Nekromanti Uppmuntra till vardagstjatter

Sodivra

Champion
  • Du har drömt något speciellt i natt som du är sugen på att berätta om.
  • Det är en sak du har funderat ett tag på nu, som du upplever som lustig. Du är upplyft och tankfull.
  • Du är irriterad för det är något som är trasigt eller borttappat.
  • Du såg nyligen en annan rollperson göra något de inte hade tänkt visa. Du är kanske arg, besviken, förbryllad eller road.
  • Du har kommit på en fiffig idé som du ska överraska någon med. Du är glad.
  • Du har löst ett problem som förföljt dig ett tag, och är nöjd.
  • Någonting har gjort ont eller kliat ett tag nu, och det har påverkat ditt humör.
  • Du har ägnat lite tid åt att älta något sen gammalt. Du är nedstämd och kanske självkritisk.
  • Det finns någon du har tankarna på, kanske är du förtjust eller orolig.
  • Du är osäker, kanske begick gruppen ett misstag i sin resa nyligen.
  • Du är hungrig. Kanske hade du inte tid, lust eller aptit att äta ordentligt.
  • Du kommer direkt från något och är lite uppe i varv.
  • Du har just sett eller läst något och lärt dig något nytt.
  • Någon använder eller ska just använda något som egentligen är ditt.
  • Du tycker att du gjorde bort dig i en detalj. Du är lite generad.
  • Du har noterat något på en av de andra rollpersonerna. Du är nyfiken.
  • Du är trött.

Sodivra

Champion
Jag tänker att nyckeln är att ge dem något att prata om, en sinnestämning att gestalta, och något de kan fördjupa sina karaktärer utifrån.

Kanske blir det lite stökigt att slumpa hejvilt. Jag inspireras lite av w176 och vad det nu är Bobby magikern heter nu...

Sätt scenen: Var är de, vad gör de, vad håller de just på att diskutera. Be spelarna att bestämma vilket sinnestillstånd deras rollpersoner går in med. Jättegärna en lista! Trött, irriterad, hungrig, nöjd, finurlig, nyfiken, bekymrad, tankfull, rastlös... Spelarna kan själva motivera varför.

Jag gillar w176 förslag. Är det någon som stoppat strumpan i elden? Vem då? Är denne normalt sett en slarver? Är denne grinig eller nöjd nu? Sånt som man kan bygga på.

Att hitta ett smidigt sätt att föra in vad rollpersonerna drömmer om, irriterar sig på, osv är finfin karaktärsfördjupning, men lite knepigare. Kanske räcker det att be dem rättfärdiga sitt sinnestillstånd.

Sodivra

Champion
Och slutligen så hade vi det bästa vardagstjattret i dagens spelmöte Dungeon World! Jag letade efter en ursäkt att skriva om det här på forumet, så den här tråden blir ju perfekt.

Krigaren Hob, prästen Ice och magikern Uri, spelad av mig, går igenom en grotta som verkar vara gnagd av en stor mask.

Ice: Så... vad gillar du för musik?
Uri: Vad är det för en fråga? Jag gillar krumhorn.
Ice: Krumhorn, hur låter det?
Uri: Så här! *drar upp ett minikrumhorn*

Detta gestaltas sedan av att jag tolkar Saltarello på kazoo.

Vinst

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vitulv said:
BMOC said:
Skapa situationer där sådant tjatter kan förekomma naturligt, t.ex fester, väntrum, busskurer och så vidare.

Sedan kan du låta NPCs komma fram och språka om vardagliga företeelser och ställa massa frågor till RPna, till exempel vad de tycker om den nya drottningen, om de gillar ombyggnaden av hamnområdet, hur man ska få landets ekonomi på fötter och så vidare.
Bästa svaret i tråden. Enkelt, men effektivt. Jag hade glömt hur man gjorde, men det här inlägget fick mig att tänka mycket mer än en krystad "lektion" i spelledande.

Tackar!
Vassego!

Vad glad jag blir att du gillade det!

Eksem

Champion
Jag älskar sådant här, men kan man göra en mer specifik tabell utan att den blir spelgruppsberoende? A.k.a inte bara "Du drömde något speciellt inatt" utan mer "Du drömde om råttorna inatt, igen". En sån tabell skulle jag betala för.

Stormflare

Veteran
Vi har lite problem med just detta i min spelgrupp, trots att RP "hängt" ganska länge får vi sällan till något roligt vardagstugg.

Blev otroligt inspirerad av den här tråden, framförallt Arvidos inlägg, och jag snodde rätt snabbt ihop en lista med snart hundra uppslag. Tyvärr är den väldigt specifik för fantasy (Eon) och spelgruppen.

Edit: Glömde säga att jag är spelare i gruppen, inte SL, så det är alltså uppslag för min RP.

Sodivra

Champion
Stormflare said:
Vi har lite problem med just detta i min spelgrupp, trots att RP "hängt" ganska länge får vi sällan till något roligt vardagstugg.

Blev otroligt inspirerad av den här tråden, framförallt Arvidos inlägg, och jag snodde rätt snabbt ihop en lista med snart hundra uppslag. Tyvärr är den väldigt specifik för fantasy (Eon) och spelgruppen.

Edit: Glömde säga att jag är spelare i gruppen, inte SL, så det är alltså uppslag för min RP.
Det är ju awesome! Dela gärna!

Jag tror att om man vill göra specifika listor, som Eksem efterfrågar, så måste man göra dem genrespecifika. I Pulp Fiction pratar man om hawaiiburgaren man testat, i fantasy pratar man väl snarare om lergods n shit man hittat på marknaden.

Listor kan vara både generella och specifika, om de är specifika så får spelaren liksom vara öppen för att spelet gör uttalanden om dennes rollperson, och ta till sig detta och bygga vidare på. Strong choice! (Strong choice är en improterm = Ta ett tydligt beslut, bestäm något om scenen/rollen/handlingen och kör på det)

Jag tror att spelledaren ska leverera en kicker också, typ "Ni satt just och pratade om Baron Bryggenstein" eller "Det regnar något förjävligt, alla har sura kläder" eller "Någon har råkat stoppa sin socka i elden och just upptäckt att den svetts, vem utav er är det?" (a la w176)

Man behöver nog göra klart för spelarna att de inte måste "spela ut" sitt kort, och de kan spara dem till nästa småprat också, så att det inte blir för tätt med informationen.

Vill man vara riktigt ambitiös så kanske man ska skriva 20 kickers/situationer och sedan skriva 6-7 personliga sinnesstämningar/motivationer till var och en!

Typ

Situation: Det regnar för jävligt, ni har just fått upp regnskyddet.
Rollperson 1: Du har just blivit torr men du har glömt något ute i regnet. Kastrullen, kanske. Vem ska hämta det?
Rollperson 2: Du minns ett liknande oväder.
Rollperson 3: Dina kläder har skavt i timmar, nu är du sur, både emotionellt och fysiskt.
Rollperson 4: Ni har inte ens satt igång med maten, men du är hungrig NU.
Rollperson 5: Någon har gjort något för dig som gör dig nöjd och lätt till sinnet.
Rollperson 6: På vägen tycker du dig ha fått bevis för att ni tagit en för svår väg eller en omväg.
Rollperson 7: Du har plockat fram något för att pigga upp de andra.

Dela ut lapparna till den de passar bäst, låt spelarna välja eller slumpa vilt.

Skriv det som en modul och sälj den på Drivethru RPG någon!

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Vill man vara riktigt ambitiös så kanske man ska skriva 20 kickers/situationer och sedan skriva 6-7 personliga sinnesstämningar/motivationer till var och en!

Typ

Situation: Det regnar för jävligt, ni har just fått upp regnskyddet.
Rollperson 1: Du har just blivit torr men du har glömt något ute i regnet. Kastrullen, kanske. Vem ska hämta det?
Rollperson 2: Du minns ett liknande oväder.
Rollperson 3: Dina kläder har skavt i timmar, nu är du sur, både emotionellt och fysiskt.
Rollperson 4: Ni har inte ens satt igång med maten, men du är hungrig NU.
Rollperson 5: Någon har gjort något för dig som gör dig nöjd och lätt till sinnet.
Rollperson 6: På vägen tycker du dig ha fått bevis för att ni tagit en för svår väg eller en omväg.
Rollperson 7: Du har plockat fram något för att pigga upp de andra.

Dela ut lapparna till den de passar bäst, låt spelarna välja eller slumpa vilt.

