Nekromanti Ur balans visst!. Nedslagen ?

DAKRilla

Hero
Re: Impuls kontra Energi

I verkligheten så beror ju det på att vattnet inte penetrerar kroppen, utan att rörelseenergin "hoppar över" till målet.

I Neotech (offensiv sida 82-83) simuleras detta genom att vattenkanonen har en skada (som inte modifieras beroende på avstånd vilket den givetvis borde). Om denna skada överstiger (STY+TÅL)/2 så faller man. Några mer saker händer, men de får du allt läsa själv.

Kimon

Swordsman

Om denna skada överstiger (STY+TÅL)/2 så faller man.

Inte riktigt... man "slungas bakåt". Vilket inte är samma sak som att ramla.

DAKRilla

Hero

Citerar från Neotech Offensiv sida 82-83:

"Om det [skadan överstiger (STY+TÅL)/2] misslyckas eller fumlas faller eller slungas man bakåt [...]

Detta tolkar jag på två sätt. Det ena är:

Misslyckas man så faller man, fumlar man så slungas man bakåt.

Det andra är:

Oavsätt om man misslyckas eller fumlar så faller eller kastas man bakåt. SL väljer helt enkelt. Jag tippar dock på att det är det första av alternativen som är rätt.

Kimon

Swordsman

Javisst!

Det står ju där svart på vitt. Man kan ju ramla om man blir angripen av vattenkanoner.

pfft... kan inte läsa...

ripperdoc

Myrmidon

Man kan faktiskt ramla om man blir angripen av ett leksaksvattengevär också ;-)

/RipperDoc - skrev vattenreglerna

DAKRilla

Hero

Nja. I parentesen som följer i meningen jag tidigare citerade så står det något om att den eventuellt inte händer någonting alls om resultatet blir overkligt. Men om man bortser från det och endast använder den "rena" regeln så är det helt möjligt.

ripperdoc

Myrmidon

Fast vem har sakt att det är overkligt att råka falla av ett vattengevär? Neotechs vattenvapen är av lite större kaliber, s.a.s, som så mycket annat också är ;-).

/RD - inte helt seriös

DAKRilla

Hero

Ah! Då förstår jag. Detta är sannerligen något jag ska dra nytta av. Tänk er bara hur snopna mina spelare kommer bli när dom blir helt ägda av skruken som endast är beväpnad med en handpumpad SuperSauker 2000 XL!