Mogger
Hipsteranka
Supertråkig titel, men bear with me. Har ju just spenderat en långhelg i Venedig och slogs först av hur stadsplaneringen föreföll vara arkaisk på gränsen till surrealistisk. Vatten istället för asfalt liksom! Visst jag är oerhört historiskt intresserad och har tillbringat tillräckligt med tid i städer som Istanbul och Hongkong och har full koll på hur viktigt närhet till vatten varit. Men att uppleva det i en så historisk miljö som Venedig som dessutom helt saknar motortrafik (på land) var som en tidsresa och jag fick verkligen anstränga mig för att ta in att detta var västvärldens mittpunkt under lång tid. Det var verkligen en ögonöppnare. Som sagt, jag har ju teoretiskt fattat att det var såhär världen såg ut före tågen tog över men det slog mig att vi nog har övervärderat havsbaserad färd framför floder och kanaler i våra spelvärldar.
För egen del blir det ändring på det framöver! Vi har ju liksom inte ens namn på floderna på vår Kopparhavskarta! Fantasivenedig finns typ i alla spelvärldar men verkar mest vara med för att det är coolt.
Ja, det var mest en reflektion från min sida när teori blir praktik
Kan starkt rekommendera Venedig f.ö!!!
För egen del blir det ändring på det framöver! Vi har ju liksom inte ens namn på floderna på vår Kopparhavskarta! Fantasivenedig finns typ i alla spelvärldar men verkar mest vara med för att det är coolt.
Ja, det var mest en reflektion från min sida när teori blir praktik
Kan starkt rekommendera Venedig f.ö!!!