Ars Magica
Ars Magica utspelar sig i en tänkt medeltid (runt 1200) där magi, älvor, enhörningar, demoner och sådant verkligen finns. Magikerna tillhör i de flesta fall något som kallas Hermes-ordern, och sluter sig samman i "Covenants" (förbund). Magiker är generellt sett inte så där tokomtyckta av kyrkan och folk i allmänhet, men de har så pass bra relationer att de inte direkt utsätts för häxbränningar eller så, i alla fall så länge de håller sig på sin kant.
Varje spelare i en Ars Magica-kampanj ska göra två rollpersoner: en magiker och en "companion" (annan snubbe, generellt sett rätt kompetent). Man spelar dock bara en av dessa per äventyr - oftast när man ger sig ut och "äventyrar" så ger sig en eller två magiker, några companions (de andra rollpersonerna) plus en kasse "grogs" (tjänare, vakter, o s v) iväg. Grogsen "ägs" av spelgruppen kollektivt, och är något slags mellanting mellan SLP:er och vanliga rollpersoner.
Spelsystemet är rätt enkelt: slå 1T10, lägg till relevant grundegenskap och relevant färdighet, och hoppas på att du kommer över svårighetsgraden. Grundegenskaperna är åtta till antalet (Intelligence, Perception, Strength, Stamina, Dexterity, Quickness, Presence och Communication), och varierar mellan -5 och +5 för människor (det krävs speciella för/nackdelar för att ligga utanför -3/+3-intervallet). Färdigheterna går från 0 och uppåt, där 5 betyder "elit". Vad gäller T10-slagen finns dessa i tre olika varianter: normala slag som är en helt vanlig T10, "stresstärning" där 1:or innebär att man slår om och dubblar (vilket kan leda till x4, x8, x16 o s v om man slår många ettor i rad) och 0:or betyder automatisk miss med risk för fummel, och slutligen "kvalitetstärning" som är som en stresstärning fast utan fummelrisken.
Magisystemet är rätt intressant, och spelets stora styrka. Magin styrs av femtom "färdigheter", fem tekniker och tio former. Teknikerna är Skapa, Förstöra, Kontrollera, Förändra och Förstå, medan formerna är Luft, Jord, Eld, Vatten, Djur, Växt, Kropp, Sinne, Bild och Magi. Eftersom magikerna är lärda män använder de givetvis de latinska termerna.
Varje besvärjelse är sedan uppbyggd på minst en teknik och en form - t ex är "Stone tell of the mind that sits" en Intellego Terram (Förstå jord)-besvärjelse som får marken att tala om vad som hänt i området. Vissa besvärjelser kräver mer än en teknik och/eller form, så t ex "Curse of Circe" är en Muto Corpus (Förändra kropp)-besvärjelse med ett krav på Animal (djur), d v s du använder det lägsta av dina värden i Corpus och Animal. Curse of Circe förvandlar förresten någon till en gris, se Odysséen.
För att göra tuffa besvärjelser så måste du kunna besvärjelsen (antingen forska fram den själv eller lära sig från nån bok), men för enklare saker så kan man ofta göra magin spontant. Detta gör magiker fruktansvärt flexibla samtidigt som de har tillgång till väldigt kraftfulla effekter i formelmagin. Magin har dock vissa inbyggda begränsningar oavsett hur kraftig magikern är: den kan inte påverka någons själ, den kan inte påverka månsfären eller något bortom den, och den kan inte skapa något permanent utan att använda vis. Den har också stora problem med att påverka heliga saker.
Vis kan ungefär beskrivas som "magi i fysisk form". På magiska platser och i magiska varelser ansamlas denna vis - till exempel så kan en magisk brunn kanske generera lite vatten-vis regelbundet, eller så kan en av älvornas svampringar innehålla växt-vis, en stenjättes yxa kan nog innehålla en hel del jordvis, och en elddrakes hjärta innehåller tillräckligt med eld-vis för att räcka till flera års forskning. Vis används till många saker i spelet: förstärka besvärjelser, utföra magiska ritualer, och till en mängd olika laborationsaktiviteter.
Labbet ja... det är här magikerna spenderar största delen av sin tid, när de inte är tvungna att bege sig ut på expeditioner i tid och otid (d v s "äventyra"). I labbet kan magikerna studera (om de har tillgång till böcker), forska sig bättre på magifärdigheter, forska fram nya besvärjelser eller ritualer, skapa magiska föremål, brygga elixir som saktar ner åldrandet, och massvis med andra saker.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather