Urbana vattenvägar,

Mogger

Hipsteranka
Supertråkig titel, men bear with me. Har ju just spenderat en långhelg i Venedig och slogs först av hur stadsplaneringen föreföll vara arkaisk på gränsen till surrealistisk. Vatten istället för asfalt liksom! Visst jag är oerhört historiskt intresserad och har tillbringat tillräckligt med tid i städer som Istanbul och Hongkong och har full koll på hur viktigt närhet till vatten varit. Men att uppleva det i en så historisk miljö som Venedig som dessutom helt saknar motortrafik (på land) var som en tidsresa och jag fick verkligen anstränga mig för att ta in att detta var västvärldens mittpunkt under lång tid. Det var verkligen en ögonöppnare. Som sagt, jag har ju teoretiskt fattat att det var såhär världen såg ut före tågen tog över men det slog mig att vi nog har övervärderat havsbaserad färd framför floder och kanaler i våra spelvärldar.

För egen del blir det ändring på det framöver! Vi har ju liksom inte ens namn på floderna på vår Kopparhavskarta! Fantasivenedig finns typ i alla spelvärldar men verkar mest vara med för att det är coolt.

Ja, det var mest en reflektion från min sida när teori blir praktik :)

Kan starkt rekommendera Venedig f.ö!!!

Bifur

Veteran
Kan starkt rekommendera Venedig f.ö!!!
Fantastiskt ställe.

Och när du ändå är igång borde du börja tänka på kanaler mellan floder etc. Nederländerna så klart var ju tidigt ute men det finns fler exempel.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har ju varit i Venedig, men jag hade nog tyckt det var ca 15 gånger coolare om jag fått skrota runt där nu än ett par timmar i min tidiga ungdom. Men det såg i alla fall skiiitfint ut i mörker och fackelsken i början av Poirot-filmen Mord i Venedig som jag såg rätt nyligen. Blev rejält kittlad.

Gällande kanal- och flodtrafik har väl Warhammer varit rätt hyggligt på att lyfta fram det i alla fall.

---

För min del bjöd Paris på en såndär skön "Nej just, saker och ting har fungerat annorlunda"-upplevelse när jag kom gående på gatan vis kanske sjutiden på kvällen och nån stod och spelade av trottoaren och gatan. När det gick upp för mig att det var utanför en fiskhandlare så föll saker på plats och jag kände mig nödgad att skriva ett inlägg om saken en gång i tiden: Fisk hos fiskhandlaren

Bifur

Veteran
Då ber jag om ursäkt för att jag direkt går Off Topic, men något jag tycker är intressant är det brittiska kanalsystemet och hur viktigt det var för den industriella revolutionen (tills de uppfann tåget). Men det är ju bara vattenvägar och inte urbana sådana.
Tycker ändå det känns on topic. TS själv nämner ju floder 🙂.

Mogger

Hipsteranka
Då ber jag om ursäkt för att jag direkt går Off Topic, men något jag tycker är intressant är det brittiska kanalsystemet och hur viktigt det var för den industriella revolutionen (tills de uppfann tåget). Men det är ju bara vattenvägar och inte urbana sådana.
Ja, man kan se ett kommatecken i rubriken och där tänkte jag skriva "...floder och kanaler" och just brittiska var vad jag tänkte på. Men är lite sådär trött i huvudet som man kan vara efter att rest hela dagen :)

Mogger

Hipsteranka
Jag har ju varit i Venedig, men jag hade nog tyckt det var ca 15 gånger coolare om jag fått skrota runt där nu än ett par timmar i min tidiga ungdom. Men det såg i alla fall skiiitfint ut i mörker och fackelsken i början av Poirot-filmen Mord i Venedig som jag såg rätt nyligen. Blev rejält kittlad.

Gällande kanal- och flodtrafik har väl Warhammer varit rätt hyggligt på att lyfta fram det i alla fall.

---

För min del bjöd Paris på en såndär skön "Nej just, saker och ting har fungerat annorlunda"-upplevelse när jag kom gående på gatan vis kanske sjutiden på kvällen och nån stod och spelade av trottoaren och gatan. När det gick upp för mig att det var utanför en fiskhandlare så föll saker på plats och jag kände mig nödgad att skriva ett inlägg om saken en gång i tiden: Fisk hos fiskhandlaren
Paris är också fantastiskt!

WFRP är absolut bra. Men har aldrig riktigt fattat ändå, trots att jag levt rövare i Marienburg mer än en gång.

En annan sån där grej som jag börjar grokka är religionens makt i svunna tider. Men det är iaf OT! :):

Mogger

Hipsteranka
Stockholm och allmän svensk historia undrar om de är ett skämt för dig.
Det blir liksom inte lika tydligt. I Venedig såg jag båtambulans, båtbrandkår, båtpolis, båtsop...båt, mejerileveransbåt etc etc etc. Det fanns ju liksom inget annat sätt. Och först var det liksom "hehe, kul att den båten är en grävskopa!" men sen klickade det. Och blev lite av en uppenbarelse.

Doktor Laser

Warrior
Visserligen inte så värst urbant, men en sak som jag tog med mig från Lars Levanders bok Landsväg, krog och marknad (som jag inte kan sluta tjata om i rollspelssammanhang) är hur viktig just flodtrafiken var - och i synnerhet under vintertid i nordiska förhållanden när vattendragen var frusna. Skulle det resas så var det på vintern man gjorde det, för våra vägar var snåriga, oframkomliga skitstigar i jämförelse med de gamla romerska vägarna på kontinenten.

Gamiel

Myrmidon
En hel del av Bellmans sånger utspelar sig helt/delvis på båtar på väg från en del av Stockholm till en annan. Bl.a. 'Stolta stad', vars prosainledning skildrar myllret på Skeppsbron.

Zire

Swashbuckler
Ja, älvar, åar och kanaler var verkligen dåtidens lastbilsvägar. Rikedom (för vissa) och civilisation. Ju längre ifrån vattenvägarna man kommer, ju mindre av ära och redlighet.

Mogger

Hipsteranka
Ja, älvar, åar och kanaler var verkligen dåtidens lastbilsvägar. Rikedom (för vissa) och civilisation. Ju längre ifrån vattenvägarna man kommer, ju mindre av ära och redlighet.
Ja, precis. Konceptuellt är detta en sanning som har hamrats in i min hjärna sedan mellanstadiet så det är ju ingen nyhet i sig. Själva grejen här var just den tidsmaskin den innebar att under några dagar helt sakna motorfordon och vägar. Lite som när strömmen går och man inte har vatten på 2 dagar och plötsligt förstår hur jobbigt det är och att typ allt för att hantera detta inte finns. Eller som när en pandemi sveper över världen. Vi har ju alla läst om alla de farsoter som dragit över världen men för egen del var det först när jag var i den som jag till fullo begrep vad det innebar.

Zeedox

Hero
Vad jag lagt mycket tid på att efterforska, men inte fått några bra svar på, är hur pass svårt och effektivt det var att åka flodbåt uppströms, före 1800-talet med dess utbredda oxstigar bredvid. Ta till exempel floden Seine: hur gick det till när ett stort träåbäke med en massa last skulle försöka masa sig hela vägen upp till Paris?

Theo

Hero
Visserligen inte så värst urbant, men en sak som jag tog med mig från Lars Levanders bok Landsväg, krog och marknad (som jag inte kan sluta tjata om i rollspelssammanhang) är hur viktig just flodtrafiken var - och i synnerhet under vintertid i nordiska förhållanden när vattendragen var frusna. Skulle det resas så var det på vintern man gjorde det, för våra vägar var snåriga, oframkomliga skitstigar i jämförelse med de gamla romerska vägarna på kontinenten.
Kul att nån mer läst Levanders böcker! De (ovannämnda plus 'Brottsling och bödel' samt 'Fattigt folk och tiggare') var lite av en världsbyggar-uppenbarelse när jag hittade dem på biblioteket nån gång på 90-talet. :)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Som av en tillfällighet dök det upp en video om Tenochtitlan i mitt flöde idag:
. En kvarts miljon människor på en kanalgenomskuren ö. Eller två öar från början.

Last edited: