Nekromanti Uråldrig värld, på två sätt

Quan'talis

Swashbuckler
:gremcool:

Tja, det säger väl allt?

Men om du vill ha mer innehåll i kommentarerna så varsågod:

Till att börja med viill jag påpeka att jag är lätt allergisk mot 'steampunk'. Ordet alltså, inte begreppet. Jag tycker inte alls om ordet cyberpunk heller, för den delen. Med det ur världen kommer en rad idéer.

De uråldriga maskinerna fanns överallt. De kunde vara stora som städer eller så små att man kunde bära dem med sig, och de kunde göra allt man kan föreställa sig. Maskinerna var grunden till den Uråldriga Civilisationens™ makt. Maskinerna konstruerades och sköttes av mäktiga magiker (eventuelt tillsammans med vem det nu var som använde de forntida stjärnskeppen). Men så gick något fel. Maskinerna slutade fungera, magikerna försvann och världen föll in i det stora mörkret.

Krig och sjukdomar drabbade världen tills bara spillror av mänskligheten fanns kvar. Översvämningar, väldiga jordbävningar och andra naturkatastrofer skakade jorden medan den gjorde sig fri från teknologins bojor. Skogarna bredde ut sig. De överlevande människorna samlades i små grupper och började bygga upp nya samhällen. De återupptäckte jordbruk, hantverk och andra färdigheter som inte behövts så länge maskinerna tog hand om allt. Nya religioner uppstod, baserade på legender om framgångsrika nybyggare och naturens kraft i stället för på teknologi. Längst inne i skogarna visade sig älvorna igen och lärde människorna om konst, musik och magi – men en annan sorts magi, som inte handlade om maskiner. Civilisationen började breda ut sig igen.

Århundraden (eller årtusenden, om det passar bättre) passerade. Människorna lärde sig utvinna metaller ur de uråldriga ruinerna, först lättbearbetade metaller (?) som guld och koppar, sedan mer svårhanterade, men också mer användbara mettaller som järn. Man började använda sig av naturen för att underlätta sitt arbete, man byggde vattenhjul och väderkvarnar. Religionen anpassade sig och började handla mer om människan och människans möjligheter än om naturmystik (tänk dig renässanshumanism utan renässansen...). Så småningom lärde man sig utnyttja ångans kraft. Ångmaskiner användes för att underlätta utvinningen av metaller ur de gamla ruinstäderna och för att snabbt omvandla naturprodukter till användbara föremål.

Då reagerade kyrkan. De kortsynta ingenjörerna höll ju på att bygga maskiner igen! Och inte nog med det, maskinerna användes för att återuptäcka det gamla, om än bara för att använda det som råvaror. Ångmaskinerna var ju praktiskt taget byggda av samma material som de gamla, mytologiska maskinerna som ingen kunde kontrollera och som till slut nästan ledde till mänsklighetens undergång. Man började återberätta gamla legender om vad som egentligen drev de gamla maskinerna (demoner, mänskligt lidande, dplig hygien, whatever. Du vet hur legender är). Och hur är det med de nya maskinerna egentligen? De drivs med kol, som man aningen gräver upp ur marken, framställer genom att skövla skogarna eller ( :gremshocked: ) hittar i de gamla städerna.

Kyrkliga undersöknigsdomare utsågs, med befogenhet att förhöra ingenjörerna och beslagta deras utrustning. En del av inkvisitorerna var uppriktigt intresserade av att utreda vilket hot maskinerna egentligen utgjorde och hur man skulle kunna använda deras kraft utan att gå under, medan andra bara ville hindra all konstruktion av maskiner. Teologer debatterade huruvida teknologin faktiskt var ond i sig, eller om den bara var ond om man använde den utan hänsyn och för onda syften. Många krävde ett förbud mot all användning av maskiner, medan andra var beredda att låta folk fortsätta använda dem så länge det skedde under kyrkans övervakning. Och i gruvdistrikten och vid sågverken, där ångmaskinerna faktiskt fanns, insåg de flesta att maskinerna behövdes om man ville fortsätta den utveckling som påbörjats.

---

Hmm... jag blev visst lite medryckt där... Nåja, där har vi ungefär den situation som jag föreställde mig när jag läste dina stödord. En värld som liknar tidig industrialism (men ett par luftskepp ska väl gå att klämma in i alla fall...) och där kyrkan hotar att splittras av oenigheten om maskinerna (det kom kanske inte fram så tydligt, men jag tänkte mig något i stil med reformationen, fast med teknologi som stridsfråga). I de områden där ångmaskinen faktiskt används stöder kyrkan teknologisk utveckling (under kyrklig kontroll, förstås), men i mer traditionella områden (de gamla kärnområdena?) är kyrkan mot teknologi. Inkvisitorena kan antingen vara resonabla undersökare eller stränga domare, beroende på i vilket område de hör hemma och vad de själva har för inställning. En del av de mest liberala inkvisitorerna kanske rent av blir anklagade för att själva vara teknologer.

Jag tappade visst bort magin på vägen, men jag tänkte mig något slags folkmagi i nära kontakt med älvorna. Magin har inte direkt något med teknologin att göra men det finns ingen motsättning mellan dem heller. Vem som helst kan använda magi men det mesta är i liten skala. Eventuellt förväxlas ibland den här naturmagin med den uråldriga bortglömda magi som drev maskinerna i urtiden, men i så fall bara på grund av namnet.

Det är teknologerna som är verkligt utsatta för andras misstankar. De bygger maskiner, talar om suspekta saker som 'hävståmgseffekt' och 'cylindervolym' (om ångmaskiner kar cylindrar alltså...) och utforskar resterna av den uråldriga civilisationen i jakt på material... och kanske förbjuden kunskap. De mest misstänksamma tror att teknologerna försöker återskapa den gamla magin (och den som råkar upptäcka elektriciteten kan det nog bli synd om...)

Nåja, nu håller jag på att komma för sent till en föreläsning, så det får vara allt för den här gången

JPS

Dimfrost

Special Circumstances
Mer vildsint medhåll [inte alls OT]

Jag gillar både klockpunk och steampunk, när det inte handlar om pseudo-Jorden så gör det ju inget om tidsperioderna blandas mer eller mindre. Men jag måste säga att jag håller med både Nightowl och Feliath fullt ut, precis så ska det vara.

Angående fetstora djur: jag hade faktiskt några idéer i den riktningen, men jag lät bli att ta med dem i mitt första inlägg för att jag var lite osäker. Jag tänkte mig sådana där stora, noshörningsliknande bestar med märkliga benformationer som sticker upp från huvudet och ryggen, sådana som man kan hitta i Paolo Parentes illustrationer till Dark Eden (nu snackar vi inte bara Chronopia, utan Mutant Chronicles -- var kommer detta att sluta? :gremwink:).

/Dimfrost

Nightowl

Champion
En värld som liknar tidig industrialism (men ett par luftskepp ska väl gå att klämma in i alla fall...) och där kyrkan hotar att splittras av oenigheten om maskinerna (det kom kanske inte fram så tydligt, men jag tänkte mig något i stil med reformationen, fast med teknologi som stridsfråga).
Memo to self: Posta utdrag ur Anglia.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Mer vildsint medhåll [inte alls OT]

Angående fetstora djur: jag hade faktiskt några idéer i den riktningen, men jag lät bli att ta med dem i mitt första inlägg för att jag var lite osäker.
Ogronterna i Talislanta är en av mina favoriter. De är ENORMA bestar, som bara lufsar på och betar av... tja, allt. De är egentligen vegetarianer, men när de knaprar topparna av träden bryr sig de inte så mycket om det sitter folk där.

(Annan åkomma: Jag är barnsligt förtjust i de djur som fanns i verkligheten i Sydamerika - den sk. megafaunan, glyptodonter, megatherier, altikameler, etc... I det fallet kan jag väl få vara unik, åtminstone? :gremsmile:)

Erik, gillar MC

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Annan åkomma: Jag är barnsligt förtjust i de djur som fanns i verkligheten i Sydamerika - den sk. megafaunan, glyptodonter, megatherier, altikameler, etc... I det fallet kan jag väl få vara unik, åtminstone?"

Nepp. De är ju ashäftiga, ju!

Dimfrost

Special Circumstances
Om teknologi och magi

Tillbaka till den döende världen: Dimfrost tänker sig ju en ganska sönderrostad värld, så jag misstänker att det inte är fråga om att bygga eller konstruera nya saker, snarare om att återupptäcka gamla. Urverk eller ångmaskiner, eller är det kanske trolldom som driver saker...
Jag tänker mig två olika typer av teknologi. Dels den högmagiska (fast med en bättre benämning...), den gamla teknologin som håller på att rosta sönder och kräver en massa avancerade beräkningar som har börjat falla i glömska nu. Det här är saker som matematikmaskiner, orakelmaskiner och liknande. Särskilt geniala trollkarlar kanske kan tyda något av en gammal ritning eller kopplingsschema och kan bygga något liknande, men den gamla tidens massproduktion är det inte tal om.

Och dels den mer steampunkinfluerade, som folk vet hur man reparerar, och i vissa fall även hur man bygger nytt. Ett exempel på detta är att alla gamla färdmedel antagligen har slutat fungera nu, och ligger som skrothögar eller stålskelett vid de gamla vägrenarna, medan man just har upptäckt någon sorts ångdrift så de första järnvägarna börjar leta sig fram över slätterna.

Jag är lite osäker på var luftskeppen hör hemma: kanske man kan reparera och underhålla de luftskepp som finns, men man kan inte bygga nya. Luftskeppen ska nog bara tillhöra ett särskilt folkslag, en nomadiserad grupp som lever på handel och tillbringar sina liv i skyn, och bringar nyheter till avlägsna trakter (det är dåliga kommunikationer i oländig terräng, det finns många skogiga och bergiga trakter långt borta från alla allfarvägar). Hur de ser ut vet jag inte riktigt. Som luftskepp brukar se ut, kanske? :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Precis, jag håller med här också. Inte ska du få ha något så häftigt för dig själv! :gremsmile:

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Re: Om teknologi och magi

Glöm inte 'manna-maskinerna' som spinner manna (smaklöst men näringsrikt bröd) ur tomma luften... :gremwink:

Hur de ser ut vet jag inte riktigt. Som luftskepp brukar se ut, kanske?
Brukar och brukar - menar du typ zeppelinare, eller faktiska båtskrov som hänger i luften, eller gasballonger över huvud taget?

Luftskepp är en enorm symbol för frihet...

Har du läst 'Pavane', förresten?

Erik

Nightowl

Champion

Precis, jag håller med här också. Inte ska du få ha något så häftigt för dig själv!
Argh, jag vill ju vara en indvid!

Jättelika svampskogar?
Ormmän?
Pirat-städer a la Tortuga?
Gorillor?
Styltor?

Erik, desperat

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är stum

Ja, vad ska jag säga. Det var nästan exakt så här jag hade tänkt mig alternativet med en ny värld på gamla ruiner. Jag tror jag ska gå och leta efter gömda spionkameror i lägenheten... :gremtongue:

Problemet med allt det här är ju att man på något sätt går miste om dekadensen, känslan av att världen är på avtagande, skymningsstämningen och så vidare. Det är spännande med furstar som kan räkna sina anor 78 generationer bakåt, med hov som styrs av mångtusenåriga traditioner (ja, jag gillar Gormenghast också) och som sakta sjunker allt längre ner i dekadensens träsk. Den äldre fursten minns sin ungdoms vargjakter, medan de unga slynglarna mest dricker absint, skriver banala kärleksdikter och drömmer om storstadens nöjesliv.

/Dimfrost, som känner att det finns mer att kommentera här, men det får bli en senare fråga.

Dimfrost

Special Circumstances
Inte då

Nja, jag vet inte. Jag gillar apor, och om jag minns rätt gäller väl detsamma för Storuggla och Rising?

Men ok då, styltorna, svampskogarna och ormmännen kan du få behålla för dig själv :gremgrin:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Om teknologi och magi

Jag menar typ zeppelinare. Båtskrov i luften är en styggelse som luktar standardfantasy lång väg.

Nej, jag har inte läst "Pavane", jag vet inte ens vad det är, tror jag. Vill du upplysa mig? :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Maskiner, magi, Mars

Vad jag gillade i idén jag själv fick var att staden inte är det moderna - städerna är det uråldriga, det döende, som man utvecklas BORT ifrån. Alltså tvärtom mot normal postapokalyptik, där folk lever i vildmarken och långsamt erövrar städerna.
Alltså, det här är en intressant idé som jag inte riktigt vet hur jag ställer mig till. Jag måste fundera på saken.

/Dimfrost, återkommer senare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Inte då

Apor har jag inga problem med, det är bara det att jag föredrar mindre apor framför gorillor. Styltor är dock ett allt igenom neutralt begrepp för mig.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Jag är stum

Ja, vad ska jag säga. Det var nästan exakt så här jag hade tänkt mig alternativet med en ny värld på gamla ruiner. Jag tror jag ska gå och leta efter gömda spionkameror i lägenheten...

Hah! Du kommer aldrig att hitta dem. De är inte bakom badrumsspegeln, åtminstone, så där behöver du inte ens titta. :gremwink:

Problemet med allt det här är ju att man på något sätt går miste om dekadensen, känslan av att världen är på avtagande, skymningsstämningen och så vidare.

Jo, det slog mig också. Men det kan ju finnas andra strömningar än utvecklingsoptimism; slutet av 1700-talet (som jag löst baserade en del av idéerna på) var ju inte bara ångmaskiner och varmluftsballonger, det var ju franska revolutionen också. Till exempel. Och Bellman var ju rätt dekadent...

Det är spännande med furstar som kan räkna sina anor 78 generationer bakåt, med hov som styrs av mångtusenåriga traditioner (ja, jag gillar Gormenghast också) och som sakta sjunker allt längre ner i dekadensens träsk. Den äldre fursten minns sin ungdoms vargjakter, medan de unga slynglarna mest dricker absint, skriver banala kärleksdikter och drömmer om storstadens nöjesliv.

Jo, men man behöver bara göra "the dark ages" lite längre. Om det är ett par tusen år sedan det Teknologiska Imperiets fall har det ju funnits gott om tid för gamla släkter att uppstå. Tänk dig en furste som kan räkna sina anor tillbaka till det första bofasta samhället efter katastrofen. Det är status :gremsmile:

JPS

Sodivra

Champion
Re: Solrosor

Hmm. Jag läser in en annan stämning i solrosfälten. För mig är det de, mer än något annat, som skapar en känsla av förfall och vemod. Svårt att motivera sådana känslor förstås;

Åh, jag förstår precis.
Ta bort "förfall" (i bemärkelsen RIKTIGT förfall, inte bara stagnation) så kan jag följa med dig också.

Sodivra

Champion
Re: Tackar!

Okej, du har redan fått en hel del klok respons rent världsligt, och så mitt stämningstips, att alltid låta det outforskade, okända dominera.. På sätt och vis, kanske inte dominera, men det känns som man lever i en mystisk värld. Allting ska vara lite mystiskt. Inkvisitörerna är rätt lagom mystiska som JPS beskrev dom, men var försiktig så de inte blir omystiskare..
Eller ja, så tänker jag, snarare än så tycker jag. :gremsmile:
Det snor nog uppmärksamhet från de lite modernare inslagen, men ungdomskultur kan ju också fungera ifall allting genomsyras av en slags okändhet-osäkerhet-känsla.. Vilket iofs kan göra det lite väl dystopiskt, iallaflal om man tänker som jag. :gremsmile:

Tar och svarar på lite allt möjligt:

Rost
Intressant att du sa det det där med rostiga maskiner i fälten, för det var precis det jag charmades av när du sa "rost".

Nausicaä
Om du har möjlighet, kolla upp den! Verkligen! Jag har sett animen, har ingen aning om hur mangan är, men Kitzune diggade den.. Förutsatt att du är någon som står ut med anime/manga, förstås. :gremsmile:
Den prickar verkligen rätt på det du vill åstakomma på sina ställen, och kanske det jag vill uppmuntra, även om den känns lite gullig ibland. :gremsmile: Och om du vill se enorma, vänliga "bestar".. Se den!/Läs den!

Det lustiga är att Max brukade tjata på mig om filmen, och nu tjatar jag på dig. :gremsmile:

Hmm. Ja. Hur rätt prickar jag, egentligen?
Är det någon mening att utgå från mystik-resonemanget?
Hur häftiga vill du ha städer och moderna inslag?
Vilken stämning är viktigast? Sommar? Tidens skymmning? Mystik? Industri/kultur-omvälvningar?