Nekromanti Upprop mot Bordsrollspel!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Chryckan said:
Så borde vi inte kunna komma på en ny och bättre benämning än just bordsrollspel?
Rollspel duger ju fint.

Men för att dra mitt strå till stacken så kan jag ju alltid bjuda på vad vi i vår grupp kallar en hederlig kväll i bordsrollspelandets tecken, och något av dem kanske kan funka för andra.

* Rollspel
* Umgänge
* Mys
* Lir

En rollspelskväll bygger på något av ovanstående attribut och sedan måste det läggas till minst en underkategori före eller efter attributet. Alternativt en kombo av två av de ovanstående attributen.

* Han*
* Bög
* Pöbel

Några vanliga kombos är således:

* Han-Bög-Mys
* Rollspels-Mys
* Pöbel-Lir
* Lir-Umgänge

*Han som i djurens Hane.

Möller

Hubert Hortlax
Chryckan said:
Ändå konstigt nog så tror jag att ingen inblandad i rollspelshobby när de blir ombedd att förklara att vad rollspel är tar upp placeringen av spelarna runt ett bord som en viktig del av förklaringen, om ens alls.
Såhär brukar det gå för mig:

Jag: Jag spelar rollspel.
Köttrymdsmänniska: Jaha, är det då man springer runt i skogen med svärd?
Jag: Nej, det är lajv. Rollspel spelas av en liten grupp vänner som sätter sig ner vid ett bord och berättar berättelser tillsammans.

Att man sitter och pratar med varandra särskiljer bordsrollspel från de två i min upplevels vanligaste förväxlingarna; lajv och datorrollspel. Okej, man behöver inte nämna bordet, men det är rätt bekvämt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Möller said:
Chryckan said:
Ändå konstigt nog så tror jag att ingen inblandad i rollspelshobby när de blir ombedd att förklara att vad rollspel är tar upp placeringen av spelarna runt ett bord som en viktig del av förklaringen, om ens alls.
Såhär brukar det gå för mig:

Jag: Jag spelar rollspel.
Köttrymdsmänniska: Jaha, är det då man springer runt i skogen med svärd?
Jag: Nej, det är lajv. Rollspel spelas av en liten grupp vänner som sätter sig ner vid ett bord och berättar berättelser tillsammans.

Att man sitter och pratar med varandra särskiljer bordsrollspel från de två i min upplevels vanligaste förväxlingarna; lajv och datorrollspel. Okej, man behöver inte nämna bordet, men det är rätt bekvämt.
Den viktigaste läxan här är att jag ytterst sällan hör lajvare säga något annat än "lajv" om sin aktivitet, och likafullt är det vad folk associerar med "rollspel". Vad bordsrollspelare kallar sin hobby har antagligen lika liten bäring på den allmänna uppfattningen som vad lajvare kallar sin.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Chryckan said:
Men det är bara den svenska rollspelshobbyn som verkar tycka detta faktum är viktigt att poängtera.

Det är både roligt och en styrka att rollspel är så varierat som det är men det är samtidigt både sorgligt och beklämmande att den enda gemensamma nämnaren som verkar gå att hitta är man sitter vid ett bord.
Och det är ännu mer sorgligt att så många personer som är entusiastiska och engagerade när det gäller rollspel verkar vara nöjda med detta.
Som sagts tidigare i tråden: även på engelska förekommer ”tabletop roleplaying games” hyggligt ofta.

Kruxet med att hitta på ett nytt ord är att bestämma vilka man ska inkludera. Jag tror till exempel att bord är vanligare än tärningar i det här sammanhanget, så tärningsrollspel blir än mer missvisande, och kan potentiellt hjälpa till att skapa nån slags ”vi och dom” mellan ”riktiga rollspelare” och ”jävla friformare”, etc. Bord är lite mindre kontroversiellt.

Intressantaste förslag i tråden hittills är Trobergs ”ordsrollspel”, men det har ingen gräns mot spel via chat/forum/mail t.ex.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Upprop för Bordsrollspel!

Chryckan said:
Det är både roligt och en styrka att rollspel är så varierat som det är men det är samtidigt både sorgligt och beklämmande att den enda gemensamma nämnaren som verkar gå att hitta är man sitter vid ett bord.
Och det är ännu mer sorgligt att så många personer som är entusiastiska och engagerade när det gäller rollspel verkar vara nöjda med detta.
»Bordsrollspel« säger mycket, mycket mer än bara att »man sitter vid ett bord«.

Det säger att man: A) inte spelar det i skogen med alvöron på sig; B) inte spelar det över internet mot en massa anonyma gankare; C) träffas fysiskt och umgås när man spelar det.

Allt det ryms i det blygsamma förledet »bords-«. Att begränsa sig till att bara tolka det helt bokstavligt är onödigt.

solvebring

Superhero
Re: Upprop för Bordsrollspel!

Hipster Pokémon said:
Chryckan said:
»Bordsrollspel« säger mycket, mycket mer än bara att »man sitter vid ett bord«.

