Nekromanti Ungdumar och skolan

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Ragu Bolognaise

"Varför inte? Livet är en tävlan, och skolan är en underordnad del av livet så varför inte lära människor hur livet är beskaffat?"

Tror du inte att skolan är jobbig nog utan att man ska behöva tävla inom den också? Livet lär man sig tillräckligt av på egen hand...
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
The economic man

Damn right... ungdomar är ju inte dumma i huvudet, de flesta jag känner är jävligt smarta tll och med... MEN DE TÄNKER INTE.
Jag tror inte det handlar om det. Min erfarenhet (från universitet, men jag tror att det gäller gymnasiet också) är snarare att människor försöker optimera. Allt. Man gör helt enkelt inte mer än man behöver – för att det är onödigt.

Sålunda är det ingen slump att lökkurser ger lökstudenter. Kurser med högre krav får samma studenter att anstränga sig hårdare.

Vad menar jag med högre krav:
1. Professionaliserade lärare (som arbetar efter tydliga mål samt tydliga och rättvisa riktlinjer)
2. Tydliga mål (studenterna får tydlig information om vad som förväntas av dem)
3. Konsekvens. Lämnar du in i tid får du (troligen) G. Lämnar du in fem minuter försent U. Är det mer än ett stavfel i texten - U.

Det här handlar inte om att vara elak eller "körig" med studenterna, utan att man faktiskt respekterar att de är smarta individer som har enorm kapacitet - om de vill. Om de inte vill, tja, det ligger inte inom ramen för mig som (universitets)lärare att bry mig om.

//erik. tjolifräs
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Ragu Bolognaise

Relativt betygssystem = En viss procent av varje klass ska få MVG, några VG, etc. Man bedöms utifrån hur bra man är relativt med resten av klassen, inte utifrån hur väl man uppnått målen. Hur man än ser på saken är detta kasst tänkande.
Jo jo, det förstår jag väl. Det jag inte förstod var hur du menar att Bolognasystemet skulle vara relativt. Så praktiseras det inte i Umeå i alla fall.

//erik. hurra för den 37-gradiga betygskalan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,124
Location
Rissne
Re: Ragu Bolognaise

Varför inte? Livet är en tävlan, och skolan är en underordnad del av livet så varför inte lära människor hur livet är beskaffat?
Jag håller inte med om att livet är en tävlan. Det blir det bara om man väljer att se det så - och jag ser ingen nytta alls i att välja det synsättet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,124
Location
Rissne
Re: Om hårda tag...

Jag håller med dig om att utantillkunskaper inte gör mycket nytta, men samtidigt tvivlar jag på att majoriteten av världens invånare vill eller kan skapa information i någon större utsträckning.
Fast jag hävdar att både "kan" och "vill" skapas, och mycket av det handlar om vad man uppmuntras till under uppväxten.

Själv skiter jag i det "internationellt goda rycktet". Jag vill skapa elever som är kapabla att tänka över sina beslut, som vet hur man hittar informationen de behöver när de behöver den, som är experter på sina egna tanke- och inlärningsprocesser, och som överlag har god metakognitiv kunskap.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,124
Location
Rissne
Re: Ragu Bolognaise

Jo jo, det förstår jag väl. Det jag inte förstod var hur du menar att Bolognasystemet skulle vara relativt. Så praktiseras det inte i Umeå i alla fall.
Inte på Högskolan i Gävle heller, och tur är väl det. Men det handlar mer om att man gjort egen variant av Bologna. Det minskar den internationella kompatibiliteten, men vi får iaf ha kvar målbaserade betygskriterier.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: The economic man

Sålunda är det ingen slump att lökkurser ger lökstudenter. Kurser med högre krav får samma studenter att anstränga sig hårdare.

Oj, vad sant. Jag håller med till fullo: studenter gör exakt vad som krävs av dem, inte mer och sällan mindre. Elevmaterialet har knappast blivit dummare

Det är också i det sammanhanget man bör se de krav på "hårdare tag" som framförs. Som jag förstått det handlar det, iaf när lite klokare politiker talar, snarare om "tydligare krav" än om kepsar och mobiltelefoner. Dvs, eleverna ska veta vad som väntas av dem och hur de ska nå dit. Klargör man vad som förväntas så kommer eleverna sannolikt också att uppfylla kraven. Precis som Lindenius säger så finns det ingen anledning att dumförklara gymnasieelever.

För övrigt rekommenderar jag Jan Berglins serier, som påfallande ofta träffar mitt i prick i skolfrågan.

/Sax, som tror att tydliga mål går utmärkt att förena med eftertanke och reflektion
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,965
Location
Barcelona
Det postskolära samhället

Härom veckan var jag på en föreläsning arrangerad av institutionen för nordiska språk vid Uppsala Universitet, där Horace Engdahl och dansken Jørn Lund diskuterade nordisk språkpolitik. Det var en intressant upplevelse att befinna sig i en stor föreläsningssal fylld av till övervägande del äldre människor som alla var rörande överens om att något stod mycket illa till med det svenska språket och det utbildningväsen som hade som uppgift att förmedla detta språk till de stackars kulturlösa ungdomarna av idag.

Den som bidrog med ett mått av besinning var faktiskt Horace själv. Han påpekade att medan hans generation hade spenderat större delen av sin ungdom och lärt sig i stort allt de kunde i skolan, så inhämtar dagens barn information från en mångfald av källor. Vi har lämnat det skolära samhället, där skolan stod som en ensam monolit när det gäller att inympa kunskap i barnens huvuden, och inträtt i det postskolära samhället. Det finns inte längre en kanon av kunskap, en uppsättning färdigheter som alla människor ska besitta, utan var och en är fri att söka sig till det som själv intresserar honom.

Det är inte längre rimligt att tro, att skolan ska kunna hålla barnens uppmärksamhet i någon större mån, eftersom så mycket annat konkurrerar om deras uppmärksamhet. När äldre människor drömmer sig tillbaka till forna tiders disciplinära storhetsdagar, så glömmer de, att på den tiden var ungdomar barn fram tills de blev vuxna. Det fanns ingen ungdomskultur, det fanns inte film, teve och Internet, det fanns inte korvmojen på fredagskvällen och sladda med moppen. Det fanns inte så mycket annat för barnen att göra än att gå i skolan.

Det här var bara tangentiellt relaterat till trådstarten, men kanske är det ändå någon som finner det intressant och värt att spinna vidare på.

/Kalle
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Ragu Bolognaise

Otippat att Behrmann skulle flika in med denna åsikt. :gremsmile:

Jag är ledsen, men det där inlägget formligen dryper av självbelåtenhet. Även om man nu anser livet vara en enda stor tävling så tror jag att man kan tjäna på att uppträda sportsmannamässigt och inte vara en dålig vinnare (eller dålig förlorare - beroende på om du anser dig vara en vinnare eller förlorare).

Ett system där endast en viss procent kan få högsta betyg är felkonstruerat i grunden. Om jag som elev, krasst sett, tjänar på att stjäla mina kamraters böcker och elda upp dem, då bedriver jag verksamhet inom ett system som syftar till att skapa samvetslösa bulldozers, inte tävlingsinriktade människor.
 
Top