Skriv det som en modul och sälj den på Drivethru RPG någon!
Eller, okej, det här hade ju också funkat. Skriv upp varje situation på ett kort, så att alla kan se det:

Situation: Gruppen har just slagit läger i hällregn.
Du som har burit köksredskapen, dra kort 67
Du som har rest i fjärran, dra kort 112
Du som har haft rustning, dra kort 19
Du som är hungrig, dra kort 132
Du som har grubblat, dra kort 140
Du som granskat kritiskt, dra kort 99
Du som är finurlig ikväll, dra kort 119
Med respektive motivationer/sinnestämningar på olika kort, alltså.

Fördelen med ett sånt här upplägg är att man får kort som "passar" utan att spoilas. Men just det kan ju vara en nackdel också, det kan ge en del att veta som spelare vad de andra rollpersonerna tänker eller befinner sig i, det tillåter ett väldigt subtilt spel som man ändå kan njuta av. Det är en skillnad på en rollperson som sitter tyst och inte säger något för att någon har tagit hans kniv och han är arg, men han vill inte brusa upp, och en som sitter tyst för att han fått meddelande om en oroande olycka därhemma.

På samma sätt kan det vara mer kul att få ett förslag som inte matchar ens självklara bild av karaktären, och utforska det istället. Även Paladiner måste ju bajsa.

En annan fin sak med kort är att man kan använda samma kort till flera situationer men sen lägga undan dem när de redan spelats ut, en spelare kan få behålla ett kort om han vill dra fram lutan även i nästa lugna parti...

En spelare som redan har "material" för scenen kan ju strunta i att plocka en sinnesstämning, eller spela ner den till en diskret bakgrund istället.

Stormflare

Veteran
Här är min lista, inspirerad av era inlägg. Blev långtifrån hundra resultat när jag resade ut resultat som bara handlade om vilken RP i vår kampanj jag skulle agera med/mot.

Fantasykampanj (Eon), min RP är raunlänning (starkt influerade av mogolerna) så vissa resultat är rätt interna. RP är "nattuggla" och behöver mindre sömn, vilket har gjort att en del resultat bygger på saker som kan ha hänt när resten av gruppen legat och snarkat.

