Nekromanti Upprop mot Bordsrollspel!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har länge kallat det jag håller på med för "berättarspel", för att särskilja mig från nördar som spelar Dungeons & Dragons. :gremtongue:

Och varför skulle "bordsrollspel" nödvändigtvis ha något med bord att göra? Har "Blåtand" något med tänder att göra? Har "e-post" något med posten att göra? Blanda inte ihop etymologi och betydelse.

solvebring

Superhero
Re: Upprop FÖR Bordsrollspel!

Robert Jonsson said:
Hipster Pokémon said:
Bah!

»Bordsrollspel« är en utmärkt benämning.
+1!
In-fnuking-deed!

Edit: Man tjänar oftast mycket mindre än mer på att förändra etablerade termer och begrepp. I övrigt känns det relativt logiskt, ligger bra i munnen och seriöst – hur många gånger har du spelat sådana rollspel utan att sitta kring ett bord?

Anarchclown

Swashbuckler
Eller så kan man säga rollspel. Om någon blir förvirrad så kan man förklara att allt som kommit efter de första rollspelen som spelades vid bord, med tärningar, penna och papper, är avarter och att det således är de som ska bry sig om att definiera sig med något annat än grundtermen. Lite som att man lägger till "beach" på vissa avarter på volley boll utan att döpa om originalsporten till "indoors".

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Anarchclown said:
Eller så kan man säga rollspel. Om någon blir förvirrad så kan man förklara att allt som kommit efter de första rollspelen som spelades vid bord, med tärningar, penna och papper, är avarter och att det således är de som ska bry sig om att definiera sig med något annat än grundtermen. Lite som att man lägger till "beach" på vissa avarter på volley boll utan att döpa om originalsporten till "indoors".
Fast problemet med detta är väl att rollspel som term är äldre en termen rollspel som vi använder för vår hobby på rollspel.nu. Detta var någon inne på tidigare men vi har rollspel inom psykiatrin, pedagogiken, teatern vilket skiljer sig lite från det vi gör i vår hobby. Av den anledning säger jag alltid när jag talar med människor som inte håller på med hobbyn rollspel bordsrollspel, detta för att inte blanda ihop hobbyn med andra typer av rollspel.

Chryckan

Swordsman
Krille said:
Vilket för oss till det tredje skälet.

3) "Bordsrollspel" har det minsta antalet möjliga stavelser som man kan få om man ska lägga till ett prefix framför ordet "rollspel" för att särskilja det från andra rollspel. Det är dessutom hyfsat lätt att uttala, till skillnad från penandpaper roleplaying eller stillasittanderollspel.
Men om det är längden på ordet så är det viktigaste varför inte helt enkelt kalla det för B-rollspel så att alla fattar vad vi håller på med.
:gremwink:

Tomatalven

Hero
krank said:
Jag föreslår "fantasirollspel", som motsvarighet till "brädspel". För även om många rollspel använder papper och penna och spelas kring ett bord så är det ändå i fantasin det utspelar sig, det är i fantasin vi har vår spelplan.

Nackdelen är naturligtvis att "bordsrollspel" är ganska inarbetat, men det kan man ju lösa med en övergångsperiod där man säger "fantasirollspel, alltså sånt som kallas bordsrollspel" eller något i den riktningen.
Det finns andra rollspelsformer där fsntasin är spelplanen. Forumrollspel av den mer skönlitteraturaktiga, sl-lösa varianten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tomatalven said:
Det finns andra rollspelsformer där fsntasin är spelplanen. Forumrollspel av den mer skönlitteraturaktiga, sl-lösa varianten.
Jag tycker å andra sidan att sådana rollspel ligger tillräckligt nära vår syssla för att få räknas in under paraplyt. Jag vill också räkna in till exempel skyperollspel.

Frågan är, som alltid, hur pass exakt man vill dra gränsen, och var. Även om forumrollspel exkluderas så ryms ju inom traditionellt "bordsrollspel" en myriad aktiviteter, från sånt där konstigt hippieflum Genesis håller på med till brädspeligt flyttande av figurer på karta.

Det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas en heltäckande definition av vår hobby. Alla försök att göra hårda avgränsningar som exkluderar allt som vi känner inte är rollspel men samtidigt inkluderar precis allt som vi känner är rollspel är dömda att misslyckas...

Jag ångrar mitt deltagande i denna tråd, och tänker inte delta vidare...

Chryckan

Swordsman
krank said:
Det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas en heltäckande definition av vår hobby. Alla försök att göra hårda avgränsningar som exkluderar allt som vi känner inte är rollspel men samtidigt inkluderar precis allt som vi känner är rollspel är dömda att misslyckas...
Vilket kanske är svaret varför vår hobby särskiljs från andra typer av rollspel så som psykologiska, levande och datorrollspel med hjälp av en möbel och inget som kännetecknar själva aktiviteten.

slanfan

Hero
Jag tycker rollspel eller bordsrollspel duger bra. Men om ett nytt ord behövs föreslår jag sittrollspel.

Tomatalven

Hero
krank said:
Tomatalven said:
Jag tycker å andra sidan att sådana rollspel ligger tillräckligt nära vår syssla för att få räknas in under paraplyt. Jag vill också räkna in till exempel skyperollspel.

Frågan är, som alltid, hur pass exakt man vill dra gränsen, och var. Även om forumrollspel exkluderas så ryms ju inom traditionellt "bordsrollspel" en myriad aktiviteter, från sånt där konstigt hippieflum Genesis håller på med... [/ quote] Vad håller Genesis på med?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank said:
Jag föreslår "fantasirollspel", som motsvarighet till "brädspel". För även om många rollspel använder papper och penna och spelas kring ett bord så är det ändå i fantasin det utspelar sig, det är i fantasin vi har vår spelplan.

Nackdelen är naturligtvis att "bordsrollspel" är ganska inarbetat, men det kan man ju lösa med en övergångsperiod där man säger "fantasirollspel, alltså sånt som kallas bordsrollspel" eller något i den riktningen.
Lajv är väl också fantasirollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Varför är "bordsrollspel" ett problem? jag förstår det du har sagt om att du inte tycker att ett bord är nödvändigt, så långt är jag med. Men varför är det ett problem med att det heter bordsrollspel även fast man inte nödvändigtvis behöver sitta runt ett bord för att spela?

/Edit: jag tänker alltså att om man vet problemet så är det enklare att hitta ett bättre alternativ.

sakara

Veteran
Det enda jag hinner tänka igenom hela den härtråden är: Hur orkar ni?

solvebring

Superhero
SakaraA said:
Det enda jag hinner tänka igenom hela den härtråden är: Hur orkar ni?
Riktlinje nr 4:
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Anarchclown

Swashbuckler
Det korta svaret på det är. Nej. Jag betvivlar å det grövsta att termen rollspel har använts av psykologer eller dramapedagoger så mycket längre tillbaka än 75. Jag har gått på Vår Teater, som är några av de mer utspridda dramapedagogerna i Sverige, i 8 år en gång i tiden. De använde under åttiotalet i alla fall aldrig termen rollspel. Rollspel som term inom psykologin är också perifer och knappast någonting som ligger i grunden av verksamheten. Båda dessa former är antingen yngre än eller väldigt perifera i jämförelse med fenomenet rollspel som det ser ut idag.

Självklart har företeelsen med att låtsas vara någon annan funnits så länge som vi har haft fantasi nog för det. Reenactment har funnits väldigt länge, maskerader, teater med mera har ju också varit vanligt förekommande. Men termen rollspel, eller specifikt då Role Playing Games var inte allmänt utspridd innan DND. DVS jag tror inte förvirringen blir så stor som rollspelare tror att den skulle bli om man bara säger rollspel.

Personer som spelar datarollspel kallar sig inte datarollspelare, de är gamers, de spelar ofta även andra dataspel.

Personer som sysslar med LRP kallar sig för lajvare, inte rollspelare.

Personer som sysslar med psykoterapi kallar sig för psykoterapeuter inte för rollspelare.

Personer som sysslar med dramapedagogik kallar sig för dramatiker, skådespelare, regissörer, teaterlärare med mera, inte rollspelare.

Endast, vad jag vet, de som sysslar med "bordsrollspel" kallar sig för rollspelare. Ergo, jag tror att det är ganska safe att bara säga rollspel. Jag säger i alla fall aldrig bordsrollspel och jag hänger på i nördkretsar rätt mycket. De flesta verkar förstå vad jag menar.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Alltså att de inte kallar sig rollspelare tycker jag är en väsentlig skillnad från att arbeta med rollspel, med det sagt så grundar sig min åsikt i att rollspel som jag minns förekom ganska frekvent i olika typer av litteratur inom pedagogik. Som jag minns det är några av referenserna till rollspel där gjorda till verk längre tillbaks i tiden. Men jag kan mycket väl minnas fel, men jag vill dock påstå att beroende på vilken litteratur man tar del av så förekommer rollspel, inte så som vi talar om det här på rollspel.nu, mer eller mindre frekvent även i studier i andra ämnen som inte har sin grund i RPG genrer.

Vilket som, bra inlägg från din sida och precis som du säger så tror jag inte att det är något större problem i grunden. Att jag sedan väljer att kalla det bordsrollspel är nog mer ett personligt ställningstagande även om jag kanske försökte försvara detta ställningstagande genom ett inlägg om begreppets ursprung och grund. Dock tror jag att du kan ha rätt i frågan om begreppet, ville mest påpeka att termen är lite bredare en vad som kanske vill erkänna alla gånger inom vår hobby. :gremsmile:

Observera nu att jag gjorde en massa antagande, jag kan mycket väl minas fel eller ha fel på flera punkter.. Så lyssna på Anarchclown, han verkar ha bättre koll en mig då det kommer till ordets ursprung

Genesis

Ni dés ni maître
En snabbkoll med Google nGrams säger att termen "role playing" dyker upp i engelskan runt 1940. Den har gott och väl 30 års historia innan Chainmail dyker upp på scen.

EDIT: Kolla till exempel den här boken från 53. Den använder uppenbarligen ordet i dess moderna betydelse.

EDIT2: Jag gjorde en till Google Books-sökning om "role playing" under åren 1920-1960 och fann rätt många relevanta resultat. Böcker med namn som "Role playing in leadership training and group problem solving", "Role Playing as a Technique for Increasing Empathic Ability of ..." och den litte udda "An Attempt to Ameliorate Hostility Toward the Negro Through Role Playing" från 49. Det verkar som att termen under perioden främst användes inom utbildning och psykiatri.