Detta är en liten uppföljare till mit inlägg "Vad vill ni göra med magi". Här nedan presenteras ett utkast till mitt magisystem, som jag vill ha lite kreativ kritik på;
Magisystemet är relativt fritt, och uppdelas i olika aspektgrupper. Varje aspektgrupp består av ett antal aspekter, som magikern kan bruka i kombinationer eller ensamma.
Aspekter kan användas flera gånger inom samma besvärjelse, och den delen av besvärjelsen får då en högre effekt.
För varje ny aspekt eller för varje gång en aspekt används ökas svårighetsgraden med 5. (systemet går ut på e1T100).
När magikern slår för att lyckas slås 1T100+SG mot Färdighetsvärdet. Om magikern misslyckas blir differensvärdet den magiska energi som omger honom och gör den mer opålitlig för senare besvärjelser (detta är på to-do-list, så vi går inte närmare in på det, även en fummeltabell kommer att införas då magikern får riktigt höga misslyckanden, kommulativt). Magikern lyckas dock fortfarande med att kasta besvärjelsen om han inte fummlar, och effelterna av besvärjelsen inträffar.
Varje aspekt kommer också att förlänga tiden det tar att kasta en besvärjelse.
Aspekter
Följande är de olika aspekterna som en magiker kan använda sig av. Notera att en magiker inte kan alla aspekter (mest troligt), samt att de inte är speciellt väl beskrivna, detta är som sagt ett utkast).
Just friheten med att välja och vraka mellan aspekterna ger magikern en mycket bred variation av möjliga besvärjelser. Vad man kan göra med de olika aspekterna är lite bredare än vad som finns beskrivet nedan (element kan t.ex. innefatta allt från åskväder och blixtar till att forma lägerelden till mysiga former för att illustrera historieberättande etc).
Vissa saker kan en magiker INTE göra. Detta är t.ex. att läsa någons tankar, att hela, att teleportera, att kontrollera intelligenta varelser etc. Detta för att inte göra honom allt för mäktig.
Kontrollera
Varelser (Ointelligenta)
Växter
Annan magi
Skydd
Skydd mot bl.a. magi
Binda magi i områden/ting/personer
Medvetenhet
Ana händelser
Telepati (ej tankeläsning)
Se magiska aspekter i ting
Element
Skapa element
Kontrollera element
Förändra
Förändra stats hos någon
Förändra form
Förflyttning
Förflytta föremål/varelser/magi etc
Astralform
Sprida magi i område
Manipulera
Skapa kroppsliga reaktioner (sömn, etc)
Skapa känslor
Animera lik
Tid
Förändra tiden (är lite tveksam till denna aspekt själv)
Fördröja/snabba på effetker av magi
Magisystemet är relativt fritt, och uppdelas i olika aspektgrupper. Varje aspektgrupp består av ett antal aspekter, som magikern kan bruka i kombinationer eller ensamma.
Aspekter kan användas flera gånger inom samma besvärjelse, och den delen av besvärjelsen får då en högre effekt.
För varje ny aspekt eller för varje gång en aspekt används ökas svårighetsgraden med 5. (systemet går ut på e1T100).
När magikern slår för att lyckas slås 1T100+SG mot Färdighetsvärdet. Om magikern misslyckas blir differensvärdet den magiska energi som omger honom och gör den mer opålitlig för senare besvärjelser (detta är på to-do-list, så vi går inte närmare in på det, även en fummeltabell kommer att införas då magikern får riktigt höga misslyckanden, kommulativt). Magikern lyckas dock fortfarande med att kasta besvärjelsen om han inte fummlar, och effelterna av besvärjelsen inträffar.
Varje aspekt kommer också att förlänga tiden det tar att kasta en besvärjelse.
Aspekter
Följande är de olika aspekterna som en magiker kan använda sig av. Notera att en magiker inte kan alla aspekter (mest troligt), samt att de inte är speciellt väl beskrivna, detta är som sagt ett utkast).
Just friheten med att välja och vraka mellan aspekterna ger magikern en mycket bred variation av möjliga besvärjelser. Vad man kan göra med de olika aspekterna är lite bredare än vad som finns beskrivet nedan (element kan t.ex. innefatta allt från åskväder och blixtar till att forma lägerelden till mysiga former för att illustrera historieberättande etc).
Vissa saker kan en magiker INTE göra. Detta är t.ex. att läsa någons tankar, att hela, att teleportera, att kontrollera intelligenta varelser etc. Detta för att inte göra honom allt för mäktig.
Kontrollera
Varelser (Ointelligenta)
Växter
Annan magi
Skydd
Skydd mot bl.a. magi
Binda magi i områden/ting/personer
Medvetenhet
Ana händelser
Telepati (ej tankeläsning)
Se magiska aspekter i ting
Element
Skapa element
Kontrollera element
Förändra
Förändra stats hos någon
Förändra form
Förflyttning
Förflytta föremål/varelser/magi etc
Astralform
Sprida magi i område
Manipulera
Skapa kroppsliga reaktioner (sömn, etc)
Skapa känslor
Animera lik
Tid
Förändra tiden (är lite tveksam till denna aspekt själv)
Fördröja/snabba på effetker av magi