Ganska tidigt. Rollen som Lektor (vilket betyder "läsare") var från början den som läste upp relevant kurslitteratur så att studenterna kunde kopiera den eller i alla fall göra anteckningar. Detta gjordes i lokaler som påminner en hel del om den typen av föreläsningssalar som man ser i gamla universitetsbyggnader.Måns;n237778 said:Exakt när man började sätta sig i bänkrader i en permanent lokal vet jag inte, men det är kanske inte så viktigt heller.
När är "ganska tidigt"? Jag försöker inte vara lustig eller så här utan undrar bara vad du menar. Att lector är latin är jag medveten om, men när det sedan blev en universitetsterm vet jag inte.Cybot;n237884 said:Ganska tidigt. Rollen som Lektor (vilket betyder "läsare") var från början den som läste upp relevant kurslitteratur så att studenterna kunde kopiera den eller i alla fall göra anteckningar. Detta gjordes i lokaler som påminner en hel del om den typen av föreläsningssalar som man ser i gamla universitetsbyggnader.
1400- eller 1500-talet.Måns;n237890 said:När är "ganska tidigt"? Jag försöker inte vara lustig eller så här utan undrar bara vad du menar. Att lector är latin är jag medveten om, men när det sedan blev en universitetsterm vet jag inte.
I vilken parallell verklighet finns det en historieskrivning där "1400- eller 1500-talet" kan kallas "ganska tidigt" under medeltiden? Hur hamnade du där? Finns det andra kuriositeter därifrån som du kan rapportera om?Cybot;n237928 said:1400- eller 1500-talet.
Ganska tidigt i universitetshistorien med tanke på att med undantag för bologna så grundades de tidigaste universiteten på 1200-talet.Vimes;n237936 said:I vilken parallell verklighet finns det en historieskrivning där "1400- eller 1500-talet" kan kallas "ganska tidigt" under medeltiden? Hur hamnade du där? Finns det andra kuriositeter därifrån som du kan rapportera om?
Ja, det ska vara en rollspelsmodul Riktigt hur verklighetstrogen den ska vara vet jag inte. Det beror på var inspirationen tar mig. Ska den handla om universitet i Sagas Arcaria så blir det väääldigt historiskt korrekt, men jag lutar nog mer (just nu) åt att skriva om universitet i Mundana eller liknande fantasy, där det finns månghundraåriga institutioner och teknologin lutar mer åt 1400-1500-tal än 1100-tal.Lightshy;n237899 said:Hoppas jag fattat rätt och att vi pratar om att du vill skapa en rollspelsmodul & inte en korrekt återgiven historiebok om universitet? Annars är jag nog långt ute och spånar med mina försök att skapa tankar kring spännande spelmiljöer...
Om ordet i sig refererar till platsen eller till människorna är bara semantik och känns inte viktigt för konceptet i sig.Måns;n237871 said:Precis. Det var det som gradvis skedde. Men inte från dag ett. Inte ens från år ett. Man kan väl säga att innebörden i ordet universitet har förändrats. Idag pratar vi om en fysisk plats. Från början handlade det om en grupp människor.
Jag tar I, men poängen kanske går fram? Att kalla företeelsen för "djupt anakronistiskt" känns som en grov överdrift när själva företeelsen finns där och allt vi egentligen kan diskutera är skalan. I synnerhet om vi slutar stirra oss blinda på det faktiska ordet "universitet" och istället tittar på konceptet med organiserat lärande, som så som påvisats går längre tillbaka än så även i större format.Måns;n237871 said:Ja. Eller, du tar i. Mellan "fattiglapp" och "ett extra hus" finns det ett ganska stort utrymme...
Hur kan semantik ("bara") inte vara viktigt för konceptet ("i sig")?Rymdhamster;n237981 said:Om ordet i sig refererar till platsen eller till människorna är bara semantik och känns inte viktigt för konceptet i sig.
Vilket koncept? En plats och en grupp människor är enligt mig två väldigt olika saker.Rymdhamster;n237981 said:Om ordet i sig refererar till platsen eller till människorna är bara semantik och känns inte viktigt för konceptet i sig.
Jag tror att på den tiden (1000-talet) så var det nog MYCKET ovanligt att någon överhuvudtaget hade ett extra hus i användbart skick till övers. Så rika var nog mycket få.Att påstå att de inte skedde ens från år ett tycker jag är ett väldigt märklgit uttalande, och för mig tillbaka till min tidigare fråga ifall ni alltså påstår att ingen person som var med i en sådan sammanslutning "råkade" ha ett extra hus till övers.
"En grupp människor som träffas på en plats för att lära sig saker." Om ordet som beskriver det rent tekniskt pekar på gruppen eller på platsen känns inte särskilt viktigt när konceptet innefattar båda.erikt;n237989 said:Vilket koncept? En plats och en grupp människor är enligt mig två väldigt olika saker.
Visst. Om det räcker med en byggnad och människor i den (eller utanför) som bedriver någon form av undervisning så kan vi med stor säkerhet säga att det har funnits "universitet" sedan tidernas begynnelse.Rymdhamster;n237981 said:Jag tar I, men poängen kanske går fram? Att kalla företeelsen för "djupt anakronistiskt" känns som en grov överdrift när själva företeelsen finns där och allt vi egentligen kan diskutera är skalan. I synnerhet om vi slutar stirra oss blinda på det faktiska ordet "universitet" och istället tittar på konceptet med organiserat lärande, som så som påvisats går längre tillbaka än så även i större format.
Visst, men nu gällde diskussionen specifikt universitet. Ett universitet är inte en plats utan en organisation - en sammanslutning.Rymdhamster;n237993 said:"En grupp människor som träffas på en plats för att lära sig saker." Om ordet som beskriver det rent tekniskt pekar på gruppen eller på platsen känns inte särskilt viktigt när konceptet innefattar båda.
Det finns heller inget som säger att unvervisningen _inte kan_ vara knuten till _en_ plats, vilket är den enda poäng jag försökt föra fram. Jag har aldrig sagt att undervisningen skall vara knuten till en plats, jag har heller aldrig påstått att det vore normen eller ens syftet.erikt;n238030 said:Det finns inget som säger att undervisningen är knuten till en plats, utan man kan mycket väl flytta runt mellan varje träff.
Medan vad vi andra har sagt är att de tidigaste universiteten inte hade byggnader dedikerade enbart till universitetsverksamhet - vilket inte är ett dugg orimligt påstående.Rymdhamster;n238037 said:Det finns heller inget som säger att unvervisningen _inte kan_ vara knuten till _en_ plats, vilket är den enda poäng jag försökt föra fram. Jag har aldrig sagt att undervisningen skall vara knuten till en plats, jag har heller aldrig påstått att det vore normen eller ens syftet.
Det jag har sagt är att jag tycker det är orimligt att påstå att det inte kan ha förekommit.