Stormflare said:
Vi har lite problem med just detta i min spelgrupp, trots att RP "hängt" ganska länge får vi sällan till något roligt vardagstugg.
Blev otroligt inspirerad av den här tråden, framförallt Arvidos inlägg, och jag snodde rätt snabbt ihop en lista med snart hundra uppslag. Tyvärr är den väldigt specifik för fantasy (Eon) och spelgruppen.
Edit: Glömde säga att jag är spelare i gruppen, inte SL, så det är alltså uppslag för min RP.
Det är ju awesome! Dela gärna!
Jag tror att om man vill göra specifika listor, som Eksem efterfrågar, så måste man göra dem genrespecifika. I Pulp Fiction pratar man om hawaiiburgaren man testat, i fantasy pratar man väl snarare om lergods n shit man hittat på marknaden.
Listor kan vara både generella och specifika, om de är specifika så får spelaren liksom vara öppen för att spelet gör uttalanden om dennes rollperson, och ta till sig detta och bygga vidare på. Strong choice! (Strong choice är en improterm = Ta ett tydligt beslut, bestäm något om scenen/rollen/handlingen och kör på det)
Jag tror att spelledaren ska leverera en kicker också, typ "Ni satt just och pratade om Baron Bryggenstein" eller "Det regnar något förjävligt, alla har sura kläder" eller "Någon har råkat stoppa sin socka i elden och just upptäckt att den svetts, vem utav er är det?" (a la w176)
Man behöver nog göra klart för spelarna att de inte måste "spela ut" sitt kort, och de kan spara dem till nästa småprat också, så att det inte blir för tätt med informationen.
Vill man vara
riktigt ambitiös så kanske man ska skriva 20 kickers/situationer och sedan skriva 6-7 personliga sinnesstämningar/motivationer till var och en!
Typ
Situation: Det regnar för jävligt, ni har just fått upp regnskyddet.
Rollperson 1: Du har just blivit torr men du har glömt något ute i regnet. Kastrullen, kanske. Vem ska hämta det?
Rollperson 2: Du minns ett liknande oväder.
Rollperson 3: Dina kläder har skavt i timmar, nu är du sur, både emotionellt och fysiskt.
Rollperson 4: Ni har inte ens satt igång med maten, men du är hungrig NU.
Rollperson 5: Någon har gjort något för dig som gör dig nöjd och lätt till sinnet.
Rollperson 6: På vägen tycker du dig ha fått bevis för att ni tagit en för svår väg eller en omväg.
Rollperson 7: Du har plockat fram något för att pigga upp de andra.
Dela ut lapparna till den de passar bäst, låt spelarna välja eller slumpa vilt.
Skriv det som en modul och sälj den på Drivethru RPG någon!