1. Du har drömt om en omöjlig strid i natt som du är sugen på att berätta om.
2. Du har drömt om en vunnen strid i natt som du är sugen på att berätta om.
3. Du har drömt en surrealistisk dröm i natt som du är sugen på att berätta om.
4. Du har drömt om ett tecken från gudarna i natt som du är sugen på att berätta om.
5. Du är trött.
6. Du är irriterad för att remmarna till en packhäst är trasiga.
7. Du är irriterad för att dina kläder har fått en reva.
8. Du har sett stadsvakten ta emot en muta och vill fråga gruppen om det (när de andra sov).
9. Du har sett ett lustigt otrohetsdrama utspela sig och vill berätta om det (när de andra sov).
10. Du har ingen aptit och värdshusets dryck känns blaskig.
11. Du är hungrig och äter med god aptit, maten och drycken är fantastisk!
12. Du har ägnat lite tid åt att älta något sen gammalt. Du är nedstämd och kanske självkritisk.
13. Du kommer direkt från något och är lite uppe i varv (när de andra sov).
14. Du har kommit på en fiffig lösning med limningen av hornbågarna och är upprymd.
15. Du har sett en fascinerande rovfågel i området och vill gärna fånga en ungfågel att träna.
16. Du har varit flitig och din utrustning är väloljad, vässad och lagad och det gör dig glad.
17. Du har legat på latsidan och din utrustning behöver ses över och det gör dig irriterad.
18. Du upprymd och är sugen på att dricka rejält med alkohol.
19. Du har slipat/oljat ditt svärd och vill gärna berätta historien om hur det kom i din ägo.
20. Du har haft ont/klåda ett tag nu och det har gjort dig irriterad.
21. Du har haft ont/klåda som gått över och det känns skönt.
22. Du vill berätta om alla seder som ditt folk har kring hanteringen av jaktfalkar.
23. Du är bekymrad över den dräktiga häst ni lämnat i Soldarn.
24. Du är upprymd över den dräktiga häst ni lämnat i Soldarn.
25. Du har sett ett tecken som du tolkar att guden Krig är missnöjd och måste blidkas.
26. Du har sett ett tecken som du tolkar att guden Himmel är missnöjd och måste blidkas.
27. Du har sett ett tecken som du tolkar att guden Is är missnöjd och måste blidkas.
28. Du har träffat en X en tidig morgon när de andra sov.
29. Du har träffat en X en sen natt när de andra sov.
30. Du känner dig pigg.
31. Du är nyfiken och frågar en RP vad hän har för musiksmak.
32. Du är nyfiken och frågar en SLP vad hän har för musiksmak.
33. Du ser att någon just tänker använda något som egentligen är ditt.
34. Du ser att någon just tänker använda något som egentligen är ditt, men har fel.
35. Du är "sugen" och vill ha lite kvinnligt/manligt sällskap.
36. Du tycker inte att kvinnorna/männen i området är speciellt attraktiva och berättar om din smak.
37. Du tycker att kvinnorna/männen i området är attraktiva och berättar hur de passar din smak.
38. Du frågar en RP om vad hän föredrar hos en man eller kvinna.
39. Du har hört någon säga att du borde gå till barberaren och undrar nu vad det är.
40. Du klipper dig själv genom att skära av håret med din dolk och är mycket nöjd med resultatet.
41. Du ber en av de andra RP’na fläta ditt hår.
42. Du konfronterar en annan RP med att bryta mot någon raunisk sed, vilket roar dig.
43. Du konfronterar en annan RP med att bryta mot någon raunisk sed, vilket förargar dig.
44. Du tuggar på en illaluktande växtmassa, som du sedan erbjuder en RP mot dennes ”magproblem”.
45. Du är bakfull, har huvudvärk och är allmänt bitter över livet.
46. Du är bakfull, men nöjd med gårdagens fest.
47. Du är bakfull och magen är helt ur led. Du tar det med humor och berättar gärna om din situation.
48. Du är upprymd och vill gärna sjunga en av ditt folks gladaste sånger.
49. Du har vaknat på fel sida och svarar korthugget och vresigt på tilltal.
50. Du har en stor blåtira vid frukost, och du berättar gärna om den dråpliga situationen.
51. Du blöder näsblod vid frukost, och du berättar gärna om den dråpliga situationen.
52. Du är nyfiken och frågar en RP hur/var hän fick tag på sitt vapen.
53. Du har en tillfälligt orolig mage och tuggar en illaluktande och starkt färgad växt som botemedel.
54. Du har en tillfälligt orolig mage och berättar öppet om detaljer och dråpliga situationer.
55. Du känner plötsligt att det luktar bränd raggsocka vid lägerelden, vem har hängt upp sina för nära elden?
56. Du ber en RP tillaga en rätt från häns hembygd en kväll vid lägerelden.
57. Du tillagar en raunisk rätt en kväll, typ blodpalt (hitta på, det viktiga är att det är blod i den).
58. Du tillagar en raunisk rätt en kväll, typ blodpalt med en förtuggad örtpasta, renskalle osv.
59. Du frågar en RP vad hän ska göra med pengarna vi kommer tjäna in.
60. Du ser att någon spillt vin över en annan RP kläder eller utrustning.
61. Du ser att en RP smusslar med något i händerna vid lägerelden/på värdshuset.
62. Du är lite småtjurig och klagar på att du saknar en rejäl strid.
63. Du är på gott humör och tycker att det vore skönt med en rejäl strid.
64. Du påminner en RP om ert vad att du kan träffa 4 av 5 skott från en galopperande häst.
65. Du påminner en RP om ert vad att du kan plocka upp något från marken från en galopperande häst.
66. Du påminner en RP om ert vad att hän kan känna igen ett Jargiskt vin i ett blindtest.
67. Du påminner en RP om ert vad att hän kan dricka ett antal krus vin utan att ramla under bordet.
68. Du har träffat en ung dam en tidig morgon som verkade intresserad av en annan RP.
69. Du har träffat en ung man en tidig morgon som verkade intresserad av en annan RP.
70. Du har träffat en mogen dam en tidig morgon som verkade intresserad av en annan RP.
71. Du har träffat en mogen man en tidig morgon som verkade intresserad av en annan RP.

Jag har försökt fixa alla resultat mer könsneutrala än ursprunget, min spelgrupp är bara män. Har jag missat något så... använd fantasin. (Hän är förövrigt dalmålsvarianten av hen)

Hoppas att det här kan inspirera.