Nekromanti Update: Vad händer på Neogames kontor?

Emil

Hero
Vad som beskrivs

I manuset finns beskrivningar av krigsmakten hos alla länder i Geografica Mundana och i Fjärran riken, plus Alver, Dvärgar och Tiraker. Men som Sereg antyder så hade jag lite svårt att begränsa mig i textlängd, så något kanske faller bort...

/Emil

MarcelBongo

Veteran
Re: Nu är du lite orättvis...

Oj vilken het debatt, det är knappt att man vågar sticka in foten med risk för att bränna sig. Det ska bli synnerligen intressant att se hur många av dessa frågetecken som rätas ut i samband med släppet av Krigsherren. För övrigt undrar jag vad som hände med den gamla goda tidens "rollspelande" och för egen del hoppas jag lite smått på att fältslagsreglerna i framtiden inte kommer att vara lika obscent tidsödande som EONs övriga stridsregler (därmed inget ont sagt om den underbara spelvärlden), men kanske en åsikt som denna (i ett forum som detta) kan liknas vid att gräva ner stridsyxan framför en alv. I sådana fall smyger jag åter iväg och drömmer om smidiga regler och allsmäktiga spelledare. :gremwink:

DarkMystic

Swordsman
Re: Vandöda arméer

Njae... att försöka få hjärndöda trupper att slåss effektivt utan en helvetes massa kompetenta underbefäl (som inte kan ersättas av de "vanliga soldaterna") lär bli knepigt. Dessutom lär de vara tämligen usla på att anpassa sig efter oväntade situationer, etersom de är såpass toppstyrda. Skelett väger dessutom ruskigt lite, så med en schysst sköldmur med några starka karlar bakom bör man helt enkelt kunna knuffa bort dem...

För det första använder en smart nekromantiker zombies i "närstrid" och skelett använder man till skytte. Sen hur många män har tillräckligt med mod att gå i offensiv mot en hög med lik? Inte många precis det finns undantag som Elittrupper men jag snackar om skittrupperna som bönder, slavar och så vidare...

Och att hålla reda på sina odöda trupper är inte svårt om du använer fantasin. Zombies med vingar, korpar, papegojer, andar, demoner och allt annat pack...

/DarkMystic minns ett Darnath som kickade Mundanaröv tills tidsmagikerna...

Korpen

Hero

Effektivaste vapen för vandöda torde var pikar, vandöda har inga problem mad att hålla perfekt takt, och deras förmåga att agera kollektivt blir en styrka i en falang snarare än en nackdel.

Korpen

Hero
Re: Urgh...

Problemet är inte extremfallen, utan normen.

Många här varkar h missat det faktum att om 50 man slåss mot 200 så är det bara de på flankerna som slåss mot mer än en fiende, resten står inledningsvis man mot man (om man utgår från lika många led).
Sen kan man nog säga att bönderna av diciplinskäl antagligen behöver formara sig djupare (dessutom är det lättare att manövrera då) medans riddarna antagligen skulle formerar sig i tunnare linijer, båda dess gör att 4:1 numerär inte kan utnyttas direkt, utan bara om de i mitten hålller ut tillräckligt länge för flankerna att slå runt fienden flanker. Sen behöver en enhet inte förintas för att sluta fungera, i morderna termer är en enhet som tagit 50% förluster förintad, och i medeltida skulle jag nog sätta det runt 25% i de flesta fall.

Pendragon

Swashbuckler

För det första använder en smart nekromantiker zombies i "närstrid" och skelett använder man till skytte.
...och en smart motståndare anfaller skyttetrupperna i närstrid och undviker närstridstrupperna. En plan är bra. Att lyckas utföra den är vad som avgör.
Skelett är ofattbart sårbara för närstrid. Särskilt om motståndaren har lite tyngd att sätta bakom.

*tänker sig en kavallerichock mot skelett*

Oh, the humanity....

Sen hur många män har tillräckligt med mod att gå i offensiv mot en hög med lik?
De som inte vill bli ett av dem? Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så ofattbart mycket läskigare än levande motståndare som försöker döda dig.

Inte många precis det finns undantag som Elittrupper men jag snackar om skittrupperna som bönder, slavar och så vidare...
Bönder och slavar brukar vara de sista som går i krig. De sätter man in när man inte har något val.

Och att hålla reda på sina odöda trupper är inte svårt om du använer fantasin. Zombies med vingar, korpar, papegojer, andar, demoner och allt annat pack...
Alltså... kruxet är inte att få order till dem, det går. Kruxet är att de saknar egen vilja och initiativ. De reagerar taskigt själv. Befälen måste sköta ALLT tänkandet. Att förlita sig på budbärarzombier innebär bara att fältherren behöver total överblick över slagfältet vilket är svårt att få, särskilt om det är natt.

Nog fan har vandöda sina fördelar, men jag tror nog nackdelarna kompenserar mer än väl för dem.
Bäst lär de fungera som försvarare i en belägring där man helt enkelt placerar dem i en bräsch och instruerar dem att döda allt som försöker ta sig förbi.

Kort sagt, vandöda är ett utmärkt komplement till vanliga trupper, men en dålig ersättning för dem.

/Joel

Praetori

Warrior

Med de gamla fältsalgsreglerna är tränade infanterister inte mycket smartare än ett gäng zombies. De utför INGA order på egen hand förutom att de fortsätter med tidigare order eller använder ordern "försvara eder". Precis som zombies gör...

Personligen tycker jag att orderfrågan är den absoluta fördelen för vandöda. Att de faktiskt inte KAN missuppfatta en order. En zombie av rang 3 kan ta emot och agera efter 3 order, varje order får innehålla 3 kriterier. Jag tycker att det hela är busenkelt.

Tänk att jag delar in min armé i fänikor eller kompanier om 200 man. För varje fänika sätter jag en befälhavare i form av antingen en högre vandöd (typ andebelial) eller en människa.
Detta ger dessutom enheten den efterfrågade "handlingsförmågan".

Det finns fler fördelar med vandöda armeer, att de inte blir utmattade (slåss å marschera hur länge som helst), de ser i totalt beckmörker, de är skitläskiga och JO det är spooky med döda människor som faktiskt rör på sig. De tål kopiösa mängder stryk och blir inte sämre av det. Och den största fördelen av dem alla, de behöver varken LÖN eller MAT.

De negativa sidorna då...jo vandöda tenderar att följa tidigare givna order tills slutet är nått. Om deras ledare faller e det knepigt att få kontroll över dom igen. Om senaste ordern var "dräp allt levande" med kriteriet "som är människa" och kriteriet "som är beväpnat" så kommer de vandöda fortsätta att göra just det tills tidens ände.

En annan nackdel med vandöda är att de är förhållandevis kassa på att slåss (om man räknar lägre vandöda som zombies å liknande, som är kostnadseffektiva nog att bygga upp en här av). De har taskiga FV i sina vapen och är inga höjdare på att undvika heller. En målmedveten styrka av "levande" varelser som inte drabbas av panik och som inte blir alltför uttröttad bör alltså under normala omständigheter (strid på plan mark med golfbanegräs på senvåren med solen stående rakt över båda armeerna och inga terrängegenskaper så långt ögat kan nå, inga fortifikationer och båda armeerna är fullt utvilade/utrustade och lika stora) kunna besegra en odöd styrka.

Att sedan nekromantiker kan fuska och kasta magi är en helt annan femma. Magi i strid är speltestat bevisat helt über. Osynlighet och blixtar från skyn, sen var det klart.

näe...nu har jag tappat tråden och orkar inte skriva mer i det här inlägget....

Pendragon

Swashbuckler

Med de gamla fältsalgsreglerna är tränade infanterister inte mycket smartare än ett gäng zombies. De utför INGA order på egen hand förutom att de fortsätter med tidigare order eller använder ordern "försvara eder". Precis som zombies gör...
Jag vet inte om zombier ens försvarar sig om man inte beordrat dem att göra det. Nåt de garanterat inte gör utan order är att vidarebefodra att fientligt kavalleri närmar sig från flanken. Kort sagt, befälet måste upplysa dem om allt. Därmed måste han upptäcka allt själv.

Personligen tycker jag att orderfrågan är den absoluta fördelen för vandöda. Att de faktiskt inte KAN missuppfatta en order. En zombie av rang 3 kan ta emot och agera efter 3 order, varje order får innehålla 3 kriterier. Jag tycker att det hela är busenkelt.
Inte KAN missuppfatta en order? Nog fan kan de missuppfatta, dumma som spån som de är. Det krävs ett rutinerat befäl som är van vid att formulera ordrarna glasklart.

Tänk att jag delar in min armé i fänikor eller kompanier om 200 man. För varje fänika sätter jag en befälhavare i form av antingen en högre vandöd (typ andebelial) eller en människa.
Detta ger dessutom enheten den efterfrågade "handlingsförmågan".
Då har de exakt en person på 200 som kan reagera på hot. Är de människor kan de dessutom med relativ lätthet dräpas. Inte heller kan de se i mörker eller marschera i evinnerlig tid utan vila.

Det finns fler fördelar med vandöda armeer, att de inte blir utmattade (slåss å marschera hur länge som helst), de ser i totalt beckmörker, de är skitläskiga och JO det är spooky med döda människor som faktiskt rör på sig. De tål kopiösa mängder stryk och blir inte sämre av det. Och den största fördelen av dem alla, de behöver varken LÖN eller MAT.
Jopp, nog fanken finns det fördelar. Alla fästningar i Mundana borde ha ett litet gravvalv med några hundra zombieförsvarare som aktiveras i kristider.

De negativa sidorna då...jo vandöda tenderar att följa tidigare givna order tills slutet är nått. Om deras ledare faller e det knepigt att få kontroll över dom igen. Om senaste ordern var "dräp allt levande" med kriteriet "som är människa" och kriteriet "som är beväpnat" så kommer de vandöda fortsätta att göra just det tills tidens ände.
You betcha! Och om deras befäl är människor så blir det genast knepigare att använda dem i mörker och ganska vanskligt att använda dem som sjukdomsspridare.

Att sedan nekromantiker kan fuska och kasta magi är en helt annan femma. Magi i strid är speltestat bevisat helt über. Osynlighet och blixtar från skyn, sen var det klart.
Tja... nu är det ju så att inga av de effekterna är nekrotropiska, så det är nog större chans att de kommer från andra sidan...
Det förekommer ju trots allt magiker på slagfälten i Mundana. Ashariska magikergillen betalar ju t ex skatt genom att tillhandahålla magikermilis i orostider, och de mûhadinska mångalningarna besitter viss magiträning de med om jag inte minns fel. Jag blir ytterst förvånad om Thalamur INTE har magiker på slagfältet i viss utsträckning.

Det största problemet med en vandöd armé torde dock vara att att skaffa fram den i hemlighet. Även om det i längden är billigare så blir det fortfarande rätt dyrt. Att en sådan förmögenhet försvinner i till synes tomma intet lär inte gå obemärkt...

/Joel

Praetori

Warrior

Jodå, när det inte finns något skatteverk är det lätt å fiffla med bokföringen.

Jo, vandöda försvarar sig om de blir anfallna.

Näe, människor är inte fördelaktiga att använda som ledare över vandöda trupper. Självklart bör det helst vara en form av vandöd.

Fototropiker e livsfarliga.....så är det bara.

Vandöda skulle annars vara ett utmärkt komplement till vanliga styrkor. Vad sägs om vandöda kavallerihästar som kan gallopera tills ryttaren inte orkar längre?
Eller varför inte vandöda i trossen, visst de flesta soldater kanske inte tycker det e skojj att deras mat hanteras av döingar, men ändå. För att dra kärror och vagnar å kånka på utrustning så är dom bra.

Vandöda är utmärkta ingengörstrupper. De kan gå under vatten och blir därför jävulska brobyggare, de kan sättas att operera krigsmaskiner med "maskinell" precision, även om det nog bör vara en tänkande varelse som leder själva riktningen.

Å slutligen så kan en vandöd styrka gömmas på flodbottnar och likande för överraskande anfall på fienden. Eller varför inte ställa upp en hel drös med vandöda gömda i en vanlig styrka, efter första pilregnet drar sig styrkan tillbaka men de vandöda ligger kvar och spelar döda....fienden framrycker och de vandöda reser sig i mitten av dem =)

Phelan

Hero

Lite ytterligare plus- och minussaker som ni missat i er pennduell:

Ordergivningen - räckvidden för att ge order är 10xden vandödes rang meter. Har du en massarmé vandöda lär de flesta ha rang 3-4, dvs befälstätheten måste nog vara lite mer än 1 per 200. Fördelarna i ordergivningen är dock att den sker tyst och ögonblickligen, man behöver inte skrika över slagfältet. Men helst ska man nog ha ett magikersällskap av nekromantiker och sätta på dem ordentlig rustning för att ordergången ska gå smidigt. Samtidigt som du ska ha lyckats intressera nekromantikerna för Krigsföring, något som de flesta akademiker nog gäspar åt.

Reparation - lägre vandöda läker aldrig skador, de måste repareras med alkemiska processer. Under en längre kampanj kommer nekromantikerna vara fullt upptagna med att reparera sina vandöda, alternativt få räkna med att styrkan kommer tappa allt mer i slagstyrka ju längre det går. Visst, man kan ta lik och animera nya vandöda, men även det tar ju tid i en fältkampanj. En fiende som är medveten om detta och ser till att inte släppa på trycket har nog goda förutsättningar att nöta ned armén. Samtidigt som de vandödas stora fördel ju är att de inte blir trötta utan kan slåss utdraget - låt dem försvara sig inledningsvis i fältslaget för att trötta ut motståndarna, sedan gå på offensiven då lede fi är utmattad.

Sinnena - löser man bara perceptionen för de som leder de vandöda så är ju mörker det givna alternativet för när man vill slåss, eller att använda sig av effekter som dimma om man tvingas slåss i dagsljus.

Vad gäller hur självständigt de vandöda kan agera så står det i direkt relation till vilken rang de har - den nekromantiker som tagit sig tiden att få fram vandöda av rang 6 får nog betydligt mer nytta av färre sådana än av många med rang 3 till 4.

Mvh / Phelan

Praetori

Warrior

Talet 200 tog jag inte ur luften, säg att en styrka på 200 vandöda med rang 4 skall slåss, de formerar sig då till en fyrkant som är 40 bred och 5 man djup.
Beroende på tätheten i formationen så kan dock detta ändras för att alla ska uppfatta ordern. En ledare som befinner sig i mitten av denna enhet (knappa 20 m åt vardera håll) bör ej ha något problem att få ut sin order till samtliga vandöda i enheten.

För att göra det hela ännu enklare kan man lägga till ett kriterium i ordern. "vid kommandot VERKSTÄLL".

Ledaren delar ut order, väntar tills han vill göra något, å använder sedan kommandot verkställ.

Angående skadade vandöda så kan man enkelt ha "läkare".
Dvs högre vandöda med den nekrotropiska förmågan "dödsrikets själ". Dessa alstrar sedan nekrotropi genom sina trupper lite till och från å vips så de läkta.

Självklart är det bättre med vandöda av högre rang men det blir dyrt och omständigt. Framförallt tar det tid.
I en kampanj som vi testade för ett tag sedan så fanns där (i hemlighet) ett par nekromantiker som satte upp en armé av nästan 2000 vandöda. Den tog 2.5 år att sätta upp (jag kan minnas fel) uträknat från medeltiden det tar att skapa en zombie, att utrusta denne och "drilla" denne samt att ta fram högre vandöda chefer.
Bland annat så letade nekromantikerna reda på själen till en berömd historisk general å pulade in honom i en kropp som en belial. (Eftersom de själva inte kunde ett dyft om taktik).

Phelan

Hero

Okej, poäng till dig, du har faktiskt tänkt igenom det hela ordentligt! :gremlaugh:

(Även om jag skulle vidhålla att räckvidden för att ge order kan bli en begränsning om man vill kunna ta olika sorters formeringar. Det kan ju också bli en del praktiska problem om man måste variera orderna till olika grupper, liksom med att överblicka trupperna - anledningen att man har en befälskedja är ju att en ensam person inte kan överblicka hur mycket som helst och problemet för en vandöd armé är ju att samtliga befäl och underbefäl måste vara insatta i hur man styr vandöda.)

Själv håller jag på och förbereder en alkemistkampanj för tillfället, får återkomma när jag löst de regelmässiga problemen med att bygga medeltida mechas...

Mvh / Phelan

Praetori

Warrior

Säger bara "kondensator"
En egen artefaktpryl.....
Snor filament från omgivningen med en takt av 4 per dygn.

Så man slipper ha demoner i allting eller slipper gå till en magiker å ladda upp prylen.
Tycker att magiska ringar å sånt inte ska sluta fungera för att filamenten "tagit slut" eller för att den "provisoriska" formeln blivit neutraliserad.

Ett tips oxo....en kristall kan inehålla flera ackumulatorer, så man behöver (enligt vad jag har förstått) inte ha en cp avancerad kristall om man skall få ur 8 filament ur den per laddning. (Blir omständigt att fylla på den då det e svårt att alstra 8 filament på en gång). Istället kan man ha 2x4 ackumulatorer i den.

MovinGalt

Warrior

Det man får akta sig för är väl Daaktempelriddare, enhörningar och primoder. Annars har man nog övertag i de flesta strider. :gremgrin:

Jag tror för övrigt att man kan komma på ganska många nyanserade taktiker med vandödas egenskaper. Några som Praetori nämnt, och ett antal fler som jag själv också filat på...

/MovinGalt - tänt var det här

Pendragon

Swashbuckler

Talet 200 tog jag inte ur luften, säg att en styrka på 200 vandöda med rang 4 skall slåss, de formerar sig då till en fyrkant som är 40 bred och 5 man djup.
Beroende på tätheten i formationen så kan dock detta ändras för att alla ska uppfatta ordern. En ledare som befinner sig i mitten av denna enhet (knappa 20 m åt vardera håll) bör ej ha något problem att få ut sin order till samtliga vandöda i enheten.
Men hur lätt är det att få dem att byta formation? Eller att hålla formation när den svänger? Kruxet är, som jag har förstått det, att de kommer ta och tolka order som enskilda individer, och inte som en samtränad enhet.
Den som har provat att marschera i korrekt formation under sin värnplikt (eller ännu bättre, försökt lära andra göra det) vet att det inte alltid är så lett att 30 personer (eller i det här fallet 200) att röra sig som en enhet.
Och det är simpel excercismarsch. En slagfältsformation lär vara betydligt knepigare att hålla.

Jag kan definitivt inte se obesjälade vandöda rycka fram i något annan form än en oordnad klump.

/Joel

Korpen

Hero

Men hur lätt är det att få dem att byta formation? Eller att hålla formation när den svänger? Kruxet är, som jag har förstått det, att de kommer ta och tolka order som enskilda individer, och inte som en samtränad enhet.
Den som har provat att marschera i korrekt formation under sin värnplikt (eller ännu bättre, försökt lära andra göra det) vet att det inte alltid är så lett att 30 personer (eller i det här fallet 200) att röra sig som en enhet.
Och det är simpel excercismarsch. En slagfältsformation lär vara betydligt knepigare att hålla.

Jag kan definitivt inte se obesjälade vandöda rycka fram i något annan form än en oordnad klump.
Nog för jag kommer ihåg kadaverexercisen, men jag skulle nog säga att mkt av problemen med att få folk att fungera i grupp är att de tänker själva, och tänker fel. Med vandöda i grupper och led behöver inte order nå ut till alla, man använder samma princip som armén, nämligen riktkarl, led och kolumn. Alltså ger man de flesta vandöda order att hela tiden förhålla sig till t.ex den vandöde framför och till den till vänster, det gör att man bara behöver ge ett fåtal order och resten anpassar sig helt enkelt efter dem. Mkt därför jag tycker pikar verka var det ideala vapnet för vandöda då de oftast har ganska perfekt ordning.

Pendragon

Swashbuckler

Nog för jag kommer ihåg kadaverexercisen, men jag skulle nog säga att mkt av problemen med att få folk att fungera i grupp är att de tänker själva, och tänker fel. Med vandöda i grupper och led behöver inte order nå ut till alla, man använder samma princip som armén, nämligen riktkarl, led och kolumn. Alltså ger man de flesta vandöda order att hela tiden förhålla sig till t.ex den vandöde framför och till den till vänster, det gör att man bara behöver ge ett fåtal order och resten anpassar sig helt enkelt efter dem. Mkt därför jag tycker pikar verka var det ideala vapnet för vandöda då de oftast har ganska perfekt ordning.
Jag har svårt att se vandöda som de maskinella automatoner de flesta här på forumet verkar se dem som. Vandöda är inte enhetliga.
Visst kan de göra repetiva sysslor, men jag har svårt att tänka mig att de kan göra dem med någon slags maskinell precision, åtminstone inte mer än vad de kunde i levande livet.
Och visst att ge dem några enkla kommandon för att få dem att gå i takt kan verka enkelt i praktiken, men bara en sån enkel sak som att anpassa steglängd? I marsch rakt fram, visst, men i svängar?
Om jag förstod det rätt så kan man ge en vanlig zombie 3 order med 3 kriterier i. Kan du med det utrymmet formulera det så att de marscherar i godtagbar formation, och samtidigt lämnar utrymme för att kunna ge order för dem att manövrera och strida effektivt?
Troligtvis behöver man väl uttänkta och specifika order förberedda, vilket kommer att göra det knepigt om fienden gör något oväntat.

/Joel - nyfiken på hur folk skulle formulera sina order i olika situationer.

Caesar

Veteran

Om jag förstod det rätt så kan man ge en vanlig zombie 3 order med 3 kriterier i. Kan du med det utrymmet formulera det så att de marscherar i godtagbar formation, och samtidigt lämnar utrymme för att kunna ge order för dem att manövrera och strida effektivt?
Troligtvis behöver man väl uttänkta och specifika order förberedda, vilket kommer att göra det knepigt om fienden gör något oväntat.
Order: Gå.
Kriterium 1: 1m bakom |zombie framför|*.
Kriterium 2: ½m till vänster om |zombie till höger|*.
Kriterium 3: Endast om inget av de andra orderna är 'aktiva'.

Nu har jag ingen som helst koll på vandöda (har bara blädrat i boken några gånger), så det jag skrev kanske inte fungerar alls men det uppfyller i vart fall de krav du ställde och var inte ens svårt att tänka ut. För en nekromantiker som trots allt har det här som en del av sin huvudsysselsättning så går det säkerligen att komma på betydligt bättre formuleringar.

(* ersätts med identifikation för lämplig zombie)

Phelan

Hero

De order du beskrev funkar jättebra fram till dess att någon av de andra vandöda som den vandöda ska vara placerad relativt med blir förintad. Det är rätt omständigt för den kontrollerande att omformulera order på ett specifikt sätt för varje vandöd mitt i en strid.

Ser man till beskrivningen av relativ PSY i V&N så verkar det som om rang 4 bör vara ett minimum för vandöda i en armé, då det först är där som de kan tänka lite mer i grupperspektiv.

Dessutom är nog en högre rang av intresse för att kunna ge många och vettiga order, det är ju max (Rang) antal order med (Rang) antal kriterier som gäller. Vidare så kan man snabbt hamna i ett problem mellan olika order - den vandöde ska samtidigt hålla sin formation (inklusive att det måste finnas en funktion som gör att vandöde längre bak fyller upp leden då de främre slås ned), angripa motståndare, undvika att skada sina medvandöda, alla vandöda ska inte gå mot samma mål, inte råka släppa igenom några fiender genom sina led osv.

Med tanke på ordersvårigheterna så tror jag att man måste satsa på vandöda med ganska hög rang får att få någon slags effektivitet ur dem på ett slagfält. Rang 6 nämns ju som den nivå där de vandöda verkligen kan samarbeta med andra samt att de kan jobba effektivt mot sina order, dvs agera på ett vettigt sätt mot ordern för att fylla dess syfte och inte bara göra allt bokstavligt. Och ska man ta till rang 6 kan man lika gärna göra ultorer direkt istället för att nöja sig med något lägre och mesigare vandöda.

Det man skulle kunna komma undan att göra med lägre rang är båg- och armborstskyttar som kräver mindre detaljstyrning ("avfyra i samma vinkel som ledarzombien") och mindre kontinuerlig uppdatering av sina order.

Mvh / Phelan