Det säger att man: A) inte spelar det i skogen med alvöron på sig; B) inte spelar det över internet mot en massa anonyma gankare; C) träffas fysiskt och umgås när man spelar det.

Allt det ryms i det blygsamma förledet »bords-«. Att begränsa sig till att bara tolka det helt bokstavligt är onödigt.
Och om man nu önskar vara tämligen bokstavlig så tycker jag att det liksom är den gemensamma nämaren för vår rollspelsgren. Alla har inte tärningar, alla har inte kort, alla har inte böcker, alla har inte laptops, alla har inte spelledarskärmar, alla har inte Rootbeer och Mountain Dew, alla har inte chips eller vindruvor ... Men de flesta har någonting av det där, så oavsett spelmaterialet så behöver man ett bord att sitta kring och dumpa sina grejor på.

För min del är "penna- och papperrollspel" som att käka mat eller snacka över några bira – rent naturligt umgås man kring ett bord. Det finns undantag, men de är få. I regel träffas man kring ett bord – det är samlingsplatsen samt underlaget – en naturlig knutpunkt. Därav är bordsrollspel ett ruskigt bra namn, även för den bokstavlige. ... Även om nu just begrepp och termer tenderar att förlora på tvära bokstavstolkningar.

/solvebring som liksom utvecklat lite av det som han skrev i sitt inlägg.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Men enda anledningen till att specificera rollspel ytterligare än bara just "rollspel" är väl för att skilja oss från skogsrollspel (lajv) och sängrollspel ("erotik") även om det sistnämnda förvisso kan utföras på ett bord och det förstnämnda kan involvera användandet av bord.

Jag kan ju i alla fall säga att enda anledningen till att jag inte skulle sitta vid ett bord och spela är för att jag inte lyckats få tag på ett bord =)

Jag skulle i och för sig kunna känna att soffrollspel skulle kunna vara en passande specifikation. Inte för att just soffan skulle vara så mycket bättre än en fotölj eller till och med en pinnstol (som vissa föredrar för att de blir sömniga annars), men jag tycker det är talande för att vi spelar rollspel bekvämt nedslagna i någons vardagsrum/kök snarare än springer runt och har oss.

Dante

Staff member
Upprop för Bordsrollspel!

Genesis said:
Gygax och Arneson var inte först med termen eller företeelsen, de var bara först med att göra det till ett spel för skojs skull. Men det känns svårt att säga att "rollspel" började som spel och sedan spred sig till andra discipliner.
Dungeons & Dragons kallades inte ens »rollspel« när det först gavs ut. Det var i stället »Rules for Fantastic Medieval Wargames Campaigns Playable with Paper and Pencil and Miniature Figures«.

Undrar varför den benämningen aldrig slog?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Dante said:
»Rules for Fantastic Medieval Wargames Campaigns Playable with Paper and Pencil and Miniature Figures«
Jag tycker vi slopar bordsrollspel och kör på:

»Regler för Fantastisk medeltida krigsspels Kampanjer spelbart med papper och penna och miniatyr figurer«

Det kan slå!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Konrad Konvalj said:

»Regler för Fantastisk medeltida krigsspels Kampanjer spelbart med papper och penna och miniatyr figurer«

Det kan slå!
Jag skulle dock vilja göra några smärre modifikationer:

»Regler för Fantastiska Kampanjer spelbart med papper och penna och miniatyrfigurer«

/Edit/ La till ett "a" på "fantastiska"

Owlbearpig

Rymdhamster said:
Konrad Konvalj said:

Det kan slå!
Jag skulle dock vilja göra några smärre modifikationer:

»Regler för Fantastisk Kampanjer spelbart med papper och penna och miniatyrfigurer«
Äntligen en benämning som funkar. Bara nu ingen får för sig att göra ett verb av det här. Ordet "rffksmppma" är helt onödigt. "Spela rollspel" duger bra. Ok? Alltså börja INTE säga "rffksmppma".

Sapient

Swashbuckler
Totte said:
Var du åxå där? *lol*
Jag satt ju i rollspelsrummet nästan varje Söndag fram till hösten 88.
Ja, jag var där - om jag minns rätt - framför allt 87-88. Våren -89 gick jag ut gymnasiet, så då hade jag knappt tid. Men jag spelade rätt mycket konfliktspel och en del table top, vid sidan om rollspelandet.

Sapient

Swashbuckler

»Regler för fantastiska [genre-relaterat beskrivande uttryck] strategikrigsspels kampanjer spelbart med papper och penna, och samt om så önskas, fast inte alla vill ha det, miniatyrfigurer«

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Sapient said:
»Regler för fantastiska [genre-relaterat beskrivande uttryck] strategikrigsspels kampanjer spelbart med papper och penna, och samt om så önskas, fast inte alla vill ha det, miniatyrfigurer«
Alltså, det fina tyckte jag var att "spelbart med" inte betyder att man måste ha det, bara att det går att använda.

Eller var avsikten att vara besvärlig :gremwink: