Olle Linge
Snigel
En del system, inklusive mitt eget, gör så att man delar upp handlinga i flera steg. Istället för att slå en strid i ett enda slag och meddela vem som dog, delar man upp den i rundor. Det blir mer spännande så.
När jag låg och funderade på det här, kom jag fram till att det medkommer en bugg i och med det här, i alla fall i mitt system. Troligtvis gäller det alla system som gör på ett liknande sätt. Here we go:
Ju fler slag man slår, destor mer spelar skickligheten in. Om Trege och Marcus slåss och Trege får +2 på varje slag för att han är duktig och Marcus får +1, kommer en uppdelad handling att leda till att en skickligare person kommer vinna oftare. Detta jämfört med om man hade slagit slaget i ett slag! Anledningen är helt enkelt att man adderar skickligheten flera gånger än om man slagit ett slag. Framgång mäts i absoluta värden (5 över svårigheten ger perfektion). Hade det varit relativa tal hade det fungerat, men det skulle bli helt ospelbart.
Det här får den obehagliga konsekvensen att skickligheten spelar större roll i en strid (där man nästan alltid slår flera slag) än om man ska genomföra en strid där man bara är ute efter resultatet. Min tanke från början var förstås att resultatet skulle bli detsamma (förutom att det i en uppdelad handling skulle bli mer normalfördelat, men det bortser jag ifrån) om man delade upp handlingen som om man inte gjorde det. Det gick fel någonstans.
Jag har funderat på mitt system för mycket. Jag blir blind. Jag behöver någon från utsidan som säger ifall jag överdriver eller ser problem där det inte finns något. Jag känner på mig att jag missar något här och att det inte är ett problem egentligen.
Hjälp Snigel ut ur labyrinten!
När jag låg och funderade på det här, kom jag fram till att det medkommer en bugg i och med det här, i alla fall i mitt system. Troligtvis gäller det alla system som gör på ett liknande sätt. Here we go:
Ju fler slag man slår, destor mer spelar skickligheten in. Om Trege och Marcus slåss och Trege får +2 på varje slag för att han är duktig och Marcus får +1, kommer en uppdelad handling att leda till att en skickligare person kommer vinna oftare. Detta jämfört med om man hade slagit slaget i ett slag! Anledningen är helt enkelt att man adderar skickligheten flera gånger än om man slagit ett slag. Framgång mäts i absoluta värden (5 över svårigheten ger perfektion). Hade det varit relativa tal hade det fungerat, men det skulle bli helt ospelbart.
Det här får den obehagliga konsekvensen att skickligheten spelar större roll i en strid (där man nästan alltid slår flera slag) än om man ska genomföra en strid där man bara är ute efter resultatet. Min tanke från början var förstås att resultatet skulle bli detsamma (förutom att det i en uppdelad handling skulle bli mer normalfördelat, men det bortser jag ifrån) om man delade upp handlingen som om man inte gjorde det. Det gick fel någonstans.
Jag har funderat på mitt system för mycket. Jag blir blind. Jag behöver någon från utsidan som säger ifall jag överdriver eller ser problem där det inte finns något. Jag känner på mig att jag missar något här och att det inte är ett problem egentligen.
Hjälp Snigel ut ur labyrinten!