Det här blev inte alls bra, insåg jag, då klockkurvan i additionen sabbar skålkurvan i den andra mekaniken. Modellerade i AnyDice, tyckte att det såg udda ut, gjorde en kontrollräkning i Excel, och insåg att det var korrekt. Blev mest en klockkurva med lite fetare svansar.En krångligare metod men som inte behöver subtraktion: Slå två likafärgade och en olikfärgad tärning. Om den olikfärgade är jämn, addera den till den högsta av de likfärgade. Är den ojämn, addera den till den lägsta.
Som sagt, jag tänker att tråden är bredare än mitt specifika användningsområde, men i mitt fall handlar det inte om ett konfliktsystem. Byråkrater ska hantera olika ärenden, och de måste spendera sina resurser för att hantera dem. Tärningsmekaniken är till för att bestämma hur mycket resurser som krävs innan ärendet är hanterat. Och jag vill att det ska vara orättvist, så att en av rollpersonerna har lång tid på sig att hantera ett litet ärende som kräver få resurser, medan en annan måste hantera ett brådskande ärende som kräver så mycket resurser att det inte är möjligt utan att be om hjälp, fuska eller jobba över så mycket att det går ut över privatlivet. Det är alltså inte en fråga om att tolka resultat, så den lösningen applicerar inte riktigt.Genesis, måske behøver du ikke kigge så meget på tallene, de skal alligevel oversættes til udfald i fiktionen. Den simpleste måde at gøre det her på er jo bare at tolke de mest hyppige udfald som mere ekstreme.
Måske kan du lade lige udfald være negative og ulige udfald positive. Eller bruge fate-terninger og lade udfald tættest på nul være de mest ekstreme i fiktionen.
Haha, gör mig sugen på spelet. Låter som arbetsterapi.Och jag vill att det ska vara orättvist, så att en av rollpersonerna har lång tid på sig att hantera ett litet ärende som kräver få resurser, medan en annan måste hantera ett brådskande ärende som kräver så mycket resurser att det inte är möjligt utan att be om hjälp, fuska eller jobba över så mycket att det går ut över privatlivet. Det är alltså inte en fråga om att tolka resultat, så den lösningen applicerar inte riktigt.
Det kan du også gøre med en tabel.Tärningsmekaniken är till för att bestämma hur mycket resurser som krävs innan ärendet är hanterat. Och jag vill att det ska vara orättvist, så att en av rollpersonerna har lång tid på sig att hantera ett litet ärende som kräver få resurser, medan en annan måste hantera ett brådskande ärende som kräver så mycket resurser att det inte är möjligt utan att be om hjälp, fuska eller jobba över så mycket att det går ut över privatlivet.
Ja, tabell är ett alternativ, och passar ju hufsat med tematiken. Kort är skitbra, men jobbigt att tillverka. Anatman är kortbaserat, men måste beställas från USA med skyhög frakt. Printa själv är väl ett alternativ för små lekar, iofs.Det kan du også gøre med en tabel.
Eller kort med opgaver på. Så er opnår du også at to spillere ikke får samme opgave.
To terningslag, d6*d6, et slag for tid og et for
ressourcer fungerer sikkert også udmærket.
Om byråkraten inte slutför ärendet i tid markeras hens formulär, till exempel med en ledsen gubbe, ”DÅLIG BYRÅKRAT” eller genom att man skrynklar ihop formuläret. Överarbetar man sig för att få extra resurser så river man bort bitar av formuläret.Haha, gör mig sugen på spelet. Låter som arbetsterapi.
Ja, jag har länge funderat på att göra ett rollformulär till ett prop, mer än ett hjälpmedel. Kul idéer.Om byråkraten inte slutför ärendet i tid markeras hens formulär, till exempel med en ledsen gubbe, ”DÅLIG BYRÅKRAT” eller genom att man skrynklar ihop formuläret. Överarbetar man sig för att få extra resurser så river man bort bitar av formuläret.![]()
Speltest på GothconOm byråkraten inte slutför ärendet i tid markeras hens formulär, till exempel med en ledsen gubbe, ”DÅLIG BYRÅKRAT” eller genom att man skrynklar ihop formuläret. Överarbetar man sig för att få extra resurser så river man bort bitar av formuläret.![]()
Titta förbi så ordnar vi det! Ska dock förvarnas om att det inte är tänkt som ett humorspel utan ett dramaspel (eller kanske dramakomedi/svart humor; får se hur det lirar i praktiken), och de flesta scener kommer inte att handla om byråkratin, utan om privatlivet och relationer med kollegor, där jobbpressen matar scenerna med slitningar och konflikter, typ. Tanken är också att ärendena, framförallt de stora och svåra, är kopplade till människor som kommer att lida om man inte slutför sitt ärende.Speltest på Gothcon![]()
Mist-Robed Gate är ju en klassiker här, där man hugger en kniv genom rollformuläret. Jag är oftast inte så förtjust i rollformulär, men i ett spel om byråkrater så är det ju obligatoriskt.Ja, jag har länge funderat på att göra ett rollformulär till ett prop, mer än ett hjälpmedel. Kul idéer.
Vore hemskt kul om man behövda sätta stämplar på rollformuläret också, även om det kräver en del hårdvara.Mist-Robed Gate är ju en klassiker här, där man hugger en kniv genom rollformuläret. Jag är oftast inte så förtjust i rollformulär, men i ett spel om byråkrater så är det ju obligatoriskt.