Nekromanti Uppdateringar?

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

Trudvang vore ju kul att veta något om... Personligen skulle jag helst se en överblickande beskrivning av världen på hemsidan, kanske med någon mer specialiserad inblick på intressanta platser.

Helst av allt skulle jag se att RM tog ett område som de beskriver på hemsidan kontinueligt. Kanske en stad eller en provins eller något.

Jag tror att en gratis äventyrsplats skulle utgöra ett bra komplement till regelboken som helt (nja, inte riktigt helt om man ska vara petig ;-) saknar dylika saker.

Dessutom vill jag minnas att RM någon gång har sagt att DoD6:s värld delvis ska understödjas över internet...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Ahem!

"När Eon gavs ut 1996 så tog det nästan ett år innan Mundana kom. När första utgåvan av DoD kom 1982 så kom det ingenting förrän 1993"
Betänk då att första DoD kom ut för nära tjugo år sedan. jag tycker att en dålig utgivningstakt är ursäktbart i det fallet. Eon hade dessutom (vad jag har för mig) en kortfattad beskrivning av spelvärlden vilket inte DoD6 har. Och om man ska jämföra med andra rollspel så kom det fyra moduler under 1991 till DoD 4 (som verkar vara ett populärt spel). Och då vet jag inte riktigt under vilken period av året DoD 4 kom ut.

"När första utgåvan av DoD kom 1982 så kom det ingenting förrän 1993"
Det kallar jag en dålig utgivningstakt!

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

"Jag tror att en gratis äventyrsplats skulle utgöra ett bra komplement till regelboken som helt (nja, inte riktigt helt om man ska vara petig ;-) saknar dylika saker."

Det låter som en bra idé. En stor förändring av hemsidan är i alla fall på gång som kommer att ske i samband med att JB släppts, skall bli intressant att se hur den nya hemsidan kommer att se ut. Kommer några av våra önskemål attt uppfyllas? Nya besvärjelser skall i alla fall läggaas upp så den punkten kommer att uppfyllas.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ahem!

"Betänk då att första DoD kom ut för nära tjugo år sedan. jag tycker att en dålig utgivningstakt är ursäktbart i det fallet. [snippeti] Och om man ska jämföra med andra rollspel så kom det fyra moduler under 1991 till DoD 4 (som verkar vara ett populärt spel). Och då vet jag inte riktigt under vilken period av året DoD 4 kom ut."

För min del är det inte att DoD gavs ut för tjugo år sedan som ursäktar Äventyrsspels slöa utgivning första året, utan det faktum att Äventyrsspel var ett nytt företag. Att företaget startades 1982, 1992 eller 2002 spelar i det sammanhanget ingen som helst bandy.

Låt mig förklara: den gemensamma nämnaren mellan Äventyrsspel 1982, Neogames 1996 och Riotminds 2000 är att de är/var nya företag. Och det tar tid att få ordning på produktionen på nya företag - en rollspelsmodul har i princip ett års produktionstid (mer eller mindre). Är man ett nytt företag har man inga gamla produkter i pipelinen och inga frilansare som kan jobba åt en. Det innebär att det tar en full produktcykel innan man har något att presentera. Är det då för mycket begärt att vänta i åtminstone denna tid innan man börjar klaga?

Target Games 1991 var ett gammalt företag med en hel kasse produkter i pipelinen, och det krävdes inte så stor modifikation av dessa produkter för att de skulle passa till DoD'91. Det är fullkomligt uppenbart (om man är någorlunda insatt i rollspelsproduktion) att det är fullt möjligt Target att kunna ge ut moduler till sin nya utgåva av sin gamla produkt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

Jag bryr mig inte hur ofta en sida uppdateras, vad jag dock bryr mig om är utlovningen av uppdateringen, lovas det att en sida skall uppdateras en gång i månaden och den inte gör det, då blir jag sur. Om sidan säger att mtrl osv kommer varannan månad så skall mtrl komma varannan månad, inte varje vecka eller en gång om året.
Om inte mtrl inte kommer som det lovas skall det komma en liten notering att uppdateringen uteblev, då förlåter man sidan (gör jag iaf).

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Ahem!

För min del är det inte att DoD gavs ut för tjugo år sedan som ursäktar Äventyrsspels slöa utgivning första året, utan det faktum att Äventyrsspel var ett nytt företag. Att företaget startades 1982, 1992 eller 2002 spelar i det sammanhanget ingen som helst bandy

Nu ska väl inte jag komma och mästra, jag har ju inga erfarenheter av rollspelsproduktion, men jag tycker man kan vänta sig mer av ett företag som startat nyss än av det företag som gav ut det första svenska rollspelet någonsin.

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ahem!

"Nu ska väl inte jag komma och mästra, jag har ju inga erfarenheter av rollspelsproduktion, men jag tycker man kan vänta sig mer av ett företag som startat nyss än av det företag som gav ut det första svenska rollspelet någonsin."

Du får väl försöka mästra hur mycket du vill, men det ändrar inte det faktum att det tar bortemot ett år att producera en normal rollspelsmodul, och att ett nytt rollspelsföretag alltid startar utan några produkter i pipelinen och utan frilansare. Sen spelar det ingen roll om man är nummer ett i Sverige eller nummer sex i revisionslistan. Startar man dessutom utan de erfarenheter som de gamla innehavarna av licensen hade (dvs utan de personer som var anställda på Target) så ligger man i exakt samma läge som Äventyrsspel låg i 1982.

Så jag är faktiskt jefligt impade av att RiotMinds fått ut det de har fått ut.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Vart tog det vägen?

Visst är det tråkigt när det inte händer något, men jag tycker det är mer irriterande när information försvinner från hemsidan. Det finns en oanvänd Övrigt-sektion, varför inte sortera in t ex skrivbordsbakgrunden och förhandstitten på Jorges Bestiarium där istället för att bara plocka bort dem?

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Ahem!

Då tar väl jag och mästrar lite då.

Det är säkert jättestarkt jobbat av RM att ge ut två böcker, rollformulär och en sl-skärm (och att skriva alternativa regler till sitt nya spel !?! på hemsidan) under tiden som nu gått, men det hindrar iaf inte mig från att vilja ha mer material.
Varför inte planera lite innan man gör klart grundboken och släpper den? skaffa frilansare, greja och dona och se till att det finns något att ge ut till sina regler, som faktiskt endast är regler i ett 'ingenting'.
Jag hade gärna sett lite smått och gott i handeln efter en månad eller två efter att grundboken kommit och intalade mig själv att - "så blir det nog nu när någon äntligen skall starta upp DoD igen". Att folk skulle köpa det har antagligen en CL på 98% (det står faktiskt Drakar och Demoner på produkterna).

För övrigt så gillar jag nya DoD, så det så!
---

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
undrar bara...

..hur många det är som vill ha te.x nya besvärjelser/böner/runer minst 1ggr/vecka.
Jag vet inte hur det är med er men jag har inte prövat alla besvärjelser/runor/böner än och om jag hade så skulle jag ha gjort ett ganska stort antal magiker/Präster för att pröva alla och i så fall inte mer än typ en gång i en viss situation. Nu utgår jag från mig själv som bara spelar 1-2 ggr/vecka och inte bara med präster/magiker
som sagt var jag bara undrar och tycker inte direkt något i den här frågan
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: undrar bara...

"..hur många det är som vill ha te.x nya besvärjelser/böner/runer minst 1ggr/vecka."

Nu menade jag inte att alla de punkter jag radade upp skulle uppdateras varje vecka, jag menade att när de uppdaterade så skulle det vara med något av allt det jag nämnde och olika varje gång. Sedan så var min förhoppning utifrån Riotminds resurser just nu, att de uppdaterade sidan 1g/månad inte 1g/vecka. Så om de tog en punkt åt gången så skulle det gå 11 månader innan man gått varvet runt så att säga.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Den trista verkligheten

"Det är säkert jättestarkt jobbat av RM att ge ut två böcker, rollformulär och en sl-skärm (och att skriva alternativa regler till sitt nya spel !?! på hemsidan) under tiden som nu gått, men det hindrar iaf inte mig från att vilja ha mer material."

Så klart du vill. Det vill jag också. Skillnaden mellan dig och mig är att jag har lite insikt i de ekonomiska, produktionsmässiga och företagsmässiga realiteterna bakom den ädla konsten att ge ut rollspel, och därför är jag djupt imponerad av RiotMinds utgivningstakt än så länge.

"Varför inte planera lite innan man gör klart grundboken och släpper den? skaffa frilansare, greja och dona och se till att det finns något att ge ut till sina regler, som faktiskt endast är regler i ett 'ingenting'."

Två skäl:

1) Frilansare kostar pengar. De jobbar liksom inte gratis. För att frilansarna ska få betalt så krävs ett relativt stadigt inflöde av pengar. Så för att flödet av pengar ska finnas måste man ha produkter som genererar detta flöde. Alternativet kan illustreras med en brutal men enkel ekvation: En kassa på noll kronor, plus noll kronor inkomst, minus utgifter för frilansare, är lika med konkurs. Enkel matematik, helt enkelt.

2) Frilansare behöver något att jobba med. De kan inte skriva något för ingenting. Kort sagt, de behöver en regelbok, så att de har något att utgå ifrån. Utan regelboken, inga konkreta resultat, det vill säga inget arbete gjort. Visst, man kan dela ut betaversioner till dem, men dessa betaversioner är i så fall i spelteststadiet - tämligen långt framåtskridna produkter, med andra ord, i de sista tre månaderna av en produkts årslånga produktionstid.

"Jag hade gärna sett lite smått och gott i handeln efter en månad eller två efter att grundboken kommit"

Det hade jag också. Dessvärre är det inte ett realistiskt scenario.

Men man kan ju alltid drömma. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Visst är verkligheten trist.

--- Så klart du vill. Det vill jag också. Skillnaden mellan dig och mig är att jag har lite insikt i de ekonomiska, produktionsmässiga och företagsmässiga realiteterna bakom den ädla konsten att ge ut rollspel, och därför är jag djupt imponerad av RiotMinds utgivningstakt än så länge. ---

Vad vet du om min erfarenhet, skolgång o.s.v?

--- 1) Frilansare kostar pengar. De jobbar liksom inte gratis. För att frilansarna ska få betalt så krävs ett relativt stadigt inflöde av pengar. Så för att flödet av pengar ska finnas måste man ha produkter som genererar detta flöde. Alternativet kan illustreras med en brutal men enkel ekvation: En kassa på noll kronor, plus noll kronor inkomst, minus utgifter för frilansare, är lika med konkurs. Enkel matematik, helt enkelt. ---

Det är aldrig omöjligt att höra sig för, fråga runt och knyta kontakter. Även om man inte gett ut sina grundregler så borde/ska man enligt mig ligga steget före sitt ”ritbord” så att det inte svämmar över av en massa 'kanske det ja'.
Jag menar inte att flera moduler skall släppas på en dag men det kan inte vara en omöjlighet att raska på om man går in för det och göra något åt projektet när ekonomin börjar ordna sig.
Och - Vad än grabbarna i Riotminds jobbar med vid sidan av rollspel så är det dock säkert viktigare än just rollspel som i grund och botten är lek…

--- 2) Frilansare behöver något att jobba med. De kan inte skriva något för ingenting. Kort sagt, de behöver en regelbok, så att de har något att utgå ifrån. Utan regelboken, inga konkreta resultat, det vill säga inget arbete gjort. Visst, man kan dela ut betaversioner till dem, men dessa betaversioner är i så fall i spelteststadiet - tämligen långt framåtskridna produkter, med andra ord, i de sista tre månaderna av en produkts årslånga produktionstid. ---

Jag har för mig att frilansare inte är så fisförnäma att de kräver tryckta böcker med guldram och hårdpärm när de skall jobba (hoppas att det inte är så iaf) och eftersom det nu handlar om DoD så antar jag att man inte behöver sex år på sig (hrm-hm) för att göra klart en modul . DoD-böcker har aldrig och kommer vad det ser ut som aldrig att innehålla lika mycket och vara lika genomarbetade som t ex de Neo-moduler jag tittat i. Med andra ord kan det inte ta så fruktansvärt lång tid att göra dem (jaja, jag vet att det ska illustreras, lönas, tryckas och bråkas o.s.v).

--- Det hade jag också. Dessvärre är det inte ett realistiskt scenario. ---

Jasså…

--- Men man kan ju alltid drömma. ---

Ja det ska vi fortsätta med! Jag har dessutom nog med spel att lira tills det att DoD6 är så utvecklat att min spelgrupp kan ha riktigt kul med det. Tycker bara att det är synd på en sån mysig idé, men vi är lite kräsna nämligen…

---


'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst är verkligheten trist.

"Vad vet du om min erfarenhet, skolgång o.s.v?"

Inte ett jota. Men, och det här menar jag inte som en förolämpning, utan som en reflektion över det du sagt, så verkar du veta lika mycket om rollspelskonstruktörens vardag, speciellt inte hos nya förlag, som jag vet om din erfarenhet och skolgång.

"Det är aldrig omöjligt att höra sig för, fråga runt och knyta kontakter. Även om man inte gett ut sina grundregler så borde/ska man enligt mig ligga steget före sitt ”ritbord” så att det inte svämmar över av en massa 'kanske det ja'."

Kontakterna behöver fortfarande något att jobba med. Det kan de inte få förrän det faktiskt finns något som i varje fall är spelbart, ergo: speltestbetaversionen som är i närheten av slutet av produktionen. Det spelar faktiskt ingen roll om man har kontakterna sex månader innan de behövs - i många fall kan det till och med vara kontraproduktivt - de kan fortfarande inte jobba förrän de har något att jobba med.

Dessutom, många av Sveriges mest flitiga skribenter jobbar för en spottstyver, och huvudsakligen för att de gillar spelet de skriver åt. Det är svårt att gilla ett spel som inte har kommit ut än - för det krävs en die hard White Wolf-fanatiker, typ, men även där kan White Wolf spela på sin forna historia av produkter. Det kan inte RiotMinds, eftersom de inte har någon.

"Jag menar inte att flera moduler skall släppas på en dag men det kan inte vara en omöjlighet att raska på om man går in för det och göra något åt projektet när ekonomin börjar ordna sig."

"När ekonomin börjar ordna sig" brukar i de flesta fall innebära ett halvår efter släppet, då trycket är betalt och försäljningen går ner från nyhetens behag-nivåer (vilken betalde trycket) till den stadiga brusförsäljningen. Det är egentligen först då man har en möjlighet att raska på. Fram till dess får frilansare gärna jobba om de vill, kan och har lust att göra det gratis. Det innebär någonstans mellan sex månader till nio månaders produktion i pipelinen, vilket i sin tur innebär att första frilansprodukten kan komma ett halvår efter släppet av grundboken (vilket Vildhjarta gjorde) till kanske så mycket som femton månader efter släppet, då räknat med en produktionstid på ett år plus minus tre månader.

Så kort sagt, RiotMinds har raskat på. Vildhjarta kom sex månader efter släpp (solskenskalkylen), inte femton månader efteråt (worst case-scenariet).

"Jag har för mig att frilansare inte är så fisförnäma att de kräver tryckta böcker med guldram och hårdpärm när de skall jobba (hoppas att det inte är så iaf)"

Nejdå, det räcker med en betaversion för speltest för att börja jobba, med konstanta uppdateringar fram till den slutliga versionen som går i tryck (vilket i det här fallet var just hårdpärm). I vilket fall spelar det ingen roll - en betaspeltestversion blir i allmänhet inte tillgänglig förrän i slutet på projektet, då det som är skrivet faktiskt kan presenteras och förstås av utomstående. I normala fall innebär det ca tre månader före tryck.

"och eftersom det nu handlar om DoD så antar jag att man inte behöver sex år på sig (hrm-hm) för att göra klart en modul."

...det var väl något sådant som vi fick vänta på Den Femte Konfluxen, och det var stor risk att den inte kom alls. /images/icons/wink.gif

"DoD-böcker har aldrig och kommer vad det ser ut som aldrig att innehålla lika mycket och vara lika genomarbetade som t ex de Neo-moduler jag tittat i."

Tja, nu verkar RiotMinds ha satt tämligen höga nivåer för sin grafiska produktion, och vi kan bara hoppas att textmassan har lika höga ambitionsnivåer. I vilket fall som helst, det är inte presentationen som tar tid, utan produktionen fram tills dess. Det vill säga just textmassan. Och den är tämligen oberoende av om det är häftat B5 eller hårdbunden A4.

"Med andra ord kan det inte ta så fruktansvärt lång tid att göra dem (jaja, jag vet att det ska illustreras, lönas, tryckas och bråkas o.s.v)."

De enda sättet att få en produkt att produceras snabbare är att 1) skriva mindre text, eller 2) låta fler personer skriva texten. 1) innebär tunnare moduler, och RiotMinds verkar ha siktat in sig på sisådär 64 sidor plus. 2) innebär mer pengar under kortare tid, och för det kan jag bara referera till tidigare ekvation: kassa på noll, plus noll inkomst, minus frilansarlön = konkurs.

"men vi är lite kräsna nämligen…"

Vem är inte kräsen? Jag är till och med så kräsen att jag skriver mina rollspel själv. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

"<EM>Mitt önskemål med hänsyn till Riotminds är att hemsidan uppdateras iaf 1g/månad + vid specialla tillfällen som realser eller dylikt.</EM>"
Du och jag verkar ha samma åsikter angående uppd, <B>Hasse</B>.

/[color:green]Han</font color=green> som hade (som skrivet) en uppdtakt på 1 ggn/månad men då var det mest andras matrial som jag hittat på nätet
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Stämmer bra.

"Du och jag verkar ha samma åsikter angående uppd, Hasse"

Precis, nu återstår det bara att få Riotminds att ha samma åsikter./images/icons/wink.gif

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Visst är verkligheten trist.

Nu har det gått så lång tid som du påstår att det ska ta innan ett rollspelsföretag kan börja arbeta kvickare och nu ska 'Jorges' släppas (efter ett par ytterligare förseningar, får man räkna med) vilket jag hoppas blir ett uppsving för spelet. Vad händer sedan? Kommer det något mer eller ska man vänta ihjäl sig igen.
Ja, jag vet ju inte men som sagt – ’drömma kan man’.

Det jag egentligen vill påpeka är att det än så länge inte finns någonstans att placera DoD6 regler. Jo, det finns ju två kassa kartor och en mager landsbeskrivning av Ejland. Enligt rykten skall det visst dyka upp info om världen i JB och i någon kommande bok om mystiska platser har jag för mig. Frågan är om det räcker och när ’mystiska platserboken’ kommer, om den nu gör det.
För att göra Trudvang som den ser ut nu behöver man ju endast supa sig full, blunda, sätta pennan på ett papper och rita konturerna och sedan skriva dit några namn på länder utan innehåll, eller är det bara jag som tycker så? Inte ens måttangivelser finns ju…
I Eon och Chronopia finns en inledande beskrivning av världen. Det krävs ju endast några sidor så det kan inte vara så svårt att skriva något liknande i sin regelbok. Från 171 sidor till t.ex. 180 sidor kan inte vara så mördande och passerar man då någon gränskvot så skulle folk ändå gladeligen betala denna överträdelse för ett nytt DoD.
Personligen tröttnade jag på att skriva egna spelvärldar när jag var 13 / 14 eller nåt sånt. Jag kan ju iofs inte veta hur många som sitter hemma och är jätteglada över att de får slita ihjäl sig för att ha någonstans att placera sina äventyr. Det kan ju vara så att det bara är min spelgrupp som kräver lite mer av kampanjspel än att gå från ett äventyr till ett annat, men det verkar väl lite otroligt.

Jag kan ju inte gärna ha åsikter för hela Sverige utan detta är såklart endast vad jag tycker och det är att RM helst borde ha prånglat ut en världsbok så snart som möjligt. Detta är ju inte RM's "stil" har jag fått veta och det enda jag kan göra är att vänta tills det finns moduler nog att sätta ihop något som kan liknas vid en "spelplats" att äventyra i / på / under.
Jag nämnde att jag är kräsen va?
Att skriva äventyr är jättekul men att först behöva göra en egen spelvärld är mindre skoj tycker jag – därför mina åsikter.

För att falla tillbaka på den gamla Ivanhoe-boxen eller kanske ErebAltor så tycker jag att informationen i dessa är en utmärkt grund att börja fundera själv över. Något sådant hade jag gärna vilja se men nu blir det inte så, synd för mig.
Även det lilla jag sett av Mundana verkar vara en vettig grund men det vågar jag inte gå in på då jag inte läst den.

Dina motsägelsefulla frilansare ska jag inte ta upp för det hör egentligen inte hit – ha en bra dag!

---



'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst är verkligheten trist.

"Det jag egentligen vill påpeka är att det än så länge inte finns någonstans att placera DoD6 regler. [snippeti] "För att falla tillbaka på den gamla Ivanhoe-boxen eller kanske ErebAltor så tycker jag att informationen i dessa är en utmärkt grund att börja fundera själv över. Något sådant hade jag gärna vilja se men nu blir det inte så, synd för mig."

Det finns bara en sak att tillägga i sammanhanget: det tog fyra år från det att DoD kom ut tills det fanns någon form av världsinformation i större klump (Kandra). Ivanhoe kom 1988 (dvs sex år efter DoD v1) och Ereb Altor-boxen kom året efter. Innan dess fanns det ingenstans att placera DoDs regler. Inte någon version av DoDs regler har haft någon inbyggd värld förrän version 5: Catastrophia. Åkej, i rättvisans namn ska det nämnas att det fanns information om en by i äventyret Dimön, och det fanns en karta över Faltrax-udden i äventyret Rösten från Forntiden. Undrar hur i helskotta det kunde komma så många äventyr som det gjorde innan dess? Och hur sjutton kunde vi som började då spela?

"Personligen tröttnade jag på att skriva egna spelvärldar när jag var 13 / 14 eller nåt sånt."

Jag har aldrig tröttnat på att skriva egna världar, och jag är typ drygt trettio nu. /images/icons/wink.gif

Fast jag måste erkänna att jag (liksom du) föredrar spel med inbyggda världar, men det har aldrig hindrat mig ändå.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Visst är verkligheten trist.

Innan allt det där lekte jag med lego och rollspel var nånting helt okänt för mig.
När det var dags för mig att börja spela FANNS allt det där och det var bara och köra.
Vad/Hur ni oldtimers gjorde är inte mitt problem, men en skarp gissning är att på den tiden erbjöds inte annat och därför visste man inte bättre. Därför - inget val, ingen övrig kunskap, d.v.s. inget att klaga på!

Att du gillar att skriva eget är väl bara starkt jobbat. Själv föredrar jag att hålla mig till kampanj- och äventyrsskrivandet.



'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst är verkligheten trist.

"Vad/Hur ni oldtimers gjorde är inte mitt problem, men en skarp gissning är att på den tiden erbjöds inte annat och därför visste man inte bättre. Därför - inget val, ingen övrig kunskap, d.v.s. inget att klaga på!"

Vad du vill ha sagt är med andra ord att ni gröngölingar inte är orkar skapa något eget i avsaknad av färdigtuggat? /images/icons/wink.gif Eller för att citera världens mest missbrukade starka kvinna: "Did IQ just drop sharply while I was away?" (warrant officer Ellen Ripley) Jösses, pôjk, flytta aldrig hemifrån innan du har pengar nog att käka på McDollars varje dag! /images/icons/wink.gif

Nä, nu har jag varit elak nog. Faktum är att det fanns spelvärldar även då, men inte på svenska. Det kanske är därför som alla riktiga rollspelare anno domini 1984 spelade engelska rollspel och mobbade oss Ä-spelskobolder. Förmodligen är det av samma anledning som nollåttor ser ner på bonnläppar - det finns inget MacDollars i Hjo (eller det kanske gör, men vem bryr sig? Hjo är en bonnhåla i alla fall, och vi bonnläppar ser ner på nollåttor eftersom nollåttor inte kan laga mat själva).

- Krille, som tydligen inte var tillräckligt elak, när allt kommer omkring

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top