Det korta svaret på det är. Nej. Jag betvivlar å det grövsta att termen rollspel har använts av psykologer eller dramapedagoger så mycket längre tillbaka än 75. Jag har gått på Vår Teater, som är några av de mer utspridda dramapedagogerna i Sverige, i 8 år en gång i tiden. De använde under åttiotalet i alla fall aldrig termen rollspel. Rollspel som term inom psykologin är också perifer och knappast någonting som ligger i grunden av verksamheten. Båda dessa former är antingen yngre än eller väldigt perifera i jämförelse med fenomenet rollspel som det ser ut idag.
Självklart har företeelsen med att låtsas vara någon annan funnits så länge som vi har haft fantasi nog för det. Reenactment har funnits väldigt länge, maskerader, teater med mera har ju också varit vanligt förekommande. Men termen rollspel, eller specifikt då Role Playing Games var inte allmänt utspridd innan DND. DVS jag tror inte förvirringen blir så stor som rollspelare tror att den skulle bli om man bara säger rollspel.
Personer som spelar datarollspel kallar sig inte datarollspelare, de är gamers, de spelar ofta även andra dataspel.
Personer som sysslar med LRP kallar sig för lajvare, inte rollspelare.
Personer som sysslar med psykoterapi kallar sig för psykoterapeuter inte för rollspelare.
Personer som sysslar med dramapedagogik kallar sig för dramatiker, skådespelare, regissörer, teaterlärare med mera, inte rollspelare.
Endast, vad jag vet, de som sysslar med "bordsrollspel" kallar sig för rollspelare. Ergo, jag tror att det är ganska safe att bara säga rollspel. Jag säger i alla fall aldrig bordsrollspel och jag hänger på i nördkretsar rätt mycket. De flesta verkar förstå vad jag menar.