Nekromanti Update: Vad händer på Neogames kontor?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Carl-Johan sitter och packar tärningar i ziplockpåsar. Dessa kommer sedan att skeppas med i Eon3-boxen. Det är 30,000 tärningar så ni förstår att han har att göra...

Själv så har jag praktik på Neogames nu och jag håller på med att sammanställa och layouta Krigsherren. Jag har börjat så smått med formgivning och se ut lite bilder som kommer att användas i modulen. Så som det ser ut nu så siktar vi på 128 sidor, lite mer än vad som var tänkt ifrån början alltså!

Kap 1) Krigföring; allmänt om krigföring. Taktik, mönstring, försörjning
Kap 2) Krigsmakter i Mundana; genomgång av Mundanas länder och dess krigsmakter. Ett massivt kapitel på 26 sidor.
Kap 3) Konflikter och oroshärdar; listar olika konflikter, dess risk för utbrott och verkan.
Kap 4) I fält & till sjöss; försörjning, marsch, spaning, förflyttning och umbäranden.
Kap 5) Fältslag, regler
Kap 6) Sjöslag
Kap 7) Belägring, uppförande av befästningsverk. 22 sidor.
Kap 8) Kampanj. Rollpersonerna på slagfältet; kända krigsherrar.
Kap 9) Exempelslag och armélistor.

Detta kan ju såklart ändra sig i framtiden.

Imorgon, om Kalle tar med sig digitalkameran, så kan ni få bildbevis och se hur roligt Kalle har när han packar tärningar.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Betyder det att "Barbarer & människofolk" och "Diamantäpplet" är skickade till tryck?
javisst. Ett första provtryck kom i måndags - och de båda modulerna kommer med lite tur i tid. Möjligtvis några dagar efter utsatt tid med tanke på att det faktiskt tar ett tag att trycka och binda alla böcker.

Boridus

Veteran
En liten fråga.
Jag hoppas på att det finns belägringsmaskiner med. Jag antar att jag inte blir missnöjd? :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Perfa!

Det är precis den här typen av uppdateringar och info som vi fans vill ha! Toppen! Nu ska jag lägga undan pengar till Boxen och till Barbarerna.

Tack för detta!

Praetori

Warrior
Re: Krig!

Mm, ska bli trevligt....

Praetori: som hoppas att reglerna för fältslag är omgjorda så att en obeväpnad missle-armé på 4000 inte längre kan klå upp en 1000 thrukker........

haltageten

Dum inuti huvudet
Jo jag undrade en sak.
Kommer alla olika krigsmakter tas upp, då tänker jag mest på alver, dvärgar och tiraker, eller är det bara människorna som boken fokuserar på. Eftersom alver, dvärgar och tiraker har krigat en del under alla år så det är inte så att de inte har armeer.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Alver, dvärgar och tiraker kommer att vara med i boken. Dock kan det ju bli så att de av utrymmesskäl plockas bort - men kommer i så fall, om jag får bestämma, att läggas upp på Neogames hemsida. Det är ingen lätt uppgift att klämma ihop all den text som författarna öst ur sig på 128 sidor.

Frixeray

Swordsman
Urgh...

Varför detta eviga tjat om "dittendatten måste fixas så att dittendatten inte inträffar"? Det handlar om ett system som inte är anpassat för extrema fall. Visst, våra egna tester visar att en tomte mycket väl skulle kunna spöa en elefant (gick bra för farbror tomte tills elefanten fick perfekt), men det händer liksom inte. Skulle det mot förmodan hända får man ju givetvis vara lite intelligent och för en gångs skull bortse från reglerna; de är ju liksom inte till för att följas slaviskt till skillnad från vad många verkar tro. Så, sluta racka ner på ett fullt fungerande system bara för att det inte funkar vid extrema fall. Känns ju lite onödigt att bygga om hela systemet eller lägga till en massa onödiga och klumpiga extraregler bara för att det inte funkar i extrema fall. Är utgången av en händelse uppenbar behöver inga slag slås.

Praetori

Warrior
Re: Urgh...

Var inte just misslor jag syftade på, men det är extremfallet.
Problemet i det gamla systemet var/är? att oavsett hur klen ras eller beväpning, och oavsett om resultatet för slaget mot enhetens stridsvana, så hade styrkan kapacitet att såra minst 1 per stridande soldat. Detta delas jhu sedan med Defensivvärdet. Men resultatet blir oftast att åtminstone ett par gubbar ur den andra styrkan stryker med.
I slutändan är det bara antal gubbar på slagfältet som räknas, om man får vara lite elak.
2000 bönder med träklubbor är alltid bättre än 500 riddare till häst.
Kavalleri har ingen fördel av att vara snabbare på omgrupperingar och flankanfall eller på att omringa fienden.
Om man skulle spela motsvarande slag, SLP för SLP med det vanliga stridssystemet så skulle varje riddare med lätthet klå 4 bönder.....

eller har jag fel?

Nog för att man kan "situationsanpassa" resultaten, men med ett så utmärkt regelsystem som EON3s så känns det lite fånigt....dessutom när det nu faktiskt kommer en NY bok som heter FÄLTHERREN........aja, ska väl inte gnälla mer

"tar hatten i hand"

haltageten

Dum inuti huvudet
Kalas! För mig är huvudsaken att de är medräknade då de enligt mig är en av de viktigare "krigsfaktorerna" i Mundana.

rax

Swordsman

Om man skulle spela motsvarande slag, SLP för SLP med det vanliga stridssystemet så skulle varje riddare med lätthet klå 4 bönder...
Ja. Givet att:

1) Bönderna ställer upp sig på ett öppet fält.
2) De sätter inte upp någon form av barriär för att stoppa upp riddarnas anfall (1+2 = avsaknad av grundläggande taktik).
3) De är helt gröna som soldater (= dålig stridsvana).
4) De slåss för att de är tvingade till det, inte för att de tror på något (= dålig stridsmoral).
5) De saknar kompetenta/inspirerande ledare.

Jämför denna bondehop med följande:
1) Bönderna ställer upp en bit in i en skog, bakom sankmarker, på en backe eller vid en smal passage.
- Terrängen hjälper nu till att stoppa upp riddaranfallet - lansanfall blir i stort sett omöjligt och om riddarna anfaller i täta led bryts deras formation upp och kaos uppstår.
2) Bönderna förstärker ytterligare sin position genom att sätta upp spetsiga pålar, bygga en skyddande pallisad, gräva diken eller kamouflerade gropar, eller bilda en vagnborg av medhavda kärror.
- Deras position kan nu nästan bara anfallas till fots av riddarna - hästarna är borta ur ekvationen.
3) Bönderna har redan varit i strid ett antal gånger.
- Mycket av skräcken för en strid på liv och död har börjat försvinna. Man är mer medveten om sina egna styrkor och fiendens svagheter. Kanske har man börjat skaka fram en bättre organisation på slagfältet, vilket ytterligare förstärker självförtroendet.
4) Bönderna slåss för ett ideal de verkligen tror på eller så har deras uppror bemötts med sånt våld från överklassen att de inte har något annat val än att kämpa till döden.
- Risken att bönderna vänder och flyr när de blir anfallna är ringa. Förmågan att "suga in" riddarna i närstrid och där nedgöra dem med sitt numerära övertag är mkt starkare. De flesta dödsfallen i närstrid sker dessutom när man bryter formation och huggs ner bakifrån. Risken för att så sker minskar starkt.
5) Böndernas ledare är skolade i stridskonst eller experter på att elda upp massorna.
- Bönderna får en mer avancerad taktik och träning. De har förtroende för sina ledare, följer order och kämpar hårdare.

Givet dessa ändringar, är det lika uppenbart att riddarna alltid vinner över bönder?

Det gamla systemet är uppenbarligen mkt primitivt och simulerar bara väldigt grundläggande aspekter av krigföring. Att jämföra med rollspelets stridssystem, som simulerar individuella strider, blir dock lika missvisande. "Fyra mot en"-situationen uppstår bara om böndernas formation bryter samman och riddarna kan härja fritt bland flyende bönder. I annat fall kommer riddaren helt enkelt inte åt att anfalla fler än en eller två bönder per gång, samtidigt som han själv blir anfallen från sidan och riskerar att omringas. Så visst kan numerär överlägsenhet spela en viktig roll i ett slag (om den appliceras rätt).

/Rax says: "Du har inte fel, men inte rätt heller..." :gremwink:

Duddmannen

Hero

Om man skulle spela motsvarande slag, SLP för SLP med det vanliga stridssystemet så skulle varje riddare med lätthet klå 4 bönder.....
Berömda sista ord...

Det ÄR antalet som räknas. Om man har en armé som är numerärt underlägsen så måste man ha en bra strategi. Det spelar ingen roll hur välbeväpnad man är, bara hur duktig man är på att utnyttja sin beväpning.

Varje riddare får 4 man emot sig. Han kan tvingas göra upp till fyra pareringar per runda, även om varje bonde bara gör ett anfall. Det blir 4 kryss utmattning för riddaren och 1 kryss för varje bonde. Varje runda kommer riddaren behöva överväga 4 motståndares handlingar, medan bönderna bara behöver hålla koll på en motståndare. Bönderna har 4 chanser varje runda att göra ett Perfekt slag, vilket drastiskt ökar chansen att vinna mot riddaren.

Detta under förutsättning att riddarna bara stormar in och bönderna står kvar.

Krig är mer komplext än bara vem som har störst svärd.

För övrig info - se "Krigets Konst" av Sun Tzu.

Frixeray

Swordsman

Jag förstår vad du menar och kritiken känns mer konstruktiv med dina nya argument, vilka inte är lika extrema, även om jag går på Rax och Duddis linjer. Fler folk ger bättre odds helt enkelt, även om det handlar om bönder...

Däremot är det okej att klaga, så länge det är någorlunda konstruktivt och inte innefattar extremfall som ändå skulle kunna avgöras utan tärningsslag.

Pendragon

Swashbuckler

Jag förstår vad du menar och kritiken känns mer konstruktiv med dina nya argument, vilka inte är lika extrema, även om jag går på Rax och Duddis linjer. Fler folk ger bättre odds helt enkelt, även om det handlar om bönder...
Njae... liksom, 10 man med kortbågar kan i det vanliga systemet beskjuta en en person i helrustning tills de får kramp i armen utan att tillfoga honom någon större skada. Gör de samma sak enligt fältslagsreglerna blir riddaren en nåldyna direkt. Rustningar gör för liten skillnad helt enkelt. Det lönar sig inte att ha kvalitetssoldater.

Apropå kvalitetssoldater... är det inte intressant att OV och DV alltid räknas från rasens standardvärden? Man kan ju tycka att riddare borde ha bättre OV och DV i grunden än otränade bönder.

/Joel - räknar iskallt med att ovanstående är fixat i Krigsherren...annars gör han det själv.

Pendragon

Swashbuckler

Varje riddare får 4 man emot sig. Han kan tvingas göra upp till fyra pareringar per runda,
Neh. Han skiter i att parera öht eftersom han bär rustning (som visserligen skyddar för dåligt). Sen filear han de obepansrade bönderna med ett storsvärd.
Eller så struntar han i anfall och parader och rider ner dem.

/Joel - size does matter

Praetori

Warrior

Just det där med terrängen är ju roligt att du nämner, har studerat en hel del historia, främst då militärhistorisk (å praktisk erfarenhet, dock inte från medeltida slag). Självklart är terrängen viktig, modifikationer från skansar, pålverk har jag inte lagt till (har gjort egna sådana +/-mods till OV och DV, bla med magiker, störar, terrängmods mm). Jag har alltså utgått ifrån öppen terräng (annars blir det ännu mera slakt).

Men faktumen är fortfarande att en stridshäst inte har något problem att ränna igenom en klump med människor (flickvännens häst har då inga problem att springa igenom boxdörrar iaf).

Men att numerär skulle spela en så avgörande roll har gång på gång motbevisats i historien. Ta Alexander den store tex, eller varför inte det engelska upproret mot romarna år 61ekr(150-200.000 klankrigare mot ~10.000 legionärer). Numerär har en avgörande roll i längden, ur ett strategiskt synsätt. Men på den taktiska sidan, dvs ett par timmar långt fältslag tycker jag personligen (min aldeles egna åsikt) att styrkornas erfarenhet, chefernas förmåga, samt soldaternas utrustning och framförallt Utbildning bör vara viktigaste ingredienserna, om man bortser från taktik och terräng (som inte finns i Krigarens Väg), att en välbeväpnad och välutbildad styrka sedan blir extremt utmattande på grund av att fienderna aldrig tar slut, och får pisk på grund av detta ser jag som en helt annan sak.

En dvärgfänika på 200 man bör inte ta så stora förluster som de gör (med nuvarande regler) om de slåss mot en sämre utbildad och utrustad enhet som är 3ggr så stor.

Har provat att sätta upp ett excel-ark som väldigt enkelt visar hur många stridsrundor som en mindre enhet överlever i strid med en större. Nästan oavsett hur man modifierar utrustningen och tillochmed förutsatt att fienden ALLTID misslyckas med sina slag mot stridsvana så tar den mindre enheten orimliga förluster.

Systemet i sig är bra, men jag tycker att det ligger på tok för stor vikt vid numerär som sagt.