Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,271
Jag är gymnasielärare och arbetar dagligen med ungdomar 15-20 år. Jag kan knappast tala för hela sveriges samlade skara ungdomar, men eftersom jag jobbar på ett stort gymnasium (2000+ elever) och arbetar med elever från nästan alla program, får jag för mig att jag har en ganska juste bild av skolan, ungdomar och deras syn på livet.
När jag började jobba som gymnasielärare trodde jag naivt att eleverna gärna gick till skolan för att de ville det. De hade ju fått välja mellan massa olika program och på gymnasiet är ju alla program så nischade att det borde finnas något för alla.
Efter ett tag märkte jag att eleverna inte alls gillade att gå till skolan. Tvärtom, skola var liktydigt med tvång och hierarkiskt tänkande vuxna. Trots att jag försökte planera tillsammans med eleverna, låta dem bestämma vad vi skulle göra, när mm mm. Skolan var liksom något eländigt som man skulle uppleva innan man blev befriad av den vita studentmössan.
Nu har det gått ett tag sedan dess och jag funderar ofta på varför eleverna går till skolan. Ibland får jag för mig att de mest av allt bara vill träffa polare och äta gratis lunch.
Vilket verkar rätt korkat. Ung-dum-ar.
Men...å andra sidan...så när man pratar med ungdomar så ger väldigt få sken av att vara speciellt korkade. Tvärtom, de resonerar lika logiskt och rationellt som någon annan. De är inte dumma. Kanske lata? Kanske ointresserade?
Men ok, man måste inte älska att gå i skolan. Det kan jag respektera. Det jag inte fattar är varför de i så fall inte typ tar ett jobb.
"Åmme, för att det inte finns några jobb, pucko...!" tänker ni, men...i så fall...så borde ju de här unga människorna resonera i stil med:
"Åkej- jag får inget jobb nu. Det enda jag kan göra är att gå gymnasiet. Sedan kan jag få jobb. Fine, då gör jag gymnasiet, sedan jobbar jag."
Men många av mina elever verkar resonera på något annat sätt, för de är (i för stor utsträckning) väldigt ofta borta från lektioner. Både mina och andra lärares lektioner. Vilket talar emot ovanstående.
Och om de inte är dumma...(vilket de inte är)...hur i helvete får man ihop det?
"Äsch, jag går inte på lektionerna så att jag inte får betyg, så att jag inte kan ta studenten, som jag måste ha för att få ett jobb så jag inte måste FORTSÄTTA plugga på ännu en skola!"
Nej, jag vägrar att tro att de är så korkade. Jag börjar misstänka att vi lever i "trygghetsnarkomanins tid" tid. Man tror att någon/något ska rädda allt åt en i sista stund (...ähh, du får G trots att du egentligen inte har de kunskaperna....), för så har det varit förr (grundskolan).
Och isåfall borde vi lära ut...självbevarelsedrift. Inte stoff.
Kanske forumet vet bättre än jag? Hur f-n tänker ungdomarna? Kan det vara en klassfråga?
/Basse, vars elever är alldeles för artiga för att vilja avslöja sina innersta tankar kring skolk...
När jag började jobba som gymnasielärare trodde jag naivt att eleverna gärna gick till skolan för att de ville det. De hade ju fått välja mellan massa olika program och på gymnasiet är ju alla program så nischade att det borde finnas något för alla.
Efter ett tag märkte jag att eleverna inte alls gillade att gå till skolan. Tvärtom, skola var liktydigt med tvång och hierarkiskt tänkande vuxna. Trots att jag försökte planera tillsammans med eleverna, låta dem bestämma vad vi skulle göra, när mm mm. Skolan var liksom något eländigt som man skulle uppleva innan man blev befriad av den vita studentmössan.
Nu har det gått ett tag sedan dess och jag funderar ofta på varför eleverna går till skolan. Ibland får jag för mig att de mest av allt bara vill träffa polare och äta gratis lunch.
Vilket verkar rätt korkat. Ung-dum-ar.
Men...å andra sidan...så när man pratar med ungdomar så ger väldigt få sken av att vara speciellt korkade. Tvärtom, de resonerar lika logiskt och rationellt som någon annan. De är inte dumma. Kanske lata? Kanske ointresserade?
Men ok, man måste inte älska att gå i skolan. Det kan jag respektera. Det jag inte fattar är varför de i så fall inte typ tar ett jobb.
"Åmme, för att det inte finns några jobb, pucko...!" tänker ni, men...i så fall...så borde ju de här unga människorna resonera i stil med:
"Åkej- jag får inget jobb nu. Det enda jag kan göra är att gå gymnasiet. Sedan kan jag få jobb. Fine, då gör jag gymnasiet, sedan jobbar jag."
Men många av mina elever verkar resonera på något annat sätt, för de är (i för stor utsträckning) väldigt ofta borta från lektioner. Både mina och andra lärares lektioner. Vilket talar emot ovanstående.
Och om de inte är dumma...(vilket de inte är)...hur i helvete får man ihop det?
"Äsch, jag går inte på lektionerna så att jag inte får betyg, så att jag inte kan ta studenten, som jag måste ha för att få ett jobb så jag inte måste FORTSÄTTA plugga på ännu en skola!"
Nej, jag vägrar att tro att de är så korkade. Jag börjar misstänka att vi lever i "trygghetsnarkomanins tid" tid. Man tror att någon/något ska rädda allt åt en i sista stund (...ähh, du får G trots att du egentligen inte har de kunskaperna....), för så har det varit förr (grundskolan).
Och isåfall borde vi lära ut...självbevarelsedrift. Inte stoff.
Kanske forumet vet bättre än jag? Hur f-n tänker ungdomarna? Kan det vara en klassfråga?
/Basse, vars elever är alldeles för artiga för att vilja avslöja sina innersta tankar kring skolk...