Emil
Hero
Svar: Ja [NT]
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
...och en smart motståndare anfaller skyttetrupperna i närstrid och undviker närstridstrupperna. En plan är bra. Att lyckas utföra den är vad som avgör.För det första använder en smart nekromantiker zombies i "närstrid" och skelett använder man till skytte.
De som inte vill bli ett av dem? Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så ofattbart mycket läskigare än levande motståndare som försöker döda dig.Sen hur många män har tillräckligt med mod att gå i offensiv mot en hög med lik?
Bönder och slavar brukar vara de sista som går i krig. De sätter man in när man inte har något val.Inte många precis det finns undantag som Elittrupper men jag snackar om skittrupperna som bönder, slavar och så vidare...
Alltså... kruxet är inte att få order till dem, det går. Kruxet är att de saknar egen vilja och initiativ. De reagerar taskigt själv. Befälen måste sköta ALLT tänkandet. Att förlita sig på budbärarzombier innebär bara att fältherren behöver total överblick över slagfältet vilket är svårt att få, särskilt om det är natt.Och att hålla reda på sina odöda trupper är inte svårt om du använer fantasin. Zombies med vingar, korpar, papegojer, andar, demoner och allt annat pack...
Jag vet inte om zombier ens försvarar sig om man inte beordrat dem att göra det. Nåt de garanterat inte gör utan order är att vidarebefodra att fientligt kavalleri närmar sig från flanken. Kort sagt, befälet måste upplysa dem om allt. Därmed måste han upptäcka allt själv.Med de gamla fältsalgsreglerna är tränade infanterister inte mycket smartare än ett gäng zombies. De utför INGA order på egen hand förutom att de fortsätter med tidigare order eller använder ordern "försvara eder". Precis som zombies gör...
Inte KAN missuppfatta en order? Nog fan kan de missuppfatta, dumma som spån som de är. Det krävs ett rutinerat befäl som är van vid att formulera ordrarna glasklart.Personligen tycker jag att orderfrågan är den absoluta fördelen för vandöda. Att de faktiskt inte KAN missuppfatta en order. En zombie av rang 3 kan ta emot och agera efter 3 order, varje order får innehålla 3 kriterier. Jag tycker att det hela är busenkelt.
Då har de exakt en person på 200 som kan reagera på hot. Är de människor kan de dessutom med relativ lätthet dräpas. Inte heller kan de se i mörker eller marschera i evinnerlig tid utan vila.Tänk att jag delar in min armé i fänikor eller kompanier om 200 man. För varje fänika sätter jag en befälhavare i form av antingen en högre vandöd (typ andebelial) eller en människa.
Detta ger dessutom enheten den efterfrågade "handlingsförmågan".
Jopp, nog fanken finns det fördelar. Alla fästningar i Mundana borde ha ett litet gravvalv med några hundra zombieförsvarare som aktiveras i kristider.Det finns fler fördelar med vandöda armeer, att de inte blir utmattade (slåss å marschera hur länge som helst), de ser i totalt beckmörker, de är skitläskiga och JO det är spooky med döda människor som faktiskt rör på sig. De tål kopiösa mängder stryk och blir inte sämre av det. Och den största fördelen av dem alla, de behöver varken LÖN eller MAT.
You betcha! Och om deras befäl är människor så blir det genast knepigare att använda dem i mörker och ganska vanskligt att använda dem som sjukdomsspridare.De negativa sidorna då...jo vandöda tenderar att följa tidigare givna order tills slutet är nått. Om deras ledare faller e det knepigt att få kontroll över dom igen. Om senaste ordern var "dräp allt levande" med kriteriet "som är människa" och kriteriet "som är beväpnat" så kommer de vandöda fortsätta att göra just det tills tidens ände.
Tja... nu är det ju så att inga av de effekterna är nekrotropiska, så det är nog större chans att de kommer från andra sidan...Att sedan nekromantiker kan fuska och kasta magi är en helt annan femma. Magi i strid är speltestat bevisat helt über. Osynlighet och blixtar från skyn, sen var det klart.
Men hur lätt är det att få dem att byta formation? Eller att hålla formation när den svänger? Kruxet är, som jag har förstått det, att de kommer ta och tolka order som enskilda individer, och inte som en samtränad enhet.Talet 200 tog jag inte ur luften, säg att en styrka på 200 vandöda med rang 4 skall slåss, de formerar sig då till en fyrkant som är 40 bred och 5 man djup.
Beroende på tätheten i formationen så kan dock detta ändras för att alla ska uppfatta ordern. En ledare som befinner sig i mitten av denna enhet (knappa 20 m åt vardera håll) bör ej ha något problem att få ut sin order till samtliga vandöda i enheten.
Nog för jag kommer ihåg kadaverexercisen, men jag skulle nog säga att mkt av problemen med att få folk att fungera i grupp är att de tänker själva, och tänker fel. Med vandöda i grupper och led behöver inte order nå ut till alla, man använder samma princip som armén, nämligen riktkarl, led och kolumn. Alltså ger man de flesta vandöda order att hela tiden förhålla sig till t.ex den vandöde framför och till den till vänster, det gör att man bara behöver ge ett fåtal order och resten anpassar sig helt enkelt efter dem. Mkt därför jag tycker pikar verka var det ideala vapnet för vandöda då de oftast har ganska perfekt ordning.Men hur lätt är det att få dem att byta formation? Eller att hålla formation när den svänger? Kruxet är, som jag har förstått det, att de kommer ta och tolka order som enskilda individer, och inte som en samtränad enhet.
Den som har provat att marschera i korrekt formation under sin värnplikt (eller ännu bättre, försökt lära andra göra det) vet att det inte alltid är så lett att 30 personer (eller i det här fallet 200) att röra sig som en enhet.
Och det är simpel excercismarsch. En slagfältsformation lär vara betydligt knepigare att hålla.
Jag kan definitivt inte se obesjälade vandöda rycka fram i något annan form än en oordnad klump.
Jag har svårt att se vandöda som de maskinella automatoner de flesta här på forumet verkar se dem som. Vandöda är inte enhetliga.Nog för jag kommer ihåg kadaverexercisen, men jag skulle nog säga att mkt av problemen med att få folk att fungera i grupp är att de tänker själva, och tänker fel. Med vandöda i grupper och led behöver inte order nå ut till alla, man använder samma princip som armén, nämligen riktkarl, led och kolumn. Alltså ger man de flesta vandöda order att hela tiden förhålla sig till t.ex den vandöde framför och till den till vänster, det gör att man bara behöver ge ett fåtal order och resten anpassar sig helt enkelt efter dem. Mkt därför jag tycker pikar verka var det ideala vapnet för vandöda då de oftast har ganska perfekt ordning.
Order: Gå.Om jag förstod det rätt så kan man ge en vanlig zombie 3 order med 3 kriterier i. Kan du med det utrymmet formulera det så att de marscherar i godtagbar formation, och samtidigt lämnar utrymme för att kunna ge order för dem att manövrera och strida effektivt?
Troligtvis behöver man väl uttänkta och specifika order förberedda, vilket kommer att göra det knepigt om fienden gör något oväntat.