Nekromanti Uppföljare om magi

Pale Imp

Swordsman
Detta är en liten uppföljare till mit inlägg "Vad vill ni göra med magi". Här nedan presenteras ett utkast till mitt magisystem, som jag vill ha lite kreativ kritik på;

Magisystemet är relativt fritt, och uppdelas i olika aspektgrupper. Varje aspektgrupp består av ett antal aspekter, som magikern kan bruka i kombinationer eller ensamma.
Aspekter kan användas flera gånger inom samma besvärjelse, och den delen av besvärjelsen får då en högre effekt.
För varje ny aspekt eller för varje gång en aspekt används ökas svårighetsgraden med 5. (systemet går ut på e1T100).
När magikern slår för att lyckas slås 1T100+SG mot Färdighetsvärdet. Om magikern misslyckas blir differensvärdet den magiska energi som omger honom och gör den mer opålitlig för senare besvärjelser (detta är på to-do-list, så vi går inte närmare in på det, även en fummeltabell kommer att införas då magikern får riktigt höga misslyckanden, kommulativt). Magikern lyckas dock fortfarande med att kasta besvärjelsen om han inte fummlar, och effelterna av besvärjelsen inträffar.
Varje aspekt kommer också att förlänga tiden det tar att kasta en besvärjelse.

Aspekter
Följande är de olika aspekterna som en magiker kan använda sig av. Notera att en magiker inte kan alla aspekter (mest troligt), samt att de inte är speciellt väl beskrivna, detta är som sagt ett utkast).
Just friheten med att välja och vraka mellan aspekterna ger magikern en mycket bred variation av möjliga besvärjelser. Vad man kan göra med de olika aspekterna är lite bredare än vad som finns beskrivet nedan (element kan t.ex. innefatta allt från åskväder och blixtar till att forma lägerelden till mysiga former för att illustrera historieberättande etc).

Vissa saker kan en magiker INTE göra. Detta är t.ex. att läsa någons tankar, att hela, att teleportera, att kontrollera intelligenta varelser etc. Detta för att inte göra honom allt för mäktig.

Kontrollera
Varelser (Ointelligenta)
Växter
Annan magi

Skydd
Skydd mot bl.a. magi
Binda magi i områden/ting/personer

Medvetenhet
Ana händelser
Telepati (ej tankeläsning)
Se magiska aspekter i ting

Element
Skapa element
Kontrollera element

Förändra
Förändra stats hos någon
Förändra form

Förflyttning
Förflytta föremål/varelser/magi etc
Astralform
Sprida magi i område

Manipulera
Skapa kroppsliga reaktioner (sömn, etc)
Skapa känslor
Animera lik

Tid
Förändra tiden (är lite tveksam till denna aspekt själv)
Fördröja/snabba på effetker av magi

zuntona

Swordsman
Ett system som är ganska fritt. Men slopa att man kan ändra tid, det funkar inte. Istället så gör att magikerna eller dom som får magin på sig gör saker mycket snabbare eller saktare.

Skuggvarg

Hero
Heh...jag ser att min lista kom väl till pass.
Men vad menar du när du först säger att magisystemet är ganska fritt, men sedan säger du detta:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vissa saker kan en magiker INTE göra. Detta är t.ex. att läsa någons tankar, att hela, att teleportera, att kontrollera intelligenta varelser etc. Detta för att inte göra honom allt för mäktig.

<hr></blockquote>

Det var ganska mycket begränsningar du helt plötsligt slängde in där, utan förvarning, och då känns det inte så fritt längre. Varför inte tillåta såna saker, men göra dem extra svåra? Det blir nog tråkigt om det du nämnde blir helt omöjligt. Och jag trodde att meningen med att man var magiker var att man ville bli mäktig?

/Skuggvarg

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad jag kan se att det här går ut på bordet det räcka med ett väldigt litet antal aspekter... typ:

"Påverkan"
Skapa
Deformera
Transportera

"Grund aspekter"
Element
Sinne
Tid

Det här är väl egentligen vad som behövs - sedan kan man kanske bryta ned det och kanske lägga till fler sorters "påverkan," men i grund och botten är det onödigt att dela upp saker och ting.

Pale Imp

Swordsman
"Det var ganska mycket begränsningar du helt plötsligt slängde in där, utan förvarning, och då känns det inte så fritt längre. Varför inte tillåta såna saker, men göra dem extra svåra? Det blir nog tråkigt om det du nämnde blir helt omöjligt. Och jag trodde att meningen med att man var magiker var att man ville bli mäktig?"

1. Att läsa någons tankar är något som direkt kan förstöra ett äventyr. Spelare kan lätt göra det till en vana att scanna uppdragsigivaren. Aha... han är en onding.. då buffrar vi skiten ur honom direkt då...

2. Att hela någon. Detta är egentligen inte en begränsning, bara något som jag anser att magikern inte kan.

3. Kontrollera intelligenta varelser, även det en bane för äventyret.

4. Att teleportera. Ogillar idén helt enkelt.

Magikern kan bli väldigt mäktig iaf, men defenierade gränser måste finnas. Systemet är dessutom fortfarande fritt, men inte helt fritt.

Skuggvarg

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att hela någon. Detta är egentligen inte en begränsning, bara något som jag anser att magikern inte kan.

<hr></blockquote>

Eh. Om det är något man inte kan, då är det definitivt en begränsning, wouldn´t you say? No, obviously you wouldn´t.

Jag tycker bättre om idén att dessa saker går att göra, men är orimligt svåra, eller kanske de kostar extremt mycket kraft? Då blir det också jobbigt i längden...

Det känns i alla fall bättre om det f inns en möjlighet, men en svår sådan...men det är ditt val.

/Skuggvarg

Pale Imp

Swordsman
Både ja och nej

"Eh. Om det är något man inte kan, då är det definitivt en begränsning, wouldn´t you say? No, obviously you wouldn´t."

I den bemärkelsen ja, men inte i bemärkelsen att magiker enligt mej helt enkelt inte fungerar på det sättet. Det var inte en tanke på att ge magikern helande förmåga när jag började på magisystemet, och det är det fortfarande inte.

Även om det i grund och botten är något jag TYCKER, och inte egentligen är avsett för att begränsa spelet kommer det även att fungera som en utmärkt begränsning.
jag håller nämligen helt och fullt med krille, i hans resonemang om att magikern inte får ta över hela rollspelgruppens sysslor. Det skulle bli ett väldigt tråkigt rollspelande då.

Helandet kommer förövrigt att skötas av något som kan liknas vid häxor och häxmästare (ja, mycket likt vad det låter som). Dessa ersätter den traditionelle helaren, och dessa kommer också att kunna kasta förbannelser, välsignelser och vara mer bundna till ritualer än den renodlade magikern.

Impen - Som inte vill hela i dubbel mening!