baron Max Durhal_UBBT
Warrior
Har länge tänkt på hur jag skulle ha ett fantasysystem om jag skulle spela det med spelare. Jag tycker att Eon är för krångligt med sina regler och ibland så är det lite för tillrättalagt i själva spelvärlden. Drakar och demoner är bra just för att det går att skapa sin värld helt från grunden och då kan man låna friskt från andra system vad gäller regler och liknande.
Då som jag funderar på mitt spel så läste jag en tråd på ett forum som nämnde alver och deras magiska nautr. Alver är helt enkelt magiska i Tolkiens värld, dom är så magiska så dom förstår inte begreppet magi, det är naturligt för dom! Men hur gestaltar man det här?
Om man tänker sig ett system med D20 som grunden för alla färdighetsslag och dylikt, så har olika varelser ett värde som har något eget namn, kanske "ödesvärde". Detta kan bara vara mellan 1-10 och reflekterar enkelt olika specialeffekter som man som varelse råkar ut för och hur nära i kontakt man är med sitt storslagna öde eller kanske gudarna? Jag hade tänkt att alver jämt och ständigt skulle bli påminda om sin magiska natur, men värdet skulle också representera någon form av tur. Då jag inte gillade att alver var överdrivet tursamma så kom jag fram till att man kanske skulle ha ett proportionnellt öde/tur värde så att en alv som har öde 10 har tur 1, en som har 9 har tur 2 osv... Alvernas majestät som representeras av deras höga ödesvärde gör att dom kan gå på snö, göra fantastiska hantverk men kanske också blir vald av "väktaren i vattnet" när hans tentatkel griper efter någon i äventyrsgruppen.
Sen undrar jag i såna fall var dvärgar och människor hamnar på skalan. Tror människor ligger på 5/5 och dvärhar har väl öde sex och tur fyra.
Nu kommer vi till det som det här systemets syfte, nämligen hjältepoäng. Spelar ingen roll hur man får dom, men dom ska vara sällsynta och kanske inte heta just "hjältepoäng" utan kanske nåt i stil med "ödespoäng". Tänk er att en riddare slåss på en borgmur, han slår undan soldater en efter en med sin sköld och sitt svärd, men så kommer han till en svårforcerad riddare och fler soldater kommer upp bakom honom. Spelaren säger "jag undrar om det finns en höbal eller nåt att dämpa ett fall nedanför" och så offrar han några ödespoäng på ett tur(eller öde?)slag för att förbättra oddsen för att det faktiskt finns en höbal därnere!
Det här blir lite mer som ett spel med regler för storytelling kanske, men idén bara poppade upp i skallen på mig och jag hade inte sett den nån annanstans så jag blev nyfiken på vad folk skulle kommentera om det. Gillar att spelaren kan påverka med sina poäng, det kanske blir mera brädspel än rollspel då. Ödespoäng ska vara rätt sällsynta, kanske ger ett vid riktigt heroiska feats, en poäng för en sällsynt elak skurk medan ärkeskurkar är värda 2 poäng.
Då som jag funderar på mitt spel så läste jag en tråd på ett forum som nämnde alver och deras magiska nautr. Alver är helt enkelt magiska i Tolkiens värld, dom är så magiska så dom förstår inte begreppet magi, det är naturligt för dom! Men hur gestaltar man det här?
Om man tänker sig ett system med D20 som grunden för alla färdighetsslag och dylikt, så har olika varelser ett värde som har något eget namn, kanske "ödesvärde". Detta kan bara vara mellan 1-10 och reflekterar enkelt olika specialeffekter som man som varelse råkar ut för och hur nära i kontakt man är med sitt storslagna öde eller kanske gudarna? Jag hade tänkt att alver jämt och ständigt skulle bli påminda om sin magiska natur, men värdet skulle också representera någon form av tur. Då jag inte gillade att alver var överdrivet tursamma så kom jag fram till att man kanske skulle ha ett proportionnellt öde/tur värde så att en alv som har öde 10 har tur 1, en som har 9 har tur 2 osv... Alvernas majestät som representeras av deras höga ödesvärde gör att dom kan gå på snö, göra fantastiska hantverk men kanske också blir vald av "väktaren i vattnet" när hans tentatkel griper efter någon i äventyrsgruppen.
Sen undrar jag i såna fall var dvärgar och människor hamnar på skalan. Tror människor ligger på 5/5 och dvärhar har väl öde sex och tur fyra.
Nu kommer vi till det som det här systemets syfte, nämligen hjältepoäng. Spelar ingen roll hur man får dom, men dom ska vara sällsynta och kanske inte heta just "hjältepoäng" utan kanske nåt i stil med "ödespoäng". Tänk er att en riddare slåss på en borgmur, han slår undan soldater en efter en med sin sköld och sitt svärd, men så kommer han till en svårforcerad riddare och fler soldater kommer upp bakom honom. Spelaren säger "jag undrar om det finns en höbal eller nåt att dämpa ett fall nedanför" och så offrar han några ödespoäng på ett tur(eller öde?)slag för att förbättra oddsen för att det faktiskt finns en höbal därnere!
Det här blir lite mer som ett spel med regler för storytelling kanske, men idén bara poppade upp i skallen på mig och jag hade inte sett den nån annanstans så jag blev nyfiken på vad folk skulle kommentera om det. Gillar att spelaren kan påverka med sina poäng, det kanske blir mera brädspel än rollspel då. Ödespoäng ska vara rätt sällsynta, kanske ger ett vid riktigt heroiska feats, en poäng för en sällsynt elak skurk medan ärkeskurkar är värda 2 poäng.