Varför inte Millennium? Jag försöker inte argumentera emot dig, utan jag är nyfiken. Själv har jag alltid förknippat Urban Fantasy med i första hand Niel Gaiman. Därför blir jag nyfiken på hur du ser på termen.Och nej, jag betraktar inte Noir eller för den delen Millennium som urban fantasy.
Inga problem alls. Jag har själv inga alls problem med OT:ande, utan menar att det är en naturlig del av varje diskussion. So feel free to indulge! I varje fall tills moderatorer får för sig att gnälla om saken... Själv har jag inga planer på att försöka hindra något.Hoppas inte krank tar illa upp för OT:andet. Om han gör det så ber jag om ursäkt.
Urban fantasy är ju, precis som alla andra genrer, svårt att definiera, men jag håller med dig. Millennium är inte speciellt bundet till storstaden, även om det är en naturlig plats för spelet. Många av inspirationskällorna är inte det minsta urbana, till exempel Harry Potter, Sandman och Lucifer, medan andra, till exempel Neverwhere, Interview with the Vampire och King Rat är urbana i allra högsta grad.Jag kanske förväxlar det med hur vi spelar, men jag ser Millennium som lite för sagolikt, glatt och humoristiskt för att vara urban fantasy. Det är inte heller bundet till den moderna storstaden och dess sagovärld såsom "Neverwhere" till exempel är. Personligen vill jag nog ha min urban fantasy lite mörkare och lite allvarligare. Jag har svårt att förlika mig med tanken på att Millennium skulle ingå i samma kategori Kult.
Ja, det är ju det, men här tycker jag att du har fått saker och ting helt om bakfoten. För mig är Kult helt uppenbart skräck och inte urban fantasy. Jag ser urban fantasy som en viss typ av moderna övernaturligheter (det mesta som inte passerar gränsen mot superhjältegenren, även om naturligtvis även denna är flytande) men utan fokus på just skräcken, skräckupplevelsen och skräckkänslan. Kult har många urban fantasy-element, men eftersom fokus ska vara på rollpersonernas nedbrytning och uppvaknande och på spelarnas eventuella ångest blir det ändå skräck. Detsamma gäller mycket av World of Darkness.jag ser Millennium som lite för sagolikt, glatt och humoristiskt för att vara urban fantasy. Det är inte heller bundet till den moderna storstaden och dess sagovärld såsom "Neverwhere" till exempel är. Personligen vill jag nog ha min urban fantasy lite mörkare och lite allvarligare. Jag har svårt att förlika mig med tanken på att Millennium skulle ingå i samma kategori Kult.
Men det här med genreindelningar är alltid lite knepigt
Håller med. Motsatsen till Urban Fantasy tycker jag knappast är "Rural Fantasy" utan snarare något i stil med "Arcane Fantasy" (alltså vanlig vaniljfantasy).Dessutom anser jag att just "urban" är en lite olycklig benämning. I mitt tycke är storstaden absolut inget krav. (Dessutom kan folk tro att det handlar om fantasy i stora städer, typ Chronopia eller New Crobuzon.) "Modern fantasy" är kanske ett bättre begrepp
Visst finns det kopplingar, men det är också klart att Sandman utvecklades mer och mer bort från skräcken och mot någonting annat. Egentligen är det ju vanskligt att jämföra skräck med urban fantasy, eftersom "skräck" främst handlar om känslor medan "urban fantasy" främst handlar om miljö och värld (begreppen, alltså, inte spelstilarna). Man kan ju spela skräck i vilken miljö som helst, och man kan spela drama, action, skräck och så vidare i en urban fantasy-miljö.Däremot tycker jag att urban fantasy-genren är så tätt förknippat med skräckkänslor (precis såsom dark fantasy-genren) att det är rätt meningslöst att skilja på urban fantasy och skräck. Sandman började exempelvis som en ren skräckserie: