugfix?

Jag kan tänka mig systemet, men jag skulle nog modda den lite (jag vet inte hur ännu).
Vad är det du känner behöver moddas?

Jag uppfattade dig först som att du tyckte att multiklassade formelkastare blev alltför bra med det här systemet, men så var det alltså inte, eller? Tyckte du kanske att det inte gick långt nog?

/Mikael

anth

Vetefan
Campaigns

Så har vi kommit till sista kapitlet i boken.

CAMPAIGNS

Contacts.
De flesta karaktärer skaffar sig kontakter under spelets gång:
- servitrisen man brukar flirta med på värdshuset.
- den föräldralöse tiggarpojken som man räddade livet på genom att säga att han inte stulit från en.
osv.
Nu finns regler för hur många kontakter man kan ha, och vad dessa kontakter kan göra.
Personligen så tycker jag att regeln känns lite onödig, för mig är kontakter något man rollseplar sig till - inte något man får när man går upp i level.

Kommer från ett gäng andra d20-spel (bl.a. d20 Modern, STAR WARS, Wheel of Time...)
Tanken är att om man är tillräckligt känd/ökänd så känner folk igen en.
För att en PC ska bli igenkänd så ska en NPC slå d20 + PCs rep.-bonus +NPCs INT-bonus (om DM tycker att det är motiverat så kan NPC istället få använda ett knowledge-check).
Samma här: ett rep-score är något man rollspelar sig till, inte något som stiger med level.
Men jag tycker om mekaniken för att en NPC ska känna igen en PC.
(det finns tips om hur man delar ut rep för rollspelande också)

Honor
Från Oriental Adventures
Det här är ett system för att se hur NPC reagerar på PCs, tanken är att de flesta känner till en persons Honor-score - vilket passar bra under feodaltidens japan.
Jag tycker systemet överlappar alignment - en LG har hög honor och en CE har låg honor. En lösning kan vara att Honor ERSÄTTER alignment, t.ex. i en Arthur-inspirerad värld med riddare.

Taint
Också från Oriental Adventures.
Tanken är att vissa monster/saker/platser är så onda att de "smittar av" sig.
Om man nu bestämmer sig för att utrota en ondskefull sekt så är inte den största faran att man dör - utan att man själv blir "tainted", dvs ond.
Även här fungerar det att plocka bort alignment och bara köra med Taint.
Om ni tänker på hur Tolkiens ring påverkar folk så får ni en god uppfattning hur man kan använda Taint.

Sanity
Direkt från Call of Cthulhu
Man inför 2 nya värden:
- Sanity-score
- Knwoledge (forbidden lore)
Det intressanta är att dessa är %-värden.
(ni som spelat Cthulhu vet att de 2 tillsammans inte får överstiga 99).
Frågan är om Sanity passar in i en fantasyvärld?
Jag skulle kunna tänka mig att använda Sanity i Ravenloft så varför inte, men jag anser nog att Sanity passar bättre in i en d20 Modern-värld än i DnD.

Level-independent XP-awards.
För er som tyckte bättre om xp-systemet i ADnD, varsågoda:
<pre>
Character Level/Monster CR
Lvl/CR Lvl-XP XP-award
1 0 300
2 1000 600
3 3000 900
4 6000 1200
5 10000 1800
6 16000 2400
7 24000 3600
8 36000 4800
9 52000 7200
10 76000 9600
11 110000 14000
12 160000 19000
13 220000 29000
14 320000 38000
15 440000 58000
16 640000 77000
17 890000 120000
18 1300000 150000
19 1800000 230000
20 2600000 310000
</pre>

Om man tycker att det här systemet är bra beror mest på vad man tycket om xp-systenet i ADnD.

anth

Vetefan

Men är det en dålig bugfix?
Ogenomtänkt buggfix - som jag sa från början: tillbaka till ritbordet.

Vad är det du känner behöver moddas?

Jag uppfattade dig först som att du tyckte att multiklassade formelkastare blev alltför bra med det här systemet, men så var det alltså inte, eller? Tyckte du kanske att det inte gick långt nog?
Vi är överens om att det är en optional rule som ska fungera som en buggfix på ett av de största problemen i DnD3E.
Om det hela hade varit genomtänkt så hade de inte behövt avsluta med att om man tycker att divine och arcane magic inte pasar ihop så behöver man inte lägga ihop cleric- och wizard-levels.

Jag har inte tänkt färdigt ännu, men så här långt har jag kommit:
(min grundtanke är att man måste utgå från varje spellcaster class var för sig)

Låt gå för att en lvl4 wizard / lvl4 sorcerer kastar som lvl8.
Men en lvl4 wizard / lvl1 sorcerer som lvl5?
Jag tycker inte om tanken att en lvl1 sorcerer kastar som lvl5.
NY REGEL 1) en spellcaster kan inte mer än fördubbla sin caster lvl med hjälp av andra classes.
I ovanstående exempel så skulle caster level bli lvl5wizard / lvl2sorcerer.

Vi har en lvl4 cleric / lvl4 wizard som skulle kasta spells som lvl8.
Med optional rule att divine och arcane inte stackar så skulle han kasta som lvl 4, men en lvl4 fighter / lvl4 wizard kastar som lvl5???
NY REGEL 2) När man blandar Divine och Arcane så adderas halva leveln.
I ovanstående exempel skulle caster level bli lvl6 cleric / lvl6 wizard.

Vi har en lvl4 cleric / lvl8 paladin, enligt reglerna så räknas paladin som ½ caster level och man skulle kasta som lvl8.
Jag tycker inte om att cleric-level betyder mer paladinen än själva paladin-leveln.
NY REGEL 3) lägg ihop alla additional caster levels med paladin, SEDAN delar man med 2.
I ovanstående exempel så skulle man kasta som lvl 8 cleric / lvl 6 paladin.
(samma sak gäller även för ranger)

Andra problem som jag inte har hunnit ta ställning till är:
- psionics, ska man räkna det som en 3:e form bredvid divine/arcane?
- spontaneous divine casters finns inte bara med UA. De finns även med i OA, DLCS och MH.
Hur stackar Bard/Sorcerer med dem? (tänk på att de alla använder CHA)

Som synes så blir det mer och mer extraregler till ett enkelt system för att fixa buggar i buggfixen - och någonstans försvinner enkelheten i systemet.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Om det hela hade varit genomtänkt så hade de inte behövt avsluta med att om man tycker att divine och arcane magic inte pasar ihop så behöver man inte lägga ihop cleric- och wizard-levels.
Jaså, det står så i UA? Dumt. Naturligtvis skall alla kastargrader stapla fritt om man använder det här systemet. Det behövs absolut inga inskränkningar på den staplingen.

Men en lvl4 wizard / lvl1 sorcerer som lvl5?
Ja, varför inte? Han är en duglig magiker som dessutom kan lite spontan magi. Därför är hans spontanmagi lite kraftigare än om han bara hade varit 1:a graden trollkonstnär.

Med optional rule att divine och arcane inte stackar
Dum regel, bort med den.

Jag tycker inte om att cleric-level betyder mer paladinen än själva paladin-leveln.
Varför inte? Han har ju givit upp en massa paladiniskt för att koncentrera sig på teurgin. Varför skulle inte det påverka hans formelkastande radikalt? Däremot påverkar det ju inte hans rena paladinförmågor.

Jämför med hans förmåga att fördriva vandöda. Där betyder prästgrader mer än paladingrader också.

Som synes så blir det mer och mer extraregler till ett enkelt system för att fixa buggar i buggfixen
Jag håller inte med. Jag tycker att fixen är bra som den är.

/Mikael