Re: Visst är verkligheten trist.
"Vad vet du om min erfarenhet, skolgång o.s.v?"
Inte ett jota. Men, och det här menar jag inte som en förolämpning, utan som en reflektion över det du sagt, så verkar du veta lika mycket om rollspelskonstruktörens vardag, speciellt inte hos nya förlag, som jag vet om din erfarenhet och skolgång.
"Det är aldrig omöjligt att höra sig för, fråga runt och knyta kontakter. Även om man inte gett ut sina grundregler så borde/ska man enligt mig ligga steget före sitt ”ritbord” så att det inte svämmar över av en massa 'kanske det ja'."
Kontakterna behöver fortfarande något att jobba med. Det kan de inte få förrän det faktiskt finns något som i varje fall är spelbart, ergo: speltestbetaversionen som är i närheten av slutet av produktionen. Det spelar faktiskt ingen roll om man har kontakterna sex månader innan de behövs - i många fall kan det till och med vara kontraproduktivt - de kan fortfarande inte jobba förrän de har något att jobba med.
Dessutom, många av Sveriges mest flitiga skribenter jobbar för en spottstyver, och huvudsakligen för att de gillar spelet de skriver åt. Det är svårt att gilla ett spel som inte har kommit ut än - för det krävs en die hard White Wolf-fanatiker, typ, men även där kan White Wolf spela på sin forna historia av produkter. Det kan inte RiotMinds, eftersom de inte har någon.
"Jag menar inte att flera moduler skall släppas på en dag men det kan inte vara en omöjlighet att raska på om man går in för det och göra något åt projektet när ekonomin börjar ordna sig."
"När ekonomin börjar ordna sig" brukar i de flesta fall innebära ett halvår efter släppet, då trycket är betalt och försäljningen går ner från nyhetens behag-nivåer (vilken betalde trycket) till den stadiga brusförsäljningen. Det är egentligen först då man har en möjlighet att raska på. Fram till dess får frilansare gärna jobba om de vill, kan och har lust att göra det gratis. Det innebär någonstans mellan sex månader till nio månaders produktion i pipelinen, vilket i sin tur innebär att första frilansprodukten kan komma ett halvår efter släppet av grundboken (vilket Vildhjarta gjorde) till kanske så mycket som femton månader efter släppet, då räknat med en produktionstid på ett år plus minus tre månader.
Så kort sagt, RiotMinds har raskat på. Vildhjarta kom sex månader efter släpp (solskenskalkylen), inte femton månader efteråt (worst case-scenariet).
"Jag har för mig att frilansare inte är så fisförnäma att de kräver tryckta böcker med guldram och hårdpärm när de skall jobba (hoppas att det inte är så iaf)"
Nejdå, det räcker med en betaversion för speltest för att börja jobba, med konstanta uppdateringar fram till den slutliga versionen som går i tryck (vilket i det här fallet var just hårdpärm). I vilket fall spelar det ingen roll - en betaspeltestversion blir i allmänhet inte tillgänglig förrän i slutet på projektet, då det som är skrivet faktiskt kan presenteras och förstås av utomstående. I normala fall innebär det ca tre månader före tryck.
"och eftersom det nu handlar om DoD så antar jag att man inte behöver sex år på sig (hrm-hm) för att göra klart en modul."
...det var väl något sådant som vi fick vänta på Den Femte Konfluxen, och det var stor risk att den inte kom alls. /images/icons/wink.gif
"DoD-böcker har aldrig och kommer vad det ser ut som aldrig att innehålla lika mycket och vara lika genomarbetade som t ex de Neo-moduler jag tittat i."
Tja, nu verkar RiotMinds ha satt tämligen höga nivåer för sin grafiska produktion, och vi kan bara hoppas att textmassan har lika höga ambitionsnivåer. I vilket fall som helst, det är inte presentationen som tar tid, utan produktionen fram tills dess. Det vill säga just textmassan. Och den är tämligen oberoende av om det är häftat B5 eller hårdbunden A4.
"Med andra ord kan det inte ta så fruktansvärt lång tid att göra dem (jaja, jag vet att det ska illustreras, lönas, tryckas och bråkas o.s.v)."
De enda sättet att få en produkt att produceras snabbare är att 1) skriva mindre text, eller 2) låta fler personer skriva texten. 1) innebär tunnare moduler, och RiotMinds verkar ha siktat in sig på sisådär 64 sidor plus. 2) innebär mer pengar under kortare tid, och för det kan jag bara referera till tidigare ekvation: kassa på noll, plus noll inkomst, minus frilansarlön = konkurs.
"men vi är lite kräsna nämligen…"
Vem är inte kräsen? Jag är till och med så kräsen att jag skriver mina rollspel själv. /images/icons/wink.gif
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"