Nekromanti Universitet i medeltidsfantasy

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n238037 said:
Det jag har sagt är att jag tycker det är orimligt att påstå att det inte kan ha förekommit.
Undervisningen bedrevs redan i befintliga lokaler - kloster. Det var först när det fanns ett behov av att bedriva undervisning som inte syftade till att skola elever till präster som det vi idag kallar universitet uppstod. Men mycket av strukturen fanns i dessa kloster- och katedralskolor. Många termer kommer därifrån (fakultet, lektor etc).

Det är självklart att den mer sekulära undervisningen bedrevs i någon lokal, men inte i ett universitet. Det var alltså ett Hogwartianskt universitet som jag kallade "djupt anakronistiskt".

Jag vet faktiskt inte vad din poäng är?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
erikt;n238040 said:
Medan vad vi andra har sagt är att de tidigaste universiteten inte hade byggnader dedikerade enbart till universitetsverksamhet - vilket inte är ett dugg orimligt påstående.
Ni är två personer som sagt så, och jag har förklarat varför jag tycker att det _är_ ett orimligt påstående.

Det känns som att vi kommit till den där punkten i debatten när enda allterantivet är att börja om från början med samma resonemang eller släppa diskussionen. Det första allternativet är ju på intet sätt produktivt för tråden i stort, men eftersom detta är ett textbaserat medium där informationen ligger kvar väljer jag att göra båda sakerna sammtidigt genom att hänvisa till mina tidigare inlägg och sedan två mina händer såvida jag inte kommer på något nytt att tillföra ;)

da_bohz

Swordsman
En annan inspirationskälla jag skulle använt mig av är den karolinska renässansen, ledd av Karl den stores "know-it-all" Alkuin.
?Missar tiden för din tänkta modul med cirka 200 år för tidigt, men instiftade ändå akademier av det slag jag tänker mig att du kanske inkluderar när du skriver Universitet (rätta mig om jag har fel!). Palatsskolan i Aachen var riktad till (aristokratiska) barn, men kan lätt ligga som grund för en fantasy-variant där det är vuxna som utbildas, av ungefär de skäl jag nämnde i mitt förra inlägg.