Uppochnedvänd klockkurva?

Slå 3T6. Om resultatet är över 10, subtrahera 10.
Ganska jämn fördelning 1-10, med viss övervikt för 1 och 10 jämfört med 5 och 6 (om jag tänker rätt, jag har inte kontrollräknat).
 
Ett försök till...

Slå 3 tärningar.
Identifiera den i mitten.
Om den är jämn, välj den högsta.
Om den är udda, välj den lägsta.
 
En krångligare metod men som inte behöver subtraktion: Slå två likafärgade och en olikfärgad tärning. Om den olikfärgade är jämn, addera den till den högsta av de likfärgade. Är den ojämn, addera den till den lägsta.
Det här blev inte alls bra, insåg jag, då klockkurvan i additionen sabbar skålkurvan i den andra mekaniken. Modellerade i AnyDice, tyckte att det såg udda ut, gjorde en kontrollräkning i Excel, och insåg att det var korrekt. Blev mest en klockkurva med lite fetare svansar.

 
Genesis, måske behøver du ikke kigge så meget på tallene, de skal alligevel oversættes til udfald i fiktionen. Den simpleste måde at gøre det her på er jo bare at tolke de mest hyppige udfald som mere ekstreme.

Måske kan du lade lige udfald være negative og ulige udfald positive. Eller bruge fate-terninger og lade udfald tættest på nul være de mest ekstreme i fiktionen.
 
Genesis, måske behøver du ikke kigge så meget på tallene, de skal alligevel oversættes til udfald i fiktionen. Den simpleste måde at gøre det her på er jo bare at tolke de mest hyppige udfald som mere ekstreme.

Måske kan du lade lige udfald være negative og ulige udfald positive. Eller bruge fate-terninger og lade udfald tættest på nul være de mest ekstreme i fiktionen.
Som sagt, jag tänker att tråden är bredare än mitt specifika användningsområde, men i mitt fall handlar det inte om ett konfliktsystem. Byråkrater ska hantera olika ärenden, och de måste spendera sina resurser för att hantera dem. Tärningsmekaniken är till för att bestämma hur mycket resurser som krävs innan ärendet är hanterat. Och jag vill att det ska vara orättvist, så att en av rollpersonerna har lång tid på sig att hantera ett litet ärende som kräver få resurser, medan en annan måste hantera ett brådskande ärende som kräver så mycket resurser att det inte är möjligt utan att be om hjälp, fuska eller jobba över så mycket att det går ut över privatlivet. Det är alltså inte en fråga om att tolka resultat, så den lösningen applicerar inte riktigt.

Just nu lutar jag dock åt att använda multiplikation. Det har ingen omvänd klockkurva, men det kan ge ganska låga resultat och i vissa fall väldigt höga resultat.
 
Kanske köra en Fudgetärning? Resultatet blir +, inget, eller -.

Eller ännu bättre kanske att använda en sån Dust-tärning, som har fyra tomma fält och två "hits"?

1738404653555.png

Intressant i alla fall!

Edit: Jag vet inte vad jag tänkte här. Ibland lönar det sig att läsa innan en skriver!

Men jag gillar lösningen som föreslås i en av de länkade trådarna.

Slå 3T20. Om högsta är 20 och ingen visar 1 är resultatet 20. Om lägsta är 1 och ingen visar 20 är resultatet 1. Annars, om mittärningen är <=10 tar du lägstsa resultatet och om det är >=11 tar du det högsta.

Däremot fick mitt egna kåserande mig att rulla Fudgetärningar och multiplicera dem med andra tärningar, vilket känns som en skoj grundtanke jag tänker spana vidare på.
 
Last edited:
Enklaste är väl, som nämnts i tråden, att bara ha en vit och svart tärning och avläsa den högsta.

Om båda visar lika ger det något specialfall (0 i tabellen; sannolikhet: 1 på [tärningstyp]).

 
Och jag vill att det ska vara orättvist, så att en av rollpersonerna har lång tid på sig att hantera ett litet ärende som kräver få resurser, medan en annan måste hantera ett brådskande ärende som kräver så mycket resurser att det inte är möjligt utan att be om hjälp, fuska eller jobba över så mycket att det går ut över privatlivet. Det är alltså inte en fråga om att tolka resultat, så den lösningen applicerar inte riktigt.
Haha, gör mig sugen på spelet. Låter som arbetsterapi.
 
Om du vill ha en varierande kurva som kan vara olika djup så kan du göra nåt så här:

1T20 samt en annan tärning slås tex 1T6
Om resultatet på T20 är 10 eller lägre dra av resultatet på T6an, annars lägg på.
Vill du ha djupare kurva så byt ut T6 mot en högre såsom T8/10/12
Upp till dig om du tillåter resultat som är negativa eller över 20
 
Tärningsmekaniken är till för att bestämma hur mycket resurser som krävs innan ärendet är hanterat. Och jag vill att det ska vara orättvist, så att en av rollpersonerna har lång tid på sig att hantera ett litet ärende som kräver få resurser, medan en annan måste hantera ett brådskande ärende som kräver så mycket resurser att det inte är möjligt utan att be om hjälp, fuska eller jobba över så mycket att det går ut över privatlivet.
Det kan du også gøre med en tabel.

Eller kort med opgaver på. Så er opnår du også at to spillere ikke får samme opgave.

To terningslag, d6*d6, et slag for tid og et for
ressourcer fungerer sikkert også udmærket.
 
Det kan du også gøre med en tabel.

Eller kort med opgaver på. Så er opnår du også at to spillere ikke får samme opgave.

To terningslag, d6*d6, et slag for tid og et for
ressourcer fungerer sikkert også udmærket.
Ja, tabell är ett alternativ, och passar ju hufsat med tematiken. Kort är skitbra, men jobbigt att tillverka. Anatman är kortbaserat, men måste beställas från USA med skyhög frakt. Printa själv är väl ett alternativ för små lekar, iofs.

Men ja, planen just nu är t6 x t6 för antalet resurser som krävs, t3 för antalet eundor man har på sig att lösa uppgiften. Får se om jag ändrar mig framöver.
 
Haha, gör mig sugen på spelet. Låter som arbetsterapi.
Om byråkraten inte slutför ärendet i tid markeras hens formulär, till exempel med en ledsen gubbe, ”DÅLIG BYRÅKRAT” eller genom att man skrynklar ihop formuläret. Överarbetar man sig för att få extra resurser så river man bort bitar av formuläret. :gremgrin:
 
Om byråkraten inte slutför ärendet i tid markeras hens formulär, till exempel med en ledsen gubbe, ”DÅLIG BYRÅKRAT” eller genom att man skrynklar ihop formuläret. Överarbetar man sig för att få extra resurser så river man bort bitar av formuläret. :gremgrin:
Ja, jag har länge funderat på att göra ett rollformulär till ett prop, mer än ett hjälpmedel. Kul idéer.
 
Om byråkraten inte slutför ärendet i tid markeras hens formulär, till exempel med en ledsen gubbe, ”DÅLIG BYRÅKRAT” eller genom att man skrynklar ihop formuläret. Överarbetar man sig för att få extra resurser så river man bort bitar av formuläret. :gremgrin:
Speltest på Gothcon :D
 
Gör egna tärningar med värden utplacerade längs med onormaldistributionen. :gremlaugh: Eller slumpa via en kortlek som på samma sätt blivit förberedd.
 
Speltest på Gothcon :D
Titta förbi så ordnar vi det! Ska dock förvarnas om att det inte är tänkt som ett humorspel utan ett dramaspel (eller kanske dramakomedi/svart humor; får se hur det lirar i praktiken), och de flesta scener kommer inte att handla om byråkratin, utan om privatlivet och relationer med kollegor, där jobbpressen matar scenerna med slitningar och konflikter, typ. Tanken är också att ärendena, framförallt de stora och svåra, är kopplade till människor som kommer att lida om man inte slutför sitt ärende.
 
Ja, jag har länge funderat på att göra ett rollformulär till ett prop, mer än ett hjälpmedel. Kul idéer.
Mist-Robed Gate är ju en klassiker här, där man hugger en kniv genom rollformuläret. Jag är oftast inte så förtjust i rollformulär, men i ett spel om byråkrater så är det ju obligatoriskt.
 
Mist-Robed Gate är ju en klassiker här, där man hugger en kniv genom rollformuläret. Jag är oftast inte så förtjust i rollformulär, men i ett spel om byråkrater så är det ju obligatoriskt.

Vore hemskt kul om man behövda sätta stämplar på rollformuläret också, även om det kräver en del hårdvara.
 
Back